گردشگری

اتحادیه جهانی غارشناسی در پنجاهمین سالگرد تاسیس‌اش اعلام کرد، نام‌گذاری سال 2021 را به عنوان «غار و کارْست» به یونسکو پیشنهاد می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، شهر “پوستوینا” کشور اسلوونی میزبان غارنوردانی از سراسر جهان شد تا بیست‌وسومین کنفرانس بین‌المللی «کارست کلاسیک» با موضوع «غارها، کاوش و مطالعات» همراه با پنجاهمین سالگرد تاسیس اتحادیه جهانی غارشناسی (UIS) برگزار شود.

مدرسه بین‌المللی کارست (کارست کلاسیک) اسلوونی از سال 1993 هر سال میزبان کنفرانس‌های بین‌المللی تخصصی کارست و غار است، اتحادیه جهانی غارشناسی نیز که در چهارمین کنگره بین‌المللی غارشناسی در سال 1965 در شهر لوبلیانا و پوستیانا کشور اسلونی بنیان نهاده شده بود، تصمیم گرفت به همین منظور امسال جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را در غار «پوستویناسکاما» در محل بنیانگذاری خود برگزار کند.

از ایران نیز که به تازگی به اتحادیه جهانی غارشناسی پیوسته است، سه نفر برای ارائه مقاله حضور داشتند. شیرین بهادرنیا مقاله «مطالعه رسوب‌شناسی، سن‌ سنجی غارنهشته‌ها با مطالعه موردی غار کلهرود»، دکتر حجازی مقاله «بازسازی محیط قدیمه بر اساس مطالعات رسوب‌شناسی» و یونس شریعتمداری و شیرین بهادرنیا مشترکا مقاله «مطالعه و بررسی وضعیت امکان‌سنجی بهره‌برداری گردشگری غارزرین رود» را ارائه کردند.

همچنین در جلسه هیأت رییسه اتحادیه جهانی غارشناسی خبرموافقت اکثریت اعضا با پیشنهاد اتحادیه به سازمان یونیسکو برای نام‌گذاری سال 2021 به عنوان سال غار و کارست اعلام شد.

کارست پدیده‌ای در پوسته زمین است که آثار آن به صورت اشکالی چون حفره‌ و غار در سطح و زیر سطح وجود دارد. علت ایجاد کارست‌ها، شکستگی‌ها و قابلیت انحلال توده‌سنگ است که در نتیجه آن یک سیستم آب زیرزمینی می‌تواند شکل بگیرد.