گردشگری ایران

مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی کشور گفت: صنعت گردشگری سومین صنعت بزرگ در دنیای امروز است که گردش مالی آن به هزار و 100 میلیارد دلار در سال می‌رسد که این مبلغ با 10 درصد ارزش افزوده دنیا برابری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه البرز، سید علی آقازاده شامگاه روز گذشته (پنجم مهر) در مراسم آغاز هفته جهانی گردشگری که در مجموعه کاخ مروارید برگزار شد، اظهار کرد: گردشگری صنعتی است که تحولات اقتصادی، سیاسی و امنیتی دنیا تاثیر چندانی بر روی آن نداشته و همواره مورد توجه قرار دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت صنعت گردشگری در کشور گفت: در حال حاضر سالانه پنج میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری ایران بازدید می‌کنند، این در حالیست که این تعداد باید حدود 20 میلیون نفر باشد.

وی ادامه داد: هرچند ایران از لحاظ جاذبه‌های گردشگری جزء 10 کشور اول دنیا است، اما تعداد گردشگرانی که هر ساله از این جاذبه‌ها بازدید می‌کنند بسیار کم است.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر ایران از لحاظ درآمد حاصل از صنعت گردشگری و بازدید توریست‌ها به نسبت بسیاری از کشورها در رده‌های پایینی قرار دارد که این به هیچ وجه زیبنده کشوری با این همه جاذبه گردشگری نیست.

وی یادآور شد: هرچند با آغاز به کار دولت تدبیر و امید بارقه‌های از تحول و توسعه در صنعت گردشگری کشور به وجود آمده، ولی هنوز هم تا رسیدن به نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم.

مدیر عامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی ایران گفت: در شش ماهه نخست امسال تعداد گردشگران خارجی که به ایران سفر کرده‌اند به نسبت مدت مشابه سال قبل سه برابر شده است. برای این‌که شاهد ورود گردشگران خارجی بیشتری به ایران باشیم باید زیرساخت‌های این حوزه از جمله ایجاد هتل، مراکز اقامتی و مراکز پذیرایی و … را افزایش دهیم.

آقازاده ادامه داد: برای افزایش زیرساخت‌های گردشگری کشور باید بیش از دو هزار میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری شود.

وی با اعلام این که کشور ترکیه در سال گذشته 40 میلیارد دلار در حوزه گردشگری خارجی درآمدزایی کرده است، افزود: ترکیه جاذبه‌های گردشگری کمتری نسبت به ایران دارد، ولی در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مدونی داشته‌ که به این اعداد و ارقام رسیده‌اند و این در صورتی است که درآمد ایران یک دهم درآمد ترکیه است.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت کاخ مروارید نیز اشاره کرد و گفت: این مجموعه یکی از آثار مهم و به جا مانده از دوران پهلوی است که متاسفانه به علت مدیریت نامناسب تخریب شده است.

وی گفت: سلسله اقدامات بی‌نتیجه برخی از نهادها منجر به بسته شدن درب این کاخ به روی مردم البرز و کشور شد.

این مسئول در پایان تصریح کرد: مدیریت شهری کرج و اداره کل میراث فرهنگی البرز پس از پیگیری‌های مستمر موفق به بازپس‌گیری این مجموعه تاریخی شدند که امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بازسازی و مرمت این اثر تاریخی باشیم.