unwto

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری از رشد سه تا چهار درصدی گردشگران جهان در سال 2013 خبر داد.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، دکتر «طالب ریفاعی»، دبیرکل «سازمان جهانی جهانگردی» در یک پیام ویدئویی به مناسبت آغاز سال جدید میلادی که از سوی مقر این سازمان در مادرید منتشر شد، آینده پیش روی صنعت گردشگری جهان را روشن دانست.

به گزارش سایت رسمی سازمان جهانی جهانگردی، «ریفاعی» با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد گردشگران جهان در سال 2013 در اختیار ندارد از رشد سه تا چهار درصدی گردشگران جهان در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که بیشترین میزان رشد گردشگران به روسیه تعلق داشته است.

طبق اعلام وی، در سال 2013 تعداد گردشگران روس جهان 29 درصد رشد داشته است. در رتبه بعدی نیز گردشگران چینی قرار داشتند که تعداد آنها در سال 2013 حدود 22 درصد رشد داشته است.

کارشناسان علت اصلی رشد چشمگیر گردشگران روس جهان را حذف نیاز به ویزا و یا صدور ویزای فرودگاهی برای اتباع روسیه در بسیاری از کشورها و همچنین رشد چشمگیر درآمدهای مردم چین در سال‌های اخیر می‌دانند که باعث شده تمایل آنها برای سوی دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی افزایش یابد.

در این سال همچنین و تعداد گردشگران آمریکایی آلمانی‌، انگلیس و فرانسوی جهان تغییر خاصی در مقایسه با سال 2012 نداشته، این در حالیست که گردشگران جهان از کشورهای ژاپن، استرالیا و ایتالیا کاهش یافته است.

در همین سال تعداد گردشگران کشورهای قاره اروپا حدود پنج درصد و کشورهای منطقه شرق و جنوب شرق آسیا حدود 12 درصد افزایش یافته است. در همین سال همچنین درآمدهای قاره اروپا از محل صنعت گردشگری نسبت به سال 2000 دو برابر شده است. از سی دیگر در سال 2013 همچین تعداد گردشگران آفریقا و و قاره آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی نیز حدود سه درصد رشد داشته است.

همچنین حدود 40 درصد از درآمد جهانی صنعت گردشگری وارد چرخه اقتصاد هشت کشور می‌شود که در این میان آمریکا در بین کشورهای جهان بیشترین میزان درآمد از محل صنعت گردشگری را دارد و هر گردشگر در هر سفر خود به این کشور حدود 2 هزار دلار هزینه می‌کند. در رتبه‌های بعدی نیز هفت کشور اسپانیا، فرانسه، ایتالیا‌، آلمان‌، انگلیس‌، مکزیک و ترکیه قرار دارند که این کشورها با پیش‌بینی کسب درآمدی حدود 450 میلیارد دلار در سال جاری، حدود 40 درصد از درآمد اقتصاد جهانی از محل صنعت گردشگری را به خود اختصاص می‌دهند.

براساس آمارها در حال حاضر حدود 260 میلیون نفر در جهان در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط به کار اشتغال دارند و درآمدهای حاصل از این صنعت در مجموع حدود 9 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان را خود اختصاص داده است.

«سازمان جهانی جهانگردی» که هدف از تأسیس آن ترویج و توسعه‌ی جهانگردی است، در سال 1975 میلادی تأسیس شد و بزرگترین تشکیلات جهانی جهانگردی محسوب می‌شود که مقر دائمی آن در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا قرار دارد.