اتوبوس‌ها

در شرایطی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از زمان کودتای نافرجام در ترکیه تا امروز اعلام کرده مسافرت به این کشور ممنوع است، رییس اتحادیه تعاونی مسافربری کشور از ادامه سفرهای زمینی به مقصد ترکیه خبر می‌دهد.

احمدرضا عامری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ آخرین وضعیت سفرهای زمینی به ترکیه، اظهار کرد: پس از اتفاقات سیاسی اخیر در ترکیه تنها یک روز مرز زمینی میان دو کشور بسته شد که این مساله به توقف حرکت اتوبوس‌ها انجامید.

به گفته وی، پس از بازگشایی دوباره مرزها حرکت اتوبوس‌ها به حالت عادی بازگشت و در حال حاضر نیز این تردد ادامه دارد.

رییس اتحادیه تعاونی مسافربری کشور درباره‌ چگونگی سرویس‌دهی به مسافران ترکیه نیز گفت: در داخل ساختار اتحادیه چند شرکت فعال هستند که به مقصد شهرهای مختلف این کشور سرویس‌دهی می‌کنند و اتوبوس‌های برنامه‌ای به مقصد ترکیه از شهرهای ایران فعال هستند.

تداوم سفرهای زمینی به ترکیه در حالی اتفاق افتاده که سازمان میراث فرهنگی در چند مرحله‌ مختلف در طول روزهای گذشته رسما اعلام کرده است که ادامه سفر به ترکیه تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.

هرچند تاکید این سازمان در توقف تورهای مسافربری است، اما با توجه به این‌که براساس قاعده امنیت سفر با تور بیشتر از سفر انفرادی و امنیت سفر هوایی بیش از سفر زمینی است، شاید در صورتی که دلیل توقف سفرها حفظ امنیت مسافران ایرانی باشد، این موضوع در حال حاضر رعایت نمی‌شود.

سازمان هواپیمایی کشوری چند روز قبل رسما اعلام کرد که مجوز انجام پرواز به ترکیه صادر شده، اما با توجه به این‌که سازمان میراث فرهنگی اجازه سفر ایرانی‌ها را صادر نمی‌کند این برنامه‌های پروازی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ارتش ترکیه در کودتایی نافرجام در نخستین ساعات بامداد روز شنبه شرایط سیاسی و اقتصادی این کشور را برهم  ریخت که این موضوع باعث متوقف شدن سفرهای برنامه‌ای از سوی شهروندان ایرانی به مقصد این کشور شد.