مرضیه قادری

تصور کنید برای رفع خستگی روحی ناشی از زندگی شهری، با گروهی از دوستان‌تان به یکی از روستاهای ایران می‌روید تا با چند روز اقامت در حال و هوای کویر، برای ادامه زندگی‌ ماشینی انگیزه پیدا کنید… اما آرامش روستا شما را به زندگی در آنجا ترغیب می‌کند، تا جاییکه برمی‌گردید و اسباب و اثاثیه‌تان را برای زندگی در یک محل جدید جمع می‌کنید.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، شاید گرفتن چنین تصمیمی ریسک بزرگی باشد، اما «مرضیه قادری» 27 ساله، حاضر به انجام این ریسک می‌شود و حتی برای آینده‌اش در آن روستا برنامه‌ریزی می‌کند.

این دختر جوان که در دانشگاه رشته گرافیک و تصویرسازی خوانده و اکنون به دل کویر زده تا ساخت اقامتگاهش به نام “بیراهه” را تمام کند، اصلا سر رشته‌ای از کار در حوزه گردشگری نداشته‌، اما چون روحیه‌اش با کار اداری و دفتری سازگار نیست، ترجیح می‌دهد همینجا در کویر زندگی کند.

مرضیه که پیش از این ساکن اصفهان بوده، در سفرهای قبلی‌اش به کویر مصر از بافت روستایی و مردم آنجا خوشش آمده و ترجیح داده در آنجا ساکن شود و با حمایت پدرش یک اقامتگاه راه بیندازد و در مدرسه روستا هم درس دهد.

مرضیه می‌گوید: ‌چون رابطه خوبی با بچه‌ها دارم، چندبار به مدرسه روستا سر زدم و قرار است یک سری آموزش‌ها را در قالب نقاشی و شعر به آنها یاد بدهم.

اقامتگاه او تا دو ماه دیگر آماده می‌شود و چون در دل کویر است، اسم آن را “بیراهه” گذاشته.

اگرچه اقامتگاه «مرضیه» 10 اتاق با ظرفیت 40 مسافر را دارد، اما او نمی‌خواهد پذیرای این تعداد مسافر باشد؛ چون امکانات خوبی برای آن در نظر گرفته و بیشتر می‌خواهد میزبان مسافرانی باشد که بدون تور به دل کویر می‌زنند.

مرضیه تصمیم دارد بعد از ساخت «بیراهه»، یک کافی‌شاپ صحرایی هم در کویر بسازد و حتی از عکس‌های اولین گردشگرانی که به اقامتگاهش می‌آیند، یک نمایشگاه عکس و نقاشی در کافه‌اش دایر کند.

به گفته این دختر جوان، هدف او از ساخت این کافه کسب درآمد نیست،‌ بلکه بیشتر می‌خواهد فضای سالمی در روستا بوجود بیاورد تا جوانان آنجا بتوانند به جای آنکه اوقات فراغت‌شان را در کوچه و خیابان بگذرانند، به کافه بروند و کتابی هم بخوانند.

او درباره تفاوت مسافران ایرانی و خارجی اظهار می‌کند: تعداد کمی از گردشگران ایرانی کویر را برای سکوت و آرامش‌اش انتخاب می‌کنند، اما گردشگران خارجی دیدِ متفاوتی نسبت به کویر دارند و به خاطر جاذبه اصلی‌ آن که همان سکوت و زیبایی آسمان است، به دل کویر می‌زنند.

مرضیه که ادعا می‌کند اولین زنی است که در روستا زمین خریده و اقامتگاه برپا می‌کند، درباره برنامه‌های کاری آینده‌اش می‌گوید: سعی می‌کنم با توجه به علاقه و نیاز گردشگران، آنها را به تماشای جاذبه‌های بکر کویر ببرم.