مصر

کشورهای روسیه و مصر به زودی روبل را جایگزین دلار در روابط دو جانبه خود در بخش گردشگری و تجارت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «هاشم زعزو»، وزیر گردشگری مصر اعلام کرد، این کشور از این پس از واحد پول روبل به جای دلار در روابط گردشگری و تجاری خود با روسیه استفاده می‌کند.

وی توضیح داد، با توجه به کاهش ارزش روبل در چند ماه اخیر برای تشویق گردشگران روس برای سفر به مصر‌، دو کشور به احتمال فراوان و به زودی از واحد روبل در بخش گردشگری و کلا در تجارت دو طرفه خود استفاده خواهند کرد.

وزیر گردشگری مصر در ادامه افزود: دو طرف در پی یافتن مکانیسمی جهت عدم استفاده از دلار آمریکا به عنوان واحد اصلی پایه بوده‌اند. در مرحله ابتدایی قرار است از واحد روبل به عنوان حواله پرداختی به گردشگران و هزینه آژانس‌های مسافرتی استفاده شود و این مبالغ دریافتی در مرحله بعد توسط دولت مصر برای واردات از روسیه استفاده می‌شود.

مصر در حال حاضر تمام تلاش خود را برای حفظ گردشگران روس به کار بسته است که به سبب بحران مالی رو به کاهش هستند. در سال 2014 حدود 3 میلیون گردشگر روس از کشور تاریخی مصر دیدن کردند، اما از ماه دسامبر با کاهش ارزش روبل روسیه تعداد گردشگران ناگهان با 50 درصد کاهش مواجه شد.

دولت مصر همچنین برای ایجاد مشوق‌های بیشتر برای گردشگران روسی برای مدت چهار سال نیاز به صدور روادید را برای گردشگران روسی لغو کرده است.