مسعود سلطانی فر

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، از افزایش گردشگران ورودی به کشور در مقایسه با گردشگران خروجی در تابستان سال جاری برای نخستین بار پس از انقلاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود سلطانی فر افزود: برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در تابستان سال 1393 تراز گردشگران ما به نفع گردشگر ورودی مثبت شد و بنابر آمار پلیس مهاجرت ناجا در تابستان سال جاری 1497نفر گردشگر خارجی وارد و 1417 گردشگر از کشور خارج شدند.

وی با بیان اینکه نخستین حرکت در سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم سازماندهی مجدد و حل مشکلات درون سازملانی و ایجاد وضعیت ثبات و آرامش بود گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در طول سالهای گذشته دستخوش تغییر و تحولات گسترده از جمله تغییر پی در پی مدیران، انتقال بخشهای مختلف سازمان به اصفهان و شیراز و پی بردن به این اشتباه بعد از 2 سال و بازگشت آن به تهران بود که باعث شد آسیب های جدی به این سازمان وارد شود.

سلطانی فر در مورد عملکرد 9 ماه گذشته خویش از زمان تصدی مسوولیت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سازماندهی مجدد و حل کردن مشکلات مختلف داخلی و ایجاد یک وضعیت ثبات و آرامش نخستین گام در این سازمان همچون دیگر دستگاه های کشور بود.

وی افزود: بخشی از نیروی انسانی متخصص و کارشناسان در نتیجه این تصمیمات از مدار همکاری با سازمان خارج شدند؛ همچنین اشیاء، عتیقه جات، اسناد و مدارک زیادی در جریان این جابجایی ها دچار آسیب و خسارت شدند.

سلطانی فر با تاکید بر اینکه نابسامانی مدیریتی باعث شد وضعیت آشفته ای  بر سازمان حاکم شود یادآور شد: پس از رفتن دکتر نجفی رییس سابق سازمان که انصافا طی یک مدت کوتاه زحمات فراوانی را کشیدند؛ سعی شد تغییراتی که وی در سازمان ایجاد کرده بودند به همان منوال باقی بماند و تغییری ایجاد نشود.

معاون ریس جمهوری با تاکید بر حداقل تغییرات در مجموعه ستاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: سعی کردم با همان تیمی که دکتر نجفی برای سازمان تدارک دیده بود کار را ادامه دهم فقط تغییراتی لازم بود که در سطح استان ها انجام شود.

وی افزود: این روند در راستای ایجاد ثبات و آرامش بود که معتقد بودم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این برهه از زمان نیازمند آن است.

سلطانی فر گفت: سعی شد در مرحله بعدی آسیب شناسی در بخش های مختلف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در دستور کار قرار دهیم و بی انضباطی های مالی، مشکلات نیروی انسانی و ساختاری، کمبود امکانات و تجهیزات را بررسی کنیم.

وی با اشاره به عدم وجود ساختار اداری مناسب در ادارات میراث فرهنگی سراسر کشور افزود: هم اکنون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در 430 شهرستان کشور فقط 46 اداره کل دارد و بقیه نمایندگی های این سازمان است و همین امر ما را به شدت در انجام وظایف محوله با مشکل مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری می تواند در توسعه فرهنگی و توسعه اقتصادی کشور جایگاه ویژه ای داشته باشد؛ در بخش اقتصاد مقاومتی هم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی سازمان میراث فرهنگی پتانسیل ویژه ای برای حل مشکلات اقتصادی دارد؛ یعنی ما هم در بخش تامین نیازهای مالی، تامین نیازهای ارزی، ایجاد اشتغال و رشدGDP کشور می توانیم نقش مناسبی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد:  با منابع دولتی فقط قادر به حفظ و مرمت 5 یا 6 درصد بناهای تاریخی جهانی و مهم هستیم  باید برای مرمت، نگهداری و تغییر کاربری 90 درصد سایر بناهای تاریخی از توان و مشارکت بخش خصوصی  استفاده کنیم چرا که به عنوان مثال اگر بخواهیم برای یک دوره 10 ساله 31 هزار اثر تاریخی کشور که به ثبت ملی رسیده است را مرمت و بازسازی کنیم سالانه به 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که اعتبار ما در حال حاضر کمتر از 500 میلیارد تومان است.

وی گفت:امیدواریم این بناها با تغییر کاربری به  عنوان یک بنگاه اقتصادی نقش موثری در فرآیند توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع دستی حدود 2میلیون نفر در بخش تولید صنایع دستی و فرش مشغول به کار هستند و سال گذشته مجموع صادرات در این دو حوزه در مجموع حدود 800 میلیون دلار بوده است.

وی اظهار داشت: از مزایای صنایع دستی و توجه به این مقوله مهم در کشور این است که با رقم سرمایه گذاری محدود اشتغال ایجاد می شود از طرفی برای ساماندهی و تولید آن به فناوری خارجی و مواد اولیه نیاز نداریم. صنایع دستی ارزربری ندارد بلکه ارزش افزوده بالایی دارد و می تواند ارز آوری خوبی داشته باشد.

وی بازرگانی و بازاریابی را از مشکلات موجود در بخش صنایع دستی و فرش کشور دانست و گفت: بسیاری از تولیدات هنرمندان صنایع دستی را نمی توانیم در بازارهای داخلی و خارجی بفروشیم در این راستا نیازمند برنامه ریزی گسترده هستیم که بتوانیم بازراچه های دائمی و فصلی در داخل کشور راه اندازی و همچنین در نمایشگاه های بین المللی و خارجی معتبر برای معرفی و فروش صنایع دستی خود شرکت کنیم.

وی در ادامه از پرداخت  مجدد وام و تسهیلات ارزان قیمت به کارگاه های صنایع دستی از سال گذشته خبر داد و گفت: برنامه ریزی های خوبی نیز در زمینه آموزش داریم و بنا داریم در هر فصلی در استانهای مختلف نمایشگاه هایی داشته باشیم و علاوه بر نمایشگاه صنایع دستی سراسری که سالی یک بار برپا می شود در پایتخت در پی برگزاری نمایشگا ههای بزرگ صنایع دستی به مناسبتهای مختلف هستیم ؛ همچنین درصددیم در نمایشگاه های معتبر بین المللی نیز با مشارکت بخش خصوصی حضور یابیم.

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی های که در دست اقدام است مشکل اشتغال روستائیان و اقشار آسیب پذیر برطرف شود.

سلطانی فر افزود: در این زمینه برنامه های خوبی با سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی داشتیم و تفاهم نامه هایی مبادله کردیم تا با همگرایی خوب بین سازمان و مددجویان مشکل اشتغال آنها را برطرف و در بخش اقتصادی آن فعال تر عمل کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی در ادامه با بیان اینکه گردشگری ظرفیت خوب اقتصادی و فرهنگی کشور است تاکید کرد:  رویکرد خوب دولت تدبیر و امید در حوزه سیاست خارجی و استفاده از ادبیات محترمانه با دنیا و برقراری تعامل با کشورهای مختلف با حفظ منافع ملی باعث شده است تا رویکرد دنیا هم متقابلا با ایران خوب شود و آنها برای همکاری با ایران تمایل و رغبت داشته باشند.

وی افزود: در حوزه گردشگری با کار چند وجهی که انجام شده و شرایط خوبی که فراهم شده اتفاقات خوبی افتاده است که درآینده بهتر خواهد شد.

سلطانی فر با بیان اینکه در ماه های اخیر با رغبت و اشتیاق ورود گردشگران خارجی بخصوص اروپایی برای سفر به ایران مواجه شدیم گفت: تعداد گردشگران اروپایی که با تور وارد کشور شدند در مقایسه با 6 ماه مشابه سال گذشته حدود 200 درصد رشد داشته است.

وی ورود 2 قطار گردشگری اروپایی به کشور را بیان کننده امنیت بسیار بالا در کشور دانست و افزود: هرچند بر اساس آمار سازمان جهانی جهانگردی unwto ایران 17امین کشور از نظر امنیت است ولی در منطقه ای قرار گرفتیم که ناامنی در کشورهای حاشیه بسیار بالاست و 4 گروه از گردشگران از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، آلمان، کانادا و… به دلیل امنیت موجود در ایران با 2 قطار وارد کشور شدند؛ این در حالی است که گردشگری با قطار گردشگری گران است.

رییس سازمان میراث فرهنگی همچنین تاکید کرد: جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی در کشور به حدی است که یک گردشگر متمول خارجی ریسک و هزینه سنگین برای سفر با قطار به کشور را می پذیرد.

وی در خصوص افزایش صدور ویزا به گردشگران خارجی برای سفر به ایران گفت: بر اساس آمار، در سال 1392 حدود 7هزار ویزا برای گردشگران  چینی برای سفر به ایران صادر شده و از ابتدای سال 93 تاکنون 7 هزار ویزا صادر شده است و پیش بینی می شود که این رقم به 15 هزار ویزا برسد، در آلمان در 5 ماه اول سال 1392حدود  2800  ویزا صادر شد و این رقم در سال جاری به 10هزار ویزا رسید، همچنین بر اساس اعلام کنسول ایران در کربلا سال گذشته 231 هزار ویزا صادر شده است و امسال پیش بینی می شود که بالای 320 هزار ویزا صادر شود، در اسپانیا نیز در 5 ماه نخست امسال ویزای صادر شده برای سفر به ایران 2 برابر سال گذشته بوده است.

وی سیاست مثبت دولت در تعامل با کشورهای مختلف و ادبیات مناسب در این زمینه، امنیت موجود در کشور و همچنین ظرفیتهای ویژه ایران در بخش گردشگری مذهبی، فرهنگی و تاریخی را از دلایل این موضوع اعلام کرد و گفت:  گردشگرانی که در سالهای گذشته با هدف بهره برداری از جاذبه های فرهنگی، تاریخی و مذهبی به کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق، مصر و لیبی می رفتند به دلیل ناامنی و مشکلات ناشی از جنگ در سالهای اخیر ایران و ترکیه را به عنوان مقاصد سفر خود انتخاب کرده اند و ما امیدواریم پس از بازاریابی، بازارداری هم داشته باشیم.

وی درخصوص وضعیت هتلهای کشور برای گردشگران خارجی گفت: در حال حاضر هتلهای 4  و 5 ستاره که مورد استفاده گردشگران خارجی است در اکثر شهرهای بزرگ مثل اصفهان، تهران، شیراز و یزد بین 90 تا 100در صد ضریب اشغال دارند.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری در ایران با توجه به نرخ برابری دلار و ریال برای گردشگران خارجی ارزان و ایران از نظر ارزان بودن گردشگری نخستین کشور دنیا شناخته شده است.ومجموع رتبه ایران بر اساس شاخص رقابت پذیری سفر در سال 2012 در بین 140 کشور 114 و در سال 2013این رتبه 98 بوده است و امیدواریم این رتبه در سال 2014به زیر 80 برسد.

وی با اشاره به مشکلات متعدد در بخش هتل سازی در کشور گفت: برای تکمیل پروژههای هتل سازی طی طرح ضربتی پروژه های نیمه تمام را که پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد داشت برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی و بانکها معرفی کردیم.

سلطانی فر با اشاره به گردش مالی دنیا از محل گردشگری و سهم ناچیز ایران از این سهم خاطرنشان کرد: ما از محل جابجایی حدود 4 و نیم میلیون گردشگر چیزی در حدود 6 تا 6 و نیم میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم که این رقم قابل ملاحظه ای است؛ در بخش گردشگری، صنایع دستی ومیراث فرهنگی نیز در سال گذشته حدود 400 میلیارد تومان اعتبار دولتی داشتیم اگر 6 میلیارد تومان هم در نظر بگیریم که به اقتصاد کشور وارد شده 18 هزار و پانصد میلیارد تومان وارد اقتصاد کشور شده و این نشانده توجیه این بخش است.

وی گفت: با تاکید بر اینکه از 1100هتل موجود در کشور حدود 130 هتل 4 و 5 ستاره و مورد استفاده گردشگران خارجی است گفت: بر اساس افق چشم انداز بیست ساله در 1404 یا 2025 میلادی ایران باید میزبان 20 میلیون گردشگر با 30 میلیارد دلار درآمد باشد برای رسیدن به این منظور 130 هتل موجود باید به 400 هتل افزایش پیدا کند یعنی ما در یازده سال آینده باید سالیانه 20تا 25 هتل جدید اضافه کنیم.

معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: ما اولین سازمانی بودیم که پس از بررسی های انجام شده  برنامه پیشنهادی سال 94 و برای 5 سال ششم نیز نیازهای اعتباری خود را در قالب گزارش ارائه کردیم ولی هنوز احکام را ارائه نکردیم چرا که باید با مشورت همه دست اندر کاران بویژه بخش خصوصی تهیه و ارائه شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما در بخش هتل به جز کیش، مشهد و سرعین در همه شهرهای کشور مشکل کمبود هتل داریم اظهار داشت: شورای شهر اصفهان و تهران برای تشویق سرمایه گذاری در عرصه هتل سازی عوارض ساخت هتل را صفر کرده اند.

وی افزود: گردشگری تنها بخشی است که امروز از رکود کامل خارج شده و به رونق رسیده است و امروز 900 پروژه هتل و تاسیسات گردشگری با سرمایه گذاری بخش خصوصی با 19 هزار و 500میلیارد تومان سرمایه با میانگین پیشرفت فیزیکی 40 درصد در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه گردشگری می تواند موتور محرکه خروج اقتصاد کشور از رکود باشد افزود: در خصوص صدور ویزای فرودگاهی مشکلی نداریم و  برای اتباع 190کشور ویزای فرودگاهی  دو هفته ای صادر می کنیم.در این خصوص هماهنگی خوبی با  وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه و وزارت کشور داشتیم تا  آمار دیپورتها را به حداقل برسانیم  تا کسی که ویزا دریافت کرده مشکل نداشته باشد.

وی گفت: برای لغو روادید کارگروه ویژه ای تشکیل دادیم؛ در این راستا ویزای الکترونیکی مشکل ما را برطرف خواهد کرد.در این بخش هماهنگی های خوبی انجام شده و به ام