سفر

پذیرش دو جانبه به منظور تعریف سریع ساز و کار استیفای خسارات وارد شده به بخش خصوصی گردشگری ایران، به عنوان گامی بزرگ در پی عادی شدن روابط گردشگری با کشور ترکیه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و  اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان در دیدار با «هاکان تکین» سفیر کشور ترکیه در ایران با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به آنکارا و دستاورد برقراری شرایط عادی گردشگری میان دو کشور افزود: در ایام فضای ناآرام ایجاد شده در ترکیه وبا توجه به قرابت های فرهنگی، تاریخی و اهمیت روابط همه جانبه دو کشور تمام تلاش و کوشش سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بر حفظ مناسبات و روابط دو کشور با کم ترین موانع و مشکلات در مسیر توسعه بوده است . سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  با همکاری وزارت امور خارجه در تلاش بوده است تا بهترین راه حل را برای مدیریت شرایط جدید در نظر بگیرد.

رحمانی موحد با بیان اینکه قطع کوتاه مدت اعزام تورهای گردشگری  به ترکیه، وجود برخی نواقص در عقد قراردادهای گردشگری طرفین به عنوان بستری برای ایجاد خسارت به بخش خصوصی گردشگری ایران را عیان کرد؛ اظهار کرد: طبق نشست اینجانب با دفاتر خدمات مسافرتی و فعالین حوزه گردشگری ایران و بررسی دقیق شرایط ایجاد شده برای آنها به دلیل ناآرامی های اخیر ترکیه، مشخص شد که از نیمه مارس ۲۰۱۶ تا کنون بخش خصوصی ایرانی به دلیل فسخ قراردادهای متعدد تورهای مسافرتی متحمل خسارتی حدود ۷ الی ۸ میلیون یورو شده است؛ لذا پیشنهاد می شود با دستور وزیر فرهنگ وگردشگری و همکاری بخش خصوصی ترکیه سازو کاری سریع برای جبران خسارت های وارد شده و اصلاح نواقص در قراردادها و روند موجود تعریف شود.

معاون گردشگری با تاکید بر اینکه  دو عامل «امنیت» و «احترام» به گردشگران ایرانی مهم ترین شاخص و اولویت اعزام هموطنان ایرانی به سایر کشورها به شمار می آید؛ تصریح کرد: بر مبنای شرایط مذکور اگرچه روابط گردشگری ایران و ترکیه به روند عادی خود باز گشته است اما هم اکنون مختصات جدیدی بر آن حاکم است که بازتعریف شرایط جدید شامل جبران زیان های حاصل و بازنگری به قراردادهای منعقد شده میان بخش خصوصی طرفین به شمار می آید تا با نگاهی دقیق شرایط بحرانی و خاص لحاظ و در شرایط مشابه مدیریت شود.

رحمانی موحد ادامه داد: علیرغم اینکه همواره دو کشور ایران و ترکیه در میزبانی از گردشگران یکدیگر پیشتاز بوده اند؛ اما برخی نواقص در خدمات و عدم رعایت شان هموطنان  ایرانی به ویژه در مرزها و فرودگاه های ترکیه گزارش شده است که انتظار داریم در شرایط جدید همکاری های آتی اصلاح و ارتقا یابد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه روابط دوستانه در شرایط سخت ارزیابی می شود؛ اظهار کرد: با تدابیر پیش بینی شده می توان شرایط ایده آلی برای روابط گردشگری دو کشور تعریف کرد و ایجاد خسارت های احتمالی  در آینده را کاهش داد.

در این جلسه «هاکان تکین» سفیر کشور ترکیه در ایران نیز ضمن تشکر از دولت ومردم کشورمان به دلیل حمایت های همه جانبه خود در شرایط سخت بوجود آمده  اخیر در ترکیه و سپاسگزاری ویژه از اقدام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری مبنی بر عادی سازی روابط گردشگری دو کشور، از پیشنهاد معاون گردشگری به منظور تعریف سریع ساز و کار استیفای خسارات به بخش خصوصی گردشگری ایران استقبال کرد و گفت: وزارت گردشگری و تورساب ترکیه بی شک در این راستا پیش قدم خواهد بود و من نیز در جایگاه سفارت همه تلاش خود را به منظور بازگرداندن روابط موجود به سطحی شایسته اعمال خواهم کرد.

وی با ابراز امیدواری از رسیدن ایران و ترکیه به بالاترین سطح همکاری های دو جانبه در بخش گردشگری گفت: با توجه به دارا بودن پنجمین مقام بازدید گردشگری در دنیا و اهمیت بالای این صنعت در منابع اقتصادی ترکیه، همواره میزبانی از گردشگران و مدیریت صحیح آن از اولویت های اصلی دولت ترکیه به شمار می آید.

هاکان تکین با اشاره به اینکه مردم ترکیه، ایرانیان را همانند هموطنان خود به شمار می آورند و با آنها قرابت های فرهنگی و اجتماعی بسیار دارند؛ تاکید کرد: در تلاش خواهیم بود تا با ایجاد شرایط امن و ارتقا و حفظ شان میزبانی از گردشگران ایرانی در راستای رفع نواقص و خلاء های موجود تلاش کنیم.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد:طی نزدیک ترین فرصت، امکان حضور هیاتی از وزارت فرهنگ و گردشگری به همراه بخش خصوصی ترکیه در ایران فراهم خواهد شد تا با تعریف ساز و کاری جدید ارتقای روابط موجود در سطحی شایسته محقق شود.