گردشگران

همین دیروز رسیدند؛ زمینی و از راه ترکیه. یک گروه 87 نفره از گردشگران انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، دانمارکی، سنگاپوری و ترکیه‌ای که قرار است تا نوزدهم مهر در ایران بمانند و با برنامه متنوعی که برای اقامتشان در نظر گرفته‌اند، از بسیاری از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و اماکن تاریخی کشورمان دیدن کنند و در این میان حتما به شهرهای یزد، تبریز، اصفهان، زنجان و تهران نیز سری بزنند.

 آمدن این گروه گردشگر اروپایی آنقدر مسئولان را ذوق زده کرده است که حتی برای پیشواز از آنها برایشان ستاد استقبال هم تشکیل شده و بروشورهایی نیز با هدف معرفی اماکن تاریخی ایران به دو زبان در اختیار این گردشگران قرار گرفته است.

این اقدام شاید به جهت احترام به حضور گردشگران خارجی در ایران پسندیده باشد، اما یک نکته مهم را نیز به مسئولان سازمان گردشگری کشورمان گوشزد می کند؛ موضوعی که فعالان عرصه گردشگری در ماه های اخیر که حضور گردشگران خارجی در کشورمان رونق گرفته، درباره آن ابراز نگرانی کرده اند.

گردشگران خارجی و بخصوص اروپایی و امریکایی افراد متوقعی هستند. آنها برای هر روز حضورشان در ایران از اقامت در هتل و صرف غذا در رستوران گرفته تا استفاده از امکانات حمل و نقلی برای بازدیدها و خرید سوغاتی و… هزینه ای متحمل می شوند که توقع دارند خدماتی که دریافت می کنند، با بالاترین کیفیت و مطابق با هزینه ای که متحمل می شوند، باشد.

مشکل سرویس های بهداشتی بین راهی که در این سال ها همواره به عنوان یکی از دغدغه های تورگردان ها مطرح بوده است، همچنان به قوت خود باقی است، از طرفی هنوز با کمبود راهنمای مسلط به زبان های خارجی جز انگلیسی مواجه هستیم.

همچنین امکانات حمل ونقلی مناسب و رانندگان باصلاحیت و حرفه ای نکته دیگری است که فعالان گردشگری از بابت امنیت گردشگران روی آن تاکید دارند.

یادمان باشد این گروه از گردشگران اروپایی که راه زمینی را برای سفرشان به ایران انتخاب کرده اند، آخرین گروهی نخواهند بود که ترجیح داده اند زمینی به ایران سفر کنند و شاید مهم ترین دلیلش نیز این بوده که می خواستند شانس تماشای جاذبه های زیست محیطی و طبیعت بکر گردشگری را از دست ندهند و همین موضوع حساسیت ویژه سازمان ها و وزارتخانه های ذی ربط از جمله وزارت راه و سازمان راهداری و جاده ای را برای بهبود کیفیت جاده ها دوچندان می کند که در این میان از موضوع تامین امنیت گردشگران در طول سفرهای بین شهری نیز نباید غافل شد.

فراموش نکنیم گردشگر خارجی به هر بهایی حاضر به حضور در ایران نخواهد بود، پس سازمان گردشگری با همکاری دیگر سازمان های متولی باید برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های خود را در مسیر بهبود زیرساخت های مورد نیاز حرکت دهد تا کمبودها، پای گردشگران خارجی را از ایران نبرد.

پوران محمدی – گروه جامعه