اطلاعات

مدیر کل اطلاعات استان اصفهان گفت: نمی‌توانیم قسم بخوریم که همه گردشگران خارجی جاسوس هستند اما می توانیم قسم بخوریم که این باور غلط به کشور و منافع ما ضربه می‌زند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری ایسنا منطقه اصفهان عصر روزگذشته (چهارشنبه)،مدیر کل اطلاعات استان اصفهان در جمع خبرنگاران در اتاق جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حضور پیدا کرد و به تشریح برنامه‌های سی‌امین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات در استان و تحلیل برخی مسائل سیاسی روز پرداخت.

وی با اشاره به امنیت بالای کشور اظهار کرد: مجموعه اطلاعات به نمایندگی از ملت بزرگ ایران وظیفه حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و سرمایه‌های مردم را بر عهده دارد.

وی به تاسیس وزارت اطلاعات در سی سال پیش اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب سازمان‌های اطلاعاتی و گروه‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی مردم نهاد به صورت متفرقه کار می‌کرد که با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان همه این سازمان‌ها تحت عنوان وزارت اطلاعات به صورت متمرکز فعالیت‌های اطلاعاتی خود را آغاز کردند.

وی افزود: اگر چه عصر حاضر را عصر انفجار اطلاعات می‌نامند اما وظیفه نیروهای اطلاعاتی تولید خبر است و سختی کار اینها آنجایی است که باید خبری تولید کنند که برای مردم منفعت داشته باشد، خبری که مصرف کننده آن نیز خود اطلاعات خواهد بود.

مدیر کل اطلاعات استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح باور مردمی “همه گردشگران خارجی جاسوس هستند” پرداخت و گفت: این باور غلطی است و از نظر ما هیچ کسی مجرم نیست مگر اینکه خلافش ثابت شود.

وی افزود: اگر چه عملکرد دولت‌های غربی مناسب نبوده و با ما دشمنی می‌کنند اما این دلیل نمی‌شود که ما همه مردم آن‌ها که به عنوان گردشگر خارجی وارد کشور ما می‌شوند را به دید جاسوس ببینیم در حالی که مردم ما به مهمان نوازی معروف هستند.

وی حضور گردشگران خارجی را بهترین فرصت برای انتقال فرهنگ دانست و تصریح کرد: البته برای حفظ حکومت باید تلاش کنیم و اینکه تشخیص بدهیم گردشگران خارجی جاسوس هستند یا نه وظیفه اطلاعات است.

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم قسم بخوریم که همه گردشگران خارجی جاسوس هستند اما می توانیم قسم بخوریم که این باور غلط به کشور و منافع ما ضربه می‌زند.

مدیر کل اطلاعات استان در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح وظایف اطلاعات در حوزه هسته‌ای پرداخت و گفت: اینکه پس از ترور دانشمندان هسته‌ای کشور ما به یکباره تعداد زیادی دانشجو خواستار تغییر رشته خود می‌شوند از توانمندی مردم ماست و اطلاعات نیز باید از این توانمندی و دستاوردهای آن دفاع کند.

وی گفت: ما در موضوع هسته‌ای به غرب کمک کردیم در زمینه خرابکاری رشد کند و مجبور شود هر روز روش‌های جدید خرابکاری را علیه ملت ایران به کار گیرد ملت را به زانو درآورد که هر کدام نیز ناموفق بوده و اطلاعات توانسته تمامی آنها را خنثی کند و میکروبمب‌ها را در خریدهای خارجی خود کشف کند.

وی در ادامه به جریان ترور دانشمندان هسته‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما این بود که دانشمندان هسته‌ای ما حاضر نبودند دانشگاه را رها کنند و به جز شهید احمدی روشن بقیه شهدا در مسیر دانشگاه شهید شدند که ما بعد از این صدمات توانستیم بقیه دانشمندان را حفظ کنیم.

وی افزود: جای این سوال است که چرا هیچکدام از دانشمندان ما که ترور شده‌اند فارغ التحصیل دانشگاه‌های غربی نیستند و همه درس آموخته داخل هستند؟

وی افزود: برای یک نیروی اطلاعاتی وقتی خبری نیست جای نگرانی است و ما باید همواره آماده باشیم.

مدیر کل اطلاعات استان اصفهان در بخش دیگر به موضوع تروریست اشاره کرد و گفت: ما فریاد مبارزه با تروریست را از ابتدای انقلاب سر دادیم، ایران با 17 هزار شهید ترور خود قربانی تروریست است در حالی که غرب از 11 سپتامبر شعار مبارزه با تروریست را مطرح کرد.

وی تصریح کرد: ما مفتخریم که با پدیده تروریست به صورت علمی برخورد کردیم و همه قبول دارند که با تروریستی که در کشور ما و متاثر از جریانات کشورهای همسایه شکل گرفت مبارزه و آن را کنترل کردیم در حالی که پدیده تروریست امروزه به قدری سنگین است که برخی دولت‌ها احساس می‌کنند در مقابل آن ناتوان هستند.

مدیر کل اطلاعات استان اصفهان در ادامه به معرفی روزهای هفته آینده که مصادف با سی‌امین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات است پرداخت و گفت: روز شنبه ویژه‌نامه‌ای به مناسبت سی سال مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان (عج) به همراه روزنامه همشهری چاپ می‌شود.

وی در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و خاطرنشان کرد: میان نیروهای اطلاعاتی داخل کشور مرزبندی مشخصی وجود ندارد اما همپوشانی خوبی دیده می‌شود.

وی انقلاب اسلامی ایران را بر اساس قدرت نرم توصیف کرد و گفت: اتفاقا جی شارپ در کتاب خود به این موضوع اشاره می کند که بعدها این قسمت را حذف کردند.

وی همچنین از آغاز پخش سریال پازل با موضوعات اطلاعاتی در هفته آینده خبر داد و گفت: ستاد خبری وزارت اطلاعات برای ارتباط با مردم برنامه‌ریزی شده‌است.