رییس اتحادیه‌ی آژانس‌های گردشگری ترکیه (تورساپ) متعهد شد، از 16میلیون نفر گردشگر ترک، سهم ویژه‌ای را به ایران اختصاص دهد.»

این مطلب را مرتضی رحمانی‌موحد – معاون گردشگری کشور – در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نقل قول کرد و در این‌باره توضیح داد: این انجمن مهم‌ترین و موثرترین تشکل بخش خصوصی ترکیه است که برای تعامل با ایران، بسیار جدی بود و قرار شد، سهم ویژه‌ای را از 16میلیون نفر گردشگر ترکی که در داخل و خارج از این کشور سفر می‌کنند، به ایران اختصاص دهد.

او سپس با اشاره به سفر اخیرش به ترکیه و دیداری که با قائم‌مقام وزارت گردشگری این کشور داشت‌، اظهار کرد: این سفر که براساس هماهنگی رسمی بین دولت ایران و ترکیه ترتیب داده شده بود‌، مقدمه‌ای برای توسعه‌ی همکاری‌های گردشگری براساس توازن و تعادل در گردشگری بود. ترکیه برای توسعه‌ی همکاری‌ها با ایران جدی است و ما در این دیدار درباره‌ی توازن ورود و خروج گردشگران و اهمیت موازین جمهوری اسلامی در این‌باره تأکید کردیم.

وی همچنین به سند همکاری ایران و ترکیه که برنامه‌ای را برای سال‌های 1393 تا 1396 تنظیم کرده است، اشاره و بیان کرد: این سند برنامه‌ی اجرایی همکاری‌های گردشگری دو کشور است که در سفر آینده‌ی رییس‌جمهور ایران به ترکیه امضا خواهد شد.

به گفته‌ی رحمانی‌موحد‌، در این برنامه برپایی دوره‌های آموزشی، تبادل اطلاعات‌، برگزاری کارگاه‌های اجرایی‌، تبلیغات و بازاریابی و راه‌اندازی تورهای تلفیقی تفاهم شده است.

ترکیه

دیدار رحمانی با قائم مقام وزیر گردشگری ترکیه

وی در ادامه گفت: براساس مذاکره با تورساپ نیز قرار شد، تعدادی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی ایران به دعوت این تشکل به ترکیه سفر و بسته‌های گردشگری و سفر خود را معرفی کنند. هیئت رسانه‌یی ترکیه نیز برای انعکاس ظرفیت‌ها و جذابیت‌ها به ایران سفر خواهد کرد.

معاون گردشگری اظهار کرد: تورساپ در پیشنهادی مطرح کرد، برنامه‌ی تبلیغات محیطی در شهرهای استانبول و آنکارا را اجرا کند. همچنین کارگاه مشترکی بین این تشکل‌های خصوصی برگزار خواهد شد که در نشست بعدی، شاکله‌ی همکاری‌های آن‌ها مشخص می‌شود. اگر این اتفاق‌ها و همکاری‌ها رخ دهد‌، تحولی در آمارهای کمی و تبادلات گردشگری دو کشور ایجاد می‌شود.

رحمانی‌موحد در پاسخ به این پرسش که ایران و ترکیه‌ تفاهم‌های همکاری زیادی تا کنون داشته‌اند، اما توازن گردشگری که سال‌هاست درباره‌ی آن صحبت می‌شود اتفاق نیفتاده، این تفاهم‌نامه چه تمایزی از سایر تفاهم‌نامه‌های قبلی دارد که این هدف را عملی و محقق کند؟ گفت: مقام دولتی گردشگری و رییس تورساپ در ترکیه خیلی جدی اعلام کردند، درپی ایجاد توازن در ورود و خروج گردشگر به ایران هستند. این موضوع کاملا دوطرفه است؛ اما در شرایط کنونی، تراز گردشگری ایران یا ترکیه منفی است و ما دنبال تعادل هستیم. وقتی زمینه‌ی این همکاری‌ها فراهم شود، و ترک‌ها بسته‌های سفر ایران را بفروشند و جذابیت‌های گردشگری ما را معرفی کنند و ابزارهای تشویق سفر ارائه شود، اسباب رشد سفر گردشگران ترک به ایران نیز فراهم می‌شود.

او تأکید کرد: یکی از نقاط قوت در سند همکاری و برنامه‌ی اجرایی جدیدی که تنظیم شده، تعریف مکانیزم چهارجانبه‌ی دو دولت و دو بخش خصوصی ایران و ترکیه است که روند تبادلات گردشگری را مانیتور می‌کنند و مانند گذشته، این تعاملات فقط به دولت‌ها محدود نشده است.