آرش نورآقایی

رئیس هیات مدیره کانون سراسری راهنمایان گفت: به معاون گردشگری پیشنهاد دادم۱۰۰بلاگر خارجی به ایران بیایند تا در حوزه سفر مطلب نوشته و در فضای مجازی مطالب مرتبط با گردشگری ایران منتشر شود.

آرش نورآقایی درباره ایده برگزاری جشنواره سفرنامه نویسی برای بلاگرها که چند روز پیش در جزیره قشم برگزار شد، به خبرنگار مهر گفت: ما می خواهیم کاری که شروع می شود را ادامه بدهیم. جشن راهنمایان گردشگری را نیز در سال ۸۶ آغاز کردیم و آن را به نهمین دوره رساندیم. این جشن تنها رویداد گردشگری است که چندین سال متوالی برگزار می شود.

وی ادامه داد: جشنواره سفرنامه نویسی را نیز سه دوره برگزار کردیم ولی ادامه پیدا نکرد. پس از آن جشنواره موزه ها و بلاگرها و بعد از آ ن جشنواره گردشگری ادبی برگزار شد ما می خواهیم که گردشگری اخلاق رواج پیدا کند به همین دلیل در نظر داریم تا همایش گردشگری و اخلاق را برگزار کنیم چون باید اخلاق را در حوزه گردشگری، فرهنگی و محیط زیستی در نظر بگیریم.

نورآقایی بیان کرد: اینها جزو آرزوهای ماست که ممکن است محقق شود یا نه. با این حال معتقدیم که در ایران کار زیادی می توان کرد من به قلم احترام می گذارم افراد باید بنویسند و  مکتوب کنند همه آنچه که می بینند و می شنوند و یا اعتقاد دارند را بنویسند. نمی توان در تهران همایش برگزار کرد و گفت که به مناسبت روز خلیج فارس بوده است. جشنواره سفرنامه نویسی را نیز باید به دوره های بعد رساند و حتی شهرهای دیگر غیر از قشم نیز باید بتوانند آن را برای شهر خودشان برگزار کنند.

این گردشگر گفت: در جشنواره های سفرنامه نویسی مردم دستشان به قلم می رود در این جشنواره نیز شرکت کنندگان از ابعاد مختلف به معرفی جزیره قشم پرداخته اند یک نفر درباره روستای سلخ نوشت و دیگری درباره عروسی های برگزار شده در میان مردم. یعنی در دو روز حجم عظیمی از اطلاعات تولید شده که برای همیشه در فضای مجازی باقی می ماند. پیشنهاد این برنامه را به استان سیستان و بلوچستان نیز دادم و اجرا شد ولی بازخوردی که می خواستیم را نگرفتیم. قصدمان این بود که از بلاگرهای حرفه ای دعوت شود تا برای آن استان بنویسند ما باید کسانی که می خواهند کاری برای کشورشان انجام دهند را در جشنواره شرکت داده و از آنها بخواهیم مطلبی بنویسند. در نظر داریم تا این جشنواره در خراسان شمالی نیز برگزار شود.

وی ادامه داد: می خواهیم برای خراسان شمالی چهار گروه از بلاگرها، راهنماها و عکاسان و فیلمبرداران را دعوت کنیم ولی باید برنامه ریزی ها انجام شود. اگر این پروژه موفق شد؛ آن را نه تنها در استانهای دیگر نیز اجرا خواهیم کرد بلکه به فکر جهانی شدن آن هستیم. حتی به معاون گردشگری کشور گفتم که اگر صد بلاگر به ایران بیاید تخصصی در حوزه سفر می نویسند و در فضای مجازی انبوهی از مطالب مرتبط با گردشگری ایران منتشر می شود.  حتی می توان از بلاگرها کشورهای دیگر نیز دعوت کرد تا به زبان خودشان درباره ایران مطلب بنویسند چون اگر کسی از هموطنان آنها بخواهد به ایران بیاید در فضای مجازی ایران را به فارسی سرچ نمی کند بلکه به زبان خودشان دنبال مطلب می گردند.

نورآقایی گفت: مگر  چند کتاب به زبان انگلیسی درباره ایران وجود دارد؟ چند کتاب درباره سفر در ایران نوشته شده است؟ اما دعوت از بلاگرهای جهان می تواند در راستای پروژه تولید محتوا به زبان های مختلف باشد و اگر خوب مدیریت شود می تواند تبلیغ خوبی برای ایران باشد.