تعداد گردشگران خارجی ترکیه به کمترین میزان طی دو دهه اخیر رسیده است.

ترکیه

 

به گزارش ایسنا، «اینتلی نیوز» نوشت: تعداد مسافران بین‌المللی ترکیه در ماه می ۲۰۱۶ کاهش ۳۴.۵ درصدی را به نسبت ۲۰ سال گذشته تجربه کرده است.

در این ماه ترکیه میزبان دو میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر بوده است. حملات تروریستی اخیر در شهرهای مختلف این کشور از جمله استانبول که شب گذشته هم شاهد وقوع انفجارهای مهیب و کشته شدن بیش از 30 نفر در فرودگاه آتاتورک بود، عامل اصلی این کاهش چشمگیر آمار بوده است.

تنش سیاسی در روابط ترکیه با روسیه از اوایل سال جاری میلادی هم موجب شده استقبال از این کشور افت پیدا کند. روابط تیره این دو کشور باعث شد در ماه می ۲۰۱۶ تعداد مسافران روسی با ۹۲ درصد کاهش به ۴۱ هزار تن برسد. طی پنج ماه نخست امسال ۱۳۸ هزار روس راهی ترکیه شده‌اند و این به معنای نزول ۸۳ درصدی این آمار در مقایسه با سال گذشته است.

تعداد گردشگران خارجی چهار ماه نخست سال 2016 ترکیه در مقایسه با سال 2015

روسیه مهمترین منبع درآمد خارجی گردشگری ترکیه، پس از انهدام جت جنگی خود توسط ارتش ترکیه در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، تحریم‌های اقتصادی را علیه ترکیه اعمال و تمامی پروازهای چارتر به مقصد ترکیه را لغو کرد و به یک‌باره صنعت گردشگری ترکیه که وابستگی فراوانی به گردشگران روس دارد را با چالشی بی‌سابقه مواجه کرد، بحرانی که امروز تا حدی سخت و زیان‌آور شده که مقامات عالی‌رتبه ترکیه را مستاصل در پی یافتن راه برون‌رفتی از این شرایط قرار داده است.

گردشگران سایر کشورها نیز به سبب بروز چندین انفجار تروریستی طی چند ماه اخیر به سبب مسائل امنیتی کمتر شهرهای ترکیه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند. براساس آمار ارائه شده، تعداد کلی گردشگران خارجی ترکیه در پنج ماه اول سال ۲۰۱۶ هشت میلیون ۳۰۰ نفر بوده که این رقم به نسبت همین بازه زمانی در سال گذشته، ‌۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. تعداد مسافران اروپایی ترکیه هم ۳۳ درصد کمتر از سال قبل گزارش شده است. انتظار می‌رود ترکیه امسال با ضرر 15 میلیار دلاری در عرصه گردشگری مواجه شود.

از سویی دیگر، مسئولان گردشگری ترکیه در تلاش‌اند بازار از دست رفته گردشگران خارجی را با رونق گردشگری داخلی جبران کنند و از همین رو اخیرا با تصویب دولت قرار شد که تعطیلات عید فطر امسال برای رونق گردشگری داخلی به 9 روز افزایش یابد. به طور رسمی تعطیلات عید فطر در کشور ترکیه از 5  جولای آغاز و تا 7 جولای ادامه داشت، اما نخست‌وزیر ترکیه با اضافه کردن چهارم و هشتم جولای به تعطیلات، مجموع تعطیلات عید فطر امسال را به 9 روز رساند.