مرتضی رحمانی موحد

معاون گردشگری کشور گفت: برخی از دستگاه‌های مرتبط با ستاد هماهنگی خدمات سفر زمانی که پیشرفت کار را در بهتر شدن سفرهای نوروزی ببینند، میزان همکاری خود را با ستاد افزایش خواهند داد.

مرتضی رحمانی موحد درباره لزوم تشکیل ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی به خبرنگار مهر، گفت: ستاد هماهنگی خدمات نوروزی یعنی اینکه سازمان های مرتبط با سفر در ۱۸ دستگاه دولتی دور هم می نشینند و موضوعات پیش رو در سفر، مناسبت ها، نوروز و تابستان را با یکدیگر هماهنگ می کنند. به همین منظور ابلاغیه ای در آذرماه ۹۳ برای سفرهای نوروزی ۹۴ به همه این دستگاهها ابلاغ کرده و فهرستی از اقداماتی که آنها باید انجام دهند را در ۹ حوزه مانند آمار، تبلیغات و … اعلام کردیم.

وی ادامه داد: اکنون ما باید روی این کارها نظارت کرده و پیگیری لازم را انجام دهیم بنابراین آنچه که مربوط به سفر در استانها می‌شود توسط دبیران ما در استانها پیگیری خواهد شد.

آنها پیشرفت کار را سئوال کرده، درباره مشکلات حل شده پیگیری می کنند و برنامه های نوروز را می پرسند. این تعاملات باعث می شود که یکی از اقدامات مانند اطلاع رسانی، ارائه آمار و یا اسکان به درستی انجام شود.

معاون گردشگری کشور درباره اطلاعیه هایی که ستاد هماهنگی سفر در طول سال به خصوص ایام نزدیک به نوروز صادر می کند، گفت: این اطلاعیه ها تاکیدی از همان محورها و توجهات است. از اول اسفند که یک ماه مانده به ایام نوروز، ۶۰۰ مسئول استان‌های مختلف در ستاد هماهنگی خدمات سفر این اطلاعیه ها را دریافت می کنند تا موضوعاتی مانند بهداشت، امنیت، اسکان و … مسافران یادشان باشد. این کاری که ستاد انجام می دهد مجموعه هماهنگی بین دستگاهی است.

وی گفت: اگر سازمان میراث فرهنگی به دستگاهی بابت کاری که باید انجام دهد ابلاغی کند، این کار باید در یک فرآیند هماهنگی بین دستگاهی اتفاق بیفتد. پس امر و نهی در کار نیست. خوشبختانه تمام رویکردی که دستگاهها داشتند، رویکرد هماهنگی بین بخشی بوده است. خروجی مورد انتظار از هماهنگی ۱۸ دستگاه مختلف این است که به نتیجه مشترکی برسیم.

رحمانی موحد تصریح کرد: اجرای برخی از این کارها به بسترسازی نیاز دارد و اینکه خدمات و زیرساخت ها تقویت پیدا کند و اقامتگاه‌ها متنوع شود. به عنوان مثال اگر می گوییم باید اقامت در چادر ساماندهی شود، یعنی اینکه برای مسافران مکانی در نظر بگیریم و مشکل امنیت و بهداشت آنها را حل کرده و راهنمایی کنیم که اگر می خواهند در چادر اقامت داشته باشند به مکان های مشخص بروند. امسال در نوروز ۹۴ همه دستگاههایی که مرتبط با موضوع اسکان بوده اند همین مسیر را طی می کنند تا مردم در سفرهایشان رضایتمندی بیشتری داشته باشند.

معاون گردشگری کشور بیان کرد: من به بسیاری از استانها رفته و گزارش شهرداری ها و استانداری ها را از پیشرفت کار گرفته ام. مهم این است که یک نگاه ملی و هماهنگ تمام کارهای مربوط به سفرهای نوروزی را پیگیری می کند. ما هنوز ممکن است با این مشکل برخورد داشته باشیم که برخی از دستگاهها همکاری لازم را انجام ندهند اما هدف ما این است که سفرهای مردم بهتر انجام شود چون اگر این کار صورت گیرد آن دستگاهها نیز کم کم خود را هماهنگ خواهند کرد.

وی گفت: فرهنگسازی ریشه ای و طولانی مدتی که انتظار داریم رخ دهد، گام اولش را شبکه «شما» برداشته است چون هر شب چهار ساعت را برای بخش گردشگری اختصاص داده است. این نتیجه یکی از اقدامات ستاد هماهنگی خدمات سفر است.

رحمانی موحد گفت: کاری که در سطح ملی و مشارکت دستگاههای متعدد انجام می شود و دولت هم تصویب می کند که اگر کاری توسط دستگاهها درباره سفر انجام می شود باید زیر چتر سازمان میراث فرهنگی باشد، مسلما زمانبر است. سطح همکاری دستگاهها نیز با ستاد متفاوت خواهد بود اما هدف کار هم افزایی بیشتر است. در سال ۹۲ از زمان تشکیل ستاد تا نوروز ۹۳ زمان کمی وجود داشت ولی در سال ۹۳ از زمان ابلاغ کارها تا نوروز ۹۴ زمان بیشتری در اختیار داشتیم، بنابراین باید نتیجه سفرهای نوروز ۹۴ را مشاهده کرده و چگونگی پیشرفت کار را ببینیم.