ترکیه

درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری کشور ترکیه در سه ماه ابتدایی سال 2016 میلادی با کاهش 16.5 درصدی روبرو بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، افت شدید در تعداد گردشگران روسی در ترکیه و همچنین افزایش نگرانی‌های امنیتی پس از چند حادثه تروریستی موجب شده درآمدهای گردشگری ترکیه در سه ماه اول سال جدید میلادی با کاهش دو رقمی روبه رو شود.

براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی موسسه آمار ترکیه که روز گذشته (29 آوریل) منتشر شد، طی ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس 2016 درآمدهای گردشگری ترکیه به 4.07 میلیارد دلار کاهش یافته است، در حالیکه 71.3 درصد از این درآمدها از محل گردشگران خارجی بدست آمده است.

در سال 2015 مجموع درآمد گردشگری ترکیه 31.5 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با آمار مشابه سال قبل آن با 8.3 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تعداد گردشگران خارجی ترکیه در مارس سال جاری میلادی با 13 درصد کاهش در مقایسه با مارس 2015 همراه بوده تا شدیدترین کاهش در جذب گردشگر خارجی از اکتبر 2006 ثبت شود.

همچنین براساس اعلام وزارت گردشگری ترکیه، تعداد گردشگران خارجی وارد شده به ترکیه در سه ماه ابتدایی 2016 با افت 10.3 درصدی به 4 میلیون نفر رسید که در این میان تعداد گردشگران روس بازدید کننده از ترکیه نیز در این بازه زمانی با کاهش قابل ملاحظه 59 درصدی همراه بوده است.

روسیه پس از انهدام جت جنگی خود توسط ارتش ترکیه در ماه نوامبر، تحریم‌های اقتصادی را علیه ترکیه اعمال و تمامی پروازهای چارتر به مقصد ترکیه را لغو کرد و به یک‌باره صنعت گردشگری ترکیه که وابستگی فراوانی به گردشگران روس دارد را با چالشی بی‌سابقه مواجه کرد، بحرانی که امروز تا حدی سخت و زیان‌آور شده که مقامات عالی‌رتبه ترکیه را مستاصل در پی یافتن راه برون‌رفتی از این شرایط قرار داده و در این میان افزایش گردشگرانی از ایران و کشورهای عربی استراتژی جدید ترکیه برای جبران کمبود خود در صنعت گردشگری است.

کساد بازار گردشگری ترکیه آن چنان شدید بوده است که بسیاری از هتلداران این کشور نیز در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند و بسیاری نیز املاک و هتل‌های خود را به حراج گذاشته‌اند.

به گزارش «حریت دیلی نیوز»، براساس آمار رسمی منتشر شده‌ تعداد گردشگران آلمانی وژ اپنی در کشور ترکیه در ماه مارس 2016 نیز به ترتیب شاهد نزول 17 و 48 درصد بوده است.

انجمن هتل داران ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که امسال کاهش قابل ملاحظه‌ گردشگران اروپایی به ویژه از کشور آلمان را پیش‌بینی کرده بود و اضافه کرد بسیاری از رزروها و رویدادها به سبب مسائل امنیتی لغو شده است.

خبرگزاری رویترز میزان لغو روزرهای گردشگران آلمانی که قصد سفر به ترکیه داشته‌اند را حدود 40 درصد اعلام کرده است.

حملات اخیر تروریستی در ترکیه موجب بروز نگرانی شدید امنیتی میان گردشگران اروپایی شده و به همین سبب صنعت گردشگری ترکیه بخش قابل ملاحظه‌ای از گردشگران خود از کشورهایی چون آلمان‌، فرانسه‌، اسپانیا‌ و ایتالیا‌ را از دست داده است.

دولت ترکیه برای حمایت از صنعت گردشگری طی افت کنونی چندین بسته اقتصادی معرفی کرده است و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز چندی پیش با توجه به شرایط بسیار نگران‌کننده و تیره‌روزگی‌های روزافزون صنعت گردشگری، شخصا از مردم کشورش درخواست کرد برای کاهش ضررهای ناشی از عدم حضور گردشگران روس‌، تعطیلات را در ترکیه بگذرانند.