ترکیه

پخش سریال‌های ترکیه‌ای که دائما به تبلیغ مراکز توریستی این کشور می‌پردازند، موجب افزایش گردشگران عرب در ترکیه طی سال جاری میلادی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، از ابتدای سال 2014 شهر تاریخی استانبول از پرطرفدارترین مقاصد توریستی گردشگران عرب بود که پس از اماکن تاریخی و طبیعت زیبای شهر بورسا در غرب ترکیه، توانست بیشترین گردشگر عرب را به خود جذب کند.

طبق گزارش‌های محلی تمامی هتل‌های این شهر در تمامی روزهای سال جاری به صورت 100 درصدی رزرو بودند. همچنین سواحل دریای سیاه در شمال ترکیه هم از دیگر مناطق توریستی مورد توجه این مسافران بود.

در این میان نباید از تأثیر سریال‌های ترکیه‌ای که در چند سال اخیر از شبکه‌های ماهواره‌ای کشورهای عربی با هدف تبلیغ اماکن توریستی این کشور پخش می‌شدند، غافل شد. پس از پخش این سریال‌ها، گردشگری ترکیه در میان گردشگران عرب رونق دوباره‌ای یافت و ترکیه به مقصد اول گردشگران عرب تبدیل شده است.

به گزارش شبکه «ارم نیوز»، براساس گزارش‌های اقتصادی منتشر شده در سال جاری میلادی از ابتدای دهه هشتاد قرن گذشته تاکنون کشور ترکیه شاهد چنین استقبال بی‌نظیری از سوی گردشگران عرب نبوده است، به طوریکه میزان درآمدزایی این صنعت در سه ماه دوم سال جاری ( یعنی در ماه‌های آوریل، می و ژوئن) با افزایش 7.9 درصدی نسبت به سال قبل به 8 میلیارد و 980 میلیون دلار رسید.

طبق این گزارش‌ها تنها در تعطیلات عید فطر، نزدیک به 80 هزار عربستانی تعطیلات خود را در شهرهای مختلف ترکیه سپری کردند.

دولت ترکیه از سال 2008 طرحی را با هدف افزایش گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز کرد. در این طرح شهرهای مختلف ترکیه باید برای میزبانی از 30 میلیون گردشگر با سودآوری 30 میلیارد دلار و تأمین 4.5 درصد درآمد ملی ترکیه آماده‌سازی شوند.

در همین راستا مسئولان ترکیه تدابیری اندیشیده‌اند که شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بتوانند به محض ورود به فرودگاه‌های ترکیه، ویزاهای مسافرتی با اعتبار سه ماهه دریافت کنند.