در سفرهای طولانی استراحت و آسایش اهمیت فراوانی دارد. خصوصا در سفرهایی که زمان آن کوتاه است، استراحت نکردن در وسیله نقلیه می‌تواند خستگی روز بعد را به دنبال داشته باشد و عملا یکی از روزهای ارزشمند سفرتان را با احساس خستگی و گیجی بسوزاند.
تصویر آموزش آسایش در سـفر

به گزارش جام جم آنلاین ، از همین رو رعایت تکنیک‌هایی که به شما در قطار، هواپیما و اتوبوس کمک می‌کند راحت‌تر و بهتر بخوابید، بسیار مهم است. در ادامه چند تکنیک ساده، اما تاثیرگذار برای بهتر خوابیدن در طول سفر را مرور می‌کنیم.

چشم‌های خود را بپوشانید. برای اغلب افراد، تابیدن نور عملا خواب را غیرممکن می‌کند. در میان وسایل خود یک چشم‌بند بگذارید تا از این طریق از نور و حواسپرتی جلوگیری کنید. این چشم‌بندها در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و قیمت چندانی ندارد، اگر به نور حساسیت دارید و مثل اکثر آدم‌ها در روشنایی نمی‌توانید بخوابید،‌ داشتن یکی از این چشم‌بندها نیاز حیاتی شماست.

برای اغلب افراد، صدا هم حکم همان نور را دارد. حین خوابیدن سعی کنید از ورود صدا جلوگیری کنید. زمانی که شما در حال تلاش برای خواب هستید، صدا می‌تواند بسیار مزاحم باشد. یک بسته گوش‌بند فوم ارزان با خود داشته باشید تا موقع خواب بتوانید از آن استفاده کنید. این گوش‌بندها هم قیمت چندانی ندارد و در دسترس است.

برای یک سفر راحت، باید وسایل راحتی خود را حتما همراهتان بیاورید. یک پتوی سبک برای پوشاندن و یک بالش سبک و راحت با خود داشته باشید. این وسایل به شما کمک زیادی می‌کند که راحت‌تر بخوابید.

یک کلاه سبک هم اگر همراه‌تان باشد بد نیست. ممکن است داخل هواپیما یا قطار احساس سرما کنید. برای همین کلاه گزینه مناسبی است. در ضمن می‌تواند از سر و صدا نیز جلوگیری کند.

به این فکر نکنید مسافران دیگر ممکن است شما را مسخره یا از این اقدام شما تعجب کنند، به راحتی خودتان فکر کنید، ضمنا از رزرو بلیت در ردیف آخر اجتناب کنید، چراکه نمی‌توانید پشتی صندلی را خم کنید. تنظیم پشتی صندلی تا حد زیادی به شما کمک می‌کند راحت‌تر بخوابید. قبل از خوابیدن، کمربند صندلی خود را ببندید، چراکه اگر در حین پرواز هواپیما تکان خورد از بیدار شدن شما جلوگیری می‌کند.

انتخاب صندلی معمولا نقش مهمی در خوابیدن یا نخوابیدن افراد دارد. در اتوبوس از متصدی صدور بلیت بخواهید جای مناسبی به شما بدهد. دو سه ردیف اول و دو سه ردیف آخر معمولا مناسب نیست. ردیف‌های چهارم و پنجم هم برای اغلب افراد بهترین گزینه است.

این که کنار شیشه بنشینید یا به سمت راهروی وسط اتوبوس کاملا به عادات سفر شما بستگی دارد. بعضی‌ها کنار شیشه راحت‌ترند و بعضی‌ها کنار راهرو. با این حال اگر حساسیت گوارشی به سفر ندارید، معمولا کنار شیشه انتخاب بهتری است. زیرا هم در زمان بیداری می‌توانید بیرون را ببینید و حوصله‌تان سر نمی‌رود، هم هنگام خوابیدن یک تکیه‌گاه بیشتر از صندلی بغلی‌تان برای تغییر موقعیت سرتان دارید البته به شرطی که یک بالش کوچک نرم داشته باشید وگرنه ممکن است با هر تکان اتوبوس از خواب بپرید.

در کوپه‌های قطار هم باز اگر از ارتفاع نترسید، بالاترین تخت معمولا بهترین انتخاب برای راحت خوابیدن است. هم سر و صدا کمتر است و هم مزاحمت دیگران. حین سوار شدن به هواپیما هم اگر کمی زودتر خودتان را به فرودگاه برسانید، حین صدور کارت پرواز می‌توانید از متصدی مربوط بخواهید صندلی مناسبی به شما اختصاص دهد.

اگر هواپیما کوچک باشد، بهتر است در ردیفی که دو صندلی کنار هم دارد بنشینید، اما اگر همه ردیف‌ها سه صندلی داشته باشد، سعی کنید یا کنار شیشه باشید یا به سمت راهرو. معمولا افرادی که وسط می‌نشینند، شانس کمتری برای خوابیدن دارند.

تغذیه نیز مهم است. حداقل شش تا هشت ساعت قبل از پرواز از خوردن مواد کافئین‌دار، غذاهای بیش از حد شیرین و چرب و نوشیدنی اجتناب کنید. همچنین لازم است پنج تا شش ساعت قبل از پرواز مقدار زیادی آب بنوشید.

علاوه بر این قبل از این که تصمیم بگیرید بخوابید دستشویی بروید و خوراکی بخورید. خوابیدن با معده خالی آسان نیست. اگر طبق سوابق قبلی به هیچ عنوان در قطار، هواپیما یا اتوبوس خوابتان نمی‌برد،‌ با پزشکتان برای مصرف یک قرص خواب‌آور ضعیف مشورت کنید. فراموش نکنید استفاده بدون نسخه از این نوع داروها ممنوع است و می‌تواند برای سلامت شما خطرناک باشد.

10 تا 30 دقیقه قبل از خواب می‌توانید از دستگاه‌های پخش‌کننده موزیک استفاده کنید. با این حال از آهنگ‌های پرانرژی و با صدای بلند اجتناب کنید. آهنگ‌های آرامبخش بدون شعر یا صدای طبیعت گوش دهید.

شما می‌توانید صدای طبیعت را به صورت رایگان دانلود کنید.‌زمانی که برای خوابیدن تلاش می‌کنید به یاد داشته باشید اگر نتوانید بخوابید دنیا به پایان نرسیده است. این فقط یک شب از زندگی شماست و شما می‌توانید از سفرتان لذت ببرید. استرس و فشار در مورد این که نمی‌توانید بخوابید ممکن است شما را خسته‌تر کند. بنابراین اگر با آرامش چشمانتان را ببندید و برای مدتی استراحت کنید، حتی اگر نتوانید بخوابید این کار احساس بهتری به شما می‌دهد.

ضمیمه چمدان