رانندگان تاکسی

برخی از رانندگان تاکسی در جزیره کیش که از آنها به عنوان سفیران گردشگری یاد می شود، با دریافت نرخ های بیش از حد نصاب گردشگران را نقره داغ می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مروارید خلیج فارس یا همان جزیره کیش را همه گردشگران ایرانی می شناسند و بیشتر آنها حداقل یک بار به این جزیره سفر کرده اند. اما این گردشگران اگر آشنایی کاملی از قوانین جزیره نداشته باشند حتما توسط برخی از سفیران گردشگری نقره داغ شده‌اند. این سفیران همان رانندگان تاکسی هستند که تعدادشان در جزیره سال به سال نیز افزایش می یابد.

اکنون 528 تاکسی تلفنی، 128 تاکسی خطی و 79 مینی بوس در سطح جزیره فعال هستند که تعدادی از آنها نیز به واسطه آموزش زبان انگلیسی که دیده اند در محدوده 15 هتل که بیشتر میزبان گردشگران خارجی است، سرویس می دهند.

همه رانندگان تاکسی در جزیره کیش لباس فرم به تن دارند و باید به ظاهر و آراستگی خود آن طور که مد نظر اداره حمل و نقل و ترافیک جزیره است، توجه کنند. در این میان داشتن اخلاق خوب و برخورد مناسب با گردشگران مهمترین ویژگی است که باید هر راننده تاکسی تلفنی و خطی و یا مینی بوس در جزیره داشته باشد تا صلاحیتش توسط این اداره تایید شود. هر یک از آنها باید طبق نرخ مصوب از گردشگران و مسافران کرایه بگیرند. به عنوان مثال آنطور که در سایت سازمان منطقه آزاد کیش نیز آمده  نرخ مصوب شده مینی بوس در جزیره حدود 500 تومان است   به طور معمول رانندگان مینی بوس به این مصوبه عمل می کنند ولی رانندگان تاکسی های خطی و تلفنی در این جزیره  به این نرخ های مصوب پایبند نیستند. به خصوص اگر مسافران آنها گردشگرانی باشند که از نرخ های مصوب در جزیره آگاهی ندارند و یا برای اولین بار به جزیره می روند.

تاکسیمتر تاکسی های جزیره خاموش است!

به طور معمول رانندگان تاکسی اگر قدرت تمایز بین کیش‌وندان و مسافران را داشته باشند از کیش‌وندان به سبب مسیری که مسافر اعلام کرده، رقمی حدود 4 تا 6 هزار تومان دریافت می‌کنند اما گردشگر باید این هزینه را بر طبق نرخ تاکسیمتر مشخص کند چه مسیر انتخابی او، مسیری بین دو هتل باشد چه جایی دورتر مانند فرودگاه و یا روستاهای جزیره.  اما این طور نیست. حتی اگر گردشگر اعتراضی کند به طور حتم، رانندگان تاکسی در جزیره آموزش های رفتار با گردشگر را که دیده بودند از یاد می‌برند!

در این میان کافی است سوار تاکسی شده و آدرس مسیری کوتاه را بدهید در این صورت آنها چند خیابان را بی هدف دور زده تا به مقصد مورد نظر برسند آن وقت است که مبلغ ده هزار تومان از گردشگر دریافت می‌کنند. درحالی که اگر همان مسیر توسط افراد، پیاده طی شود شاید 10 دقیقه بیشتر زمان نبرد. اما بیشتر گردشگرانی که به این جزیره می آیند با تورهای دو یا سه روزه وارد می‌شوند بنابراین تا چم و خم راهها را یاد بگیرند، باید جزیره را ترک کنند.

 

در این میان برخی از رانندگان تاکسی در جزیره از فرصت موجود استفاده کرده و آنها را نقره داغ می کنند. این درحالی است که باید رانندگان تاکسی از تاکسیمتر استفاده کنند. موضوعی که خبرنگار مهر هنگام سفر به جزیره کیش آن را مشاهده نکرد. رانندگان تاکسی تنها در صورتی از تاکسیمتر استفاده می کنند که مسافر درخواست کند. در غیر این صورت تمام تاکسیمتر تاکسی های جزیره خاموش است!

دریافت کرایه ده هزار تومانی در کیش افسانه است!

علیرضا عادلی سرپرست حمل و نقل عمومی جزیره کیش در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام می کند که تاکسیمترها مدتی نقص داشت ولی رفع شد. عادلی معتقد است که باید هر کسی که شاهد این نقص در تاکسی هاست آن را به همراه کد تاکسی مورد نظر به اداره حمل و نقل جزیره اعلام کند؛ این درحالی است که در سطح جزیره هیچ آگاهی به گردشگران در این باره داده نمی‌شود تا آنها شکایت خود را از رانندگان اعلام کنند از سوی دیگر شماره‌‎های در نظر گرفته شده برای این کار جوابگوی مناسبی به گردشگران شاکی نیستند و به همین علت گردشگران از طرح شکایت پشیمان می‌شوند.

اما عادلی این رفتار را تایید نمی کند و می‌گوید که چنین چیزی صحت ندارد. باید پیگیری شود که چرا سامانه جوابگوی مسافر نبوده است. او البته دریافت کرایه ده هزار تومانی که بین رانندگان تاکسی مرسوم است از گردشگران تازه وارد به جزیره گرفته شود را افسانه می داند.

 

وی از اعلام 99/4 درصدی رضایتمندی گردشگران از تاکسی های جزیره براساس نظر سنجی صدا و سیماسخن می‌گوید و مسائل مربوط به تخلفات رانندگان تاکسی را تکذیب می‌کند و طرح این موضوع توسط خبرنگار مهر را مربوط به مشکلات شخصی عنوان می‌کند!

با این حال به نظر می رسد تکذیب تخلفات رانندگان توسط مدیری که وظیفه رسیدگی به این تخلفات را دارد طبیعی باشد چرا که معمولا وی به عنوان مسافر هیچ گاه سوار این تاکسی‌ها نشده تا شاهد تخلف‌های انجام گرفته باشد وگرنه مشاهده چنین رفتارهایی آن هم در جزیره کوچک کیش چندان سخت به نظر نمی‌رسد ضمن اینکه موارد دیده شده آن قدر زیاد است که محدود به چند راننده متخلف نباشد.  اما نکته مهم اینجاست که جزیره کیش تنها مسافر ایرانی ندارد. گردشگران خارجی زیادی هستند که به این جزیره وارد می شوند و به طور حتم مانند ایرانی‌ها نمی‌توانند نرخ مصوب کرایه‌های تاکسی را متوجه شوند بنابراین گردشگران خارجی فرصت مناسبی برای سرکیسه شدن توسط رانندگان متخلف هستند. این درحالی است که عادلی می‌گوید: رانندگان تاکسی در جزیره کیش درآمد بالایی دارند!

……………..

گزارش از فاطیما کریمی