گردشگران

مسافران قطار «هزار و یک شب» با استقبال معاون گردشگری کشور وارد پایتخت شدند تا آخرین روز سفر خود را در تهران بگذرانند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، 76 مسافر این قطار تُرک پس از آنکه به ایستگاه راه‌آهن تهران رسیدند، برای بازدید به کاخ گلستان و موزه جواهرات رفتند. آن‌ها قرار است امشب (یکشنبه 10 خرداد) از راه هوایی ایران را ترک کنند.

قطار «هزار و یک شب» هفته پیش از مرز رازی به ایران وارد شد و پس از گذر از شهرهای زنجان، یزد، اصفهان و شیراز امروز – دهم خردادماه – به تهران رسید. این قطار که با هماهنگی یک شرکت آلمانی – تُرک به ایران سفر کرده، جزو قطارهای لوکس ترکیه به حساب می‌آید که مبدأ سفرش شهر استانبول بوده است. این گردشگران یک هفته در ترکیه و یک هفته از سفرشان را در ایران سپری کردند.

مسافران این قطار که از کشورهای آلمان، اتریش، سوئیس، آمریکا و اسکاندیناوی بودند، صبح امروز وقتی وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شدند از حضور مسوولانی که برای استقبال از آن‌ها آمده بودند و همچنین عکاسان و خبرنگاران به هیجان آمدند و خودشان مشغول عکاسی از خبرنگاران و مسوولان ایرانی شدند.

مرتضی رحمانی‌موحد – معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری – که برای استقبال از این مسافران به ایستگاه راه‌آهن آمده بود، گفت: گردشگران خارجی معمولا از راه هوایی و یا با ماشین از راه زمینی به ایران سفر می‌کنند، اما به طور قطع سفر با قطار امن‌تر و ارزان‌تر است.

وی اضافه کرد: سال گذشته آمار استفاده از مسیرهای ریلی برای سفر به ایران افزایش داشته است که امیدواریم با کمک دستگاه‌های مختلف از مسیرهای ترکیبی ریلی، هوایی و جاده‌ای برای سفر گردشگران بیشتر استفاده شود.

افشین عزیزی، مجری این پروژه در ایران نیز درباره سفر این قطار گفت: این برنامه با هماهنگی یک شرکت تُرک-آلمانی صورت گرفت که سال گذشته برای نخستین‌بار قطار گردشگری‌اش را وارد ایران کرد. هدف اصلی این بود که ظرفیت‌های بیشتری از ایران شناسایی شود.

وی افزود: بیشتر تورهایی که به ایران وارد می‌شوند، تاکنون سفرنامه مشخص و تکراری داشتند اما اجرای این برنامه ما را از حالت تکراری در رفت و آمد گردشگران خارج کرد.

مدیرعامل آیتو (وابسته به بنیاد مستضعفان) با بیان اینکه دو سال برای اجرای این پروژه و سفر گردشگران با قطار به ایران وقت گذاشته شده است، اظهار کرد: هماهنگ کردن ریل‌های ایران برای این نوع قطارها کار دشواری بود. ما برای اجرای این پروژه چندین‌بار همراه با مسوولان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به ترکیه سفر کردیم و رایزنی‌های بسیاری صورت گرفت تا نخستین قطار اروپایی همراه با گردشگران خارجی آبان‌ماه سال گذشته به ایران وارد شدند.

عزیزی همچنین خبر داد: قطار بعدی سه ماه دیگر و شاید زودتر از آن به ایران وارد شود.

او درباره میزان آورده اقتصادی و سودی که سفرهای ریلی گردشگران به ایران دارد، توضیح داد: برنامه‌ریزی برای سفر این قطار این طور بود که مسافران یک شب را در هتل و یک شب را در قطار اقامت داشتند چون خیلی‌ها علاقه‌مندند بیشتر وقت‌شان را فقط در قطار بگذرانند. این برنامه‌ریزی باعث شد محدودیت اقامت در ایران پوشش داده شود.

عزیزی معتقد است: منافع اقتصادی سفر گردشگران با این قطارها به ایران به خاطر آن نوع خاص برنامه‌ریزی معمولا کمتر از یک تور عادی است، اما چون مسافران در حجم زیاد وارد کشور می‌شوند روی این موضوع سرپوش گذاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، این قطار تُرک پس از آنکه مسافرانش را در ایستگاه راه‌آهن تهران پیاده کرد، خالی و بدون مسافر راهی ترکیه می‌شود.