خدمات سفر

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر با تشریح طرح اجرایی ساماندهی و توسعه خدمات سفر ویژه نوروز 94 اعلام کرد: در تعطیلات نوروزی که خدمات رسانی به مسافران از 25 اسفند تا 15 فروردین‌ماه انجام می‌شود، برای سه میلیون و 845 هزار و 63 نفر در روز ظرفیت اسکان فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری با اشاره به آمادگی دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس و بیش از 38 هزار دستگاه مینی‌بوس برای پوشش حمل و نقل جاده‌ای در تعطیلات نوروزی اظهار کرد: سازمان جمعیت هلال احمر 978 پایگاه امدادی را با پنج هزار و 800 نیرو برای نوروز آماده کرده است. همچنین یک هزار و 740 بیمارستان و درمانگاه کشیک ویژه نوروزی دارند.

به گفته او، هزار و 153 پایگاه امداد خودرو به صورت سیار و مستقر در نوروز آماده پوشش مسافران و جاده‌ها هستند.

معاون گردشگری همچنین اضافه کرد: 926 کیوسک،‌ پایگاه اطلاع رسانی و راهنمای مسافر در نقاط مختلف کشور برای اطلاع‌رسانی به گردشگران نوروزی ایجاد می‌شود. همچنین سایر نهادها و سازمان‌ها و البته شهرداری نیز یک هزار و 58 پایگاه اطلاع‌رسانی و راهنمای مسافر مستقر خواهند کرد.

براساس اعلام رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر در تعطیلات نوروزی 94 برنامه ریزی شده است که 32 میلیون و 682 هزار و 883 بروشور برای راهنمای مسافران توزیع شود.

معاون گردشگری همچنین درباره خدمات رفاهی و فرهنگی آماده شده برای نوروز 94 توضیح داد: 345 موزه، 728 نمایشگاه صنایع دستی، 699 ایستگاه صلواتی و رایگان پذیرایی مسافران، سه هزار و 86 مکان اقامه نماز، سه هزار و 203 جایگاه توزیع سوخت به صورت شبانه‌روزی آماده پذیرش مسافران هستند.

وی اضافه کرد: 11 هزار و 826 سرویس بهداشتی و یک هزار و 14 باب حمام عمومی برای خدمات رسانی در نوروز 94 آماده شده است.

رحمانی موحد در ادامه سخنانش به اشاره به توافق‌ها و هماهنگی‌هایی که با ستاد اقامه نماز و اوقاف به منظور افزایش ساعات کار مساجد صورت گرفته است، افزود: این موضوع به صورت بخشنامه ابلاغ شده است. جلسات مشترکی با حجت‌الاسلام قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و امور مساجد داشتیم که مجموعا به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت و ساعات خدمت رسانی مساجد بیشتر باشد تا علاوه بر رسیدگی به فریضه نماز سایر خدمات نیز به مسافران ارائه شود.

وی بیان کرد: من به نقاطی سفر کرده‌ام و با مساجدی روبرو شده‌ام که صبح خیلی زود تعطیل بوده‌اند. باید هماهنگی و نظارت روی این موضوع بیشتر شود.

او در ادامه سخنانش درباره گشت‌ها و نظارت‌های نوروزی با اعلام اینکه 12 هزار و 258 نفر در روز با همکاری ستاد اجرایی هماهنگی خدمات سفر بر واحدهای خدماتی و گردشگری نظارت خواهند داشت، گفت: این گشت‌های مشترک با سازمان بازرگانی، تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی، موسسات گردشگری و ستاد هماهنگی خدمات سفر صورت خواهد گرفت که هر یک از این نهادها شماره تلفن‌های مجزایی برای پیگیری شکایت‌ها دارند.

معاون گردشگری در ادامه سخنانش که در نشست خبری تشریح فعالیت‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر مطرح می‌شد از برگزاری جشنواره فیلم و عکس سفر همزمان با تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت:‌ این جشنواره ارتباط مستقیمی با پرتال جامع گردشگری دارد. مردم می‌توانند فیلم‌ها و عکس‌های خود را با موضوع سفر از 25 اسفند تا 30 فروردین‌ماه به پرتال جامع ارسال کنند که پس از داوری، عکس‌های برگزیده در مراسمی پس از تعطیلات نوروزی تقدیر می‌شوند.