ترکیه

با تیرگی روابط میان مسکو و آنکارا پیش بینی می‌شود که ضربه بزرگی به صنعت گردشگری ترکیه وارد شود، صنعتی که سالانه چهار میلیارد دلار از محل گردشگران روسی درآمدزایی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پس از انهدام یک فروند هواپیمای روسی توسط ترکیه، اتحادیه گردشگری روسیه در اولین اقدام از مجریان تور خواست سفر به ترکیه را تا اطلاع ثانوی لغو کنند و این به آن معناست که ترکیه یکی از منابع اصلی درآمد، حاصل از گردشگری خود را از دست داده است.

برای سالیان طولانی، میلیون‌ها گردشگر روس منبع اصلی درآمد صنعت گردشگری ترکیه بوده‌اند و تنها در سال 2014 میلادی 4/48 میلیون گردشگر روسی با بازدید از ترکیه، درآمد چهار میلیارد دلاری را برای آن‌ها به ارمغان آوردند.

کشور ترکیه سالانه پذیرایی 40 میلیون گردشگر است که درآمد 34/3 میلیارد دلاری را برای این کشور آسیایی-اروپایی به همراه دارد.

به گزارش روزنامه «تودی زمان»، نیروی هوایی ترکیه روز گذشته (سه‌شنبه) یک فروند هواپیمای جنگی روسی را به بهانه نقض حریم هوایی این کشور منهدم کرد و متعاقب آن «سرگی لاورف» وزیر امور خارجه روسیه در پیامی به مردم کشورش توصیه کرد تا از سفر به ترکیه بپرهیزند، چرا که خطر تروریسم در این کشور کمتر از مصر نیست.

ماه گذشته یک فروند هواپیمای مسافربری روسی بر فراز صحرای «سینا» در مصر در یک عملیات تروریستی منفجر شد.

«لاورف» در ادامه افزود که سفر برنامه‌ریزی شده در تاریخ 25 نوامبر به ترکیه را نیز لغو کرده که احتمالا این اولین اقدام تلافی‌جویانه مسکو علیه آنکاراست که می‌تواند عواقب سنگینی برای صنعت گردشگری ترکیه به همراه داشته باشد.

از روز گذشته بسیاری از کاربران روسی نیز در صفحات توئیتر خود از بایکوت سفر به ترکیه و عدم خرید محصولات ساخت ترکیه صحبت به میان آوردند.

آژانس دولتی روسیه (روس توریسم) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهاد می‌کند پس از ماجرای انهدام هواپیمای روسی توسط ترکیه، فروش پکیج‌های گردشگری به مقصد ترکیه لغو شود.

همچنین خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه نیز به نقل از «ناتالی تور» در کشور روسیه عنوان کرد که این مجری تور نیز به زودی فروش تور به مقصد ترکیه را متوقف خواهد کرد.

گردشگری ترکیه امسال به سبب عدم ثبات سیاسی و ناآرامی‌های منطقه‌ای یکی از دشوارترین سال‌های خود را سپری می‌کند اما حالا یکی از منابع اصلی درآمد خود یعنی گردشگران روسیه‌ای را نیز از دست رفته می‌بیند.

گردشگران روسی که علاقه فراوانی به سواحل جنوبی مدیترانه‌ای در ترکیه و بویژه آنتالیا دارند، پیش از تیرگی روابط ترکیه و روسیه نیز امسال 19.5 درصد کمتر به آنتالیا سفر کرده‌اند.

یکی از دلایل عمده کاهش سفر خارجی گردشگران روس در سال جاری، کاهش ارزش روبل به سبب کاهش قیمت جهانی نفت و بحران اوکراین است.