کودتای ترکیه

مسافران ایرانی که سفرشان همزمان با کودتای ترکیه شده بود، مجبور شدند به علت یکی دو شب اقامت اجباری بیشتر در این کشور هزینه اضافی اقامت در هتلها را شخصا پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، کودتای ناگهانی ترکیه موجب شد تا گردشگرانی که از ایران با تورهای گردشگری و یا حتی بدون تور و به صورت انفرادی به استانبول سفر کرده بودند، تصمیم به برگشت بگیرند.

وحشت شب کودتا برخی از آنها را وادار کرد تا سریعتر به ایران برگردند. به همین دلیل به فرودگاه مراجعه کرده و تصمیم گرفتند که به هر قیمتی شده، بلیت تهران را به نرخ گزاف خریداری کنند. این درحالی بود که بلیت برگشت آنها برای یکی دو روز دیگر وجود داشت اما شرایط بحرانی حاضر را تحمل نکردند.

از سوی دیگر برخی از مسافران هم که می بایست یکی دو روز تا فرارسیدن زمان بلیت برگشتشان صبر می کردند و یا مجبور بودند با هواپیماهای خالی که از ایران می آمد برگردند، باید در هتل اقامت می کردند.به همین دلیل مجبور شدند که هزینه اضافی اقامت در هتل را بپردازند.

چون دفاتر خدمات مسافرتی تامین این هزینه را نپذیرفتند از سوی دیگر هتلهای ترکیه نیز هیچ کدام حاضر نشدند در این شرایط به مسافران ایرانی و خارجی دیگر تخفیف دهند.

این موضوع را احمد رازقی مدیر یکی از آژانس های مسافرتی فعال در حوزه تورهای خروجی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تایید کرد و گفت: چرا باید آژانس هزینه اقامت اضافه مسافران را بپردازد. متاسفانه هتلداران با ایرانی ها و یا شاید گردشگران کشورهای دیگر همکاری لازم را نکردند و تا جایی که می توانستند نرخ هتل را پایین نیاوردند تا مسافران متضرر نشوند.

وی ادامه داد: ما تور مسافر را کامل به گردشگران داده بودیم یعنی مدت زمان اقامت آنها مشخص بود. از سویی بلیت برگشت نیز داشتند پس اگر خودشان می خواستند خارج از زمان بلیت شان به ایران برگردند باید خودشان این هزینه را می دادند و یا صبر می کردند تا با هواپیماهای ایران به تهران برمی گشتند. ما قبول داریم که مسافران ایرانی در این سفر متحمل هزینه شدند اما این هزینه را شاید باید ترکیه پرداخت می کرد نه مسافران.

رازقی گفت: اکنون بلیت های هواپیما به مقصد ترکیه از سوی برخی از ایرلاین ها فروخته می شود اما اگر در فرودگاه مسئولان مربوطه متوجه شوند که مسافر نه وقت سفارت دارد و نه مقیم ترکیه است به او اجازه خروج از ایران و ورود به ترکیه را نمی دهند چون در حال حاضر برگزاری تورهای تفریحی به ترکیه ممنوع است.

از آنجا که یکی از بازارهای مهم صنعت گردشگری ترکیه ایران بود و این صنعت در ترکیه به دلیل کودتای چند روز اخیر دچار بحران شد و مسافران ایرانی نیز در حال حاضر سفر به ترکیه را به صلاح خود نمی دانند، گردشگری ترکیه روزهای سختی را می گذراند چرا که بازار مهم خود یعنی ایران را از دست داده است. به همین دلیل رضا هاکان تکین در نشست خبری عصر روز گذشته که در سفارت ترکیه در تهران برگزار شد، درخواست کرد که «ایران هرچه سریع‌تر ممنوعیت ارایه خدمات آژانس‌های مسافرتی ایران برای سفر به ترکیه را لغو کند.»