یونسکو

رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی گفت: از سال ۲۰۱۵ پرونده‌هایی به یونسکو برای ثبت جهانی پیشنهاد و ثبت می‌شود که قبلا مردم مطالبه کرده بودند.

یدالله پرمون که به همراه تیم اعزامی ایران در اجلاس میراث ناملموس یونسکو شرکت کرده بود، به خبرنگار مهر گفت: در این برنامه کشورهای عضو اعلام کردند که هر سال دستورالعمل ها تغییر می‌کند و بدون اینکه آموزشی به کشورها داده شود، یونسکو آن را اجرایی می کند. به عنوان مثال برخی از موارد در پرونده ها به عنوان نکات مثبت اعلام می شد اما اکنون یونسکو آن را به عنوان اشکالات پرونده ها اعلام می داند.

وی که به عنوان مشاور و صاحب نظر در تدوین پرونده های میراث ناملموس ایران نیز مشارکت دارد گفت: موردی که یونسکو در پرونده مربوط به آیین باران خواهی اعلام کرد این بود که آیا فکری به حال اقدامات پاسدارانه و جلوگیری از فشار توریست و … نیز شده است یا نه. ما توضیح دادیم که این موضوع راه حل دارد. چون ممکن است آیینی در روستایی برگزار شود ولی حضور گردشگران موجب آسیب زدن به اصالت اثر و خدشه به آن شود و مردم را در اجرای آن مراسم دچار مزاحمت کند. این تضمین داده شد که اهالی روستاهایی که چنین آیینی را برگزار می کنند، گردشگران را مهمان خود می دانند و می خواهند که این آیین و مراسم آنها توسط گردشگران به دیگران اعلام و تبلیغ شود.

وی افزود: اعلام کردیم سعی شده است که محل استقرار گردشگران در جایی خارج از روستاها باشد تمامی این موارد توسط آقای جلالی نماینده کشورمان در یونسکو مطرح شد. منتها ظاهرا این موضوع اعضای کمیته میراث ناملموس را قانع نکرد. از سوی دیگر به محض مطرح شدن این آیین توسط ایران افغانستان و چند کشور دیگر نیز اعلام کردند که آنها هم این مراسم را اجرا می کنند. بنابراین اکنون که فرصتی برای رفع نقص وجود دارد، می توان این پرونده را چند ملیتی ثبت کرد.

پرمون با بیان اینکه اگر فشار کار به دبیرخانه وارد نشود، اولویت کار با پرونده های برگشت داده شده است گفت: پرونده هایی که تاکنون به یونسکو برای ثبت در فهرست میراث ناملموس جهانی فرستاده شده جزو پرونده هایی است که سالهای گذشته پیشنهاد شده بود با همان نواقص و اشکالات. بنابراین پرونده جدیدی برای ثبت در فهرست جهانی وجود نداشت. منتها از امسال به بعد یعنی از سال ۲۰۱۵ شاهد پیشنهاد و ثبت پرونده های مهم در جوزه میراث ناملموس خواهیم بود. چون پرونده های میراث ناملموس ایران تغییر کاملا اساسی کرده اند و همان هایی هستند که مردم مطالبه کرده اند.

پرمون از نام بردن برخی از موضوعات این پرونده ها خودداری کرد و گفت: نمی خواهیم از الان موضوع این پرونده ها را اعلام کنیم چون باید در جریان کار بیفتند.