اوکراین

در تابستان امسال گردشگران روس کشورهای اروپایی به یک سوم کاهش یافتند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «دمیتری مدودف»، نخست وزیر روسیه از کاهش 30 درصدی سفرهای تابستانی روس‌ها به کشورهای اروپایی در مقایسه با سال قبل خبر داد و این سقوط را به علت بحران سیاسی اوکراین و تاثیرات آن براقتصاد روسیه دانست.

به گزارش «الحیاة» لبنان، مدودف در نشست تخصصی گردشگری اعلام کرد: در اثر تیره شدن روابط بین‌المللی کاهش سفرهای توریستی روس‌ها به 30 درصد رسید و این خبر تاسف‌برانگیز نشان می‌دهد این مردم هستند که تاوان جنگ و بحران سیاسی اوکراین را می‌پردازند.

بر اساس گزارشی که نخست‌وزیر روسیه در این نشست ارائه کرد، روس‌ها از سفرهای خود به اروپای مرکزی و شمالی به ویژه کشورهای بلغارستان‌، ایتالیا‌ و اسپانیا کاستند و رکود اقتصاد روسیه و کاهش ارزش پول این کشور به دنبال تحریم‌هایی که علیه مسکو انجام گرفت منجر به ورشکستگی چندین شرکت توریستی و آژانس مسافرتی در تابستان 2014 شد.

9 شرکت توریستی از حدود دو ماه پیش تعطیل و 23 هزار گردشگر در خارج از روسیه برای بازگشت به کشورشان سرگردان شدند. در همین راستا، نخست وزیر روسیه خواستار پیگیری مسوولان و سازماندهی این بخش شد.

مدودف گفت: گرچه وضعیت در بازار خدمات توریستی روسیه ساده نیست، اما نباید آن را بحرانی بزرگ تعبیر کرد.

«ویتالی سافیلف»،‌ رییس شرکت هواپیمایی «ایرفلوت» روسیه نیز به تازگی اعلام کرد: از زمان بحران جهانی در سال 2009 شاهد کاهش چشمگیر و بی‌سابقه مسافران بوده‌ایم.

براساس گزارشی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت،‌ سالانه 40 میلیون روس به خارج از کشور می‌روند. مراکز تفریحی ترکیه و مصر مقاصد توریستی قدیمی این گردشگران‌ بودند اما در چند سال اخیر با شکل‌گیری طبقه متوسط اجتماعی توجه مسافران روسی به کشورهای اروپایی افزایش یافته بود.