کتابخانه ملی

درهای کتابخانه‌ی ملی از شهریورماه امسال روی گردشگران خارجی باز می‌شود.

حضور در کتابخانه‌ی ملی تا به حال برای عموم مردم و بویژه گردشگران امکان‌پذیر نبود؛ اما با تفاهم‌نامه‌ای که بین جامعه‌ی تورگردانان ایران و سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی بسته شده، از این پس، امکان دیدن کتاب‌ها، اسناد، نقشه‌ها و نسخه‌های خطی موجود در این کتابخانه برای گردشگران خارجی فراهم می‌شود.

ابراهیم پورفرج – رییس هیئت مدیره‌ی جامعه‌ی تورگردانان ایران درباره‌ی این تفاهم‌نامه به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: کتابخانه‌ی ملی از جمله مکان‌هایی است که می‌تواند برای گردشگران خارجی جذاب باشد؛ اما تا کنون امکان بازدید از آن برای گردشگران وجود نداشت. حالا با تفاهم‌نامه‌ای که بسته شده، این امکان برای تورهای گردشگری فراهم شده است.

وی با بیان این‌که طبق این تفاهم‌نامه و قراری که با مسوولان کتابخانه‌ی ملی گذاشته شده، از شهریورماه امسال امکان بازدید برای گردشگران خارجی فراهم می‌شود، ادامه داد: در این کتابخانه، اسناد و نسخ قدیمی و خطی ارزشمند و نقشه‌های تاریخی وجود دارد که دیدن آن‌ها می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. براساس این تفاهم‌نامه قرار شد از این پس کتابخانه‌ی ملی به‌عنوان مقصد جدیدی برای گردشگران خارجی تعریف شود.

به گفته‌ی او، پیش از آغاز بازدیدها، یک برنامه‌ی آشناسازی برای راهنمایان تور در کتابخانه‌ی ملی برگزار می‌شود تا بخش‌ها و اطلاعاتی که لازم است مورد بازدید و در اختیار گردشگران قرار گیرد، به راهنمایان معرفی و ارائه شود.

براساس این تفاهم که در حضور معاون گردشگری کشور امضا شد، قرار است کتابخانه و امکانات آن به گردشگران معرفی و برنامه‌ی دیدن کتابخانه‌ی ملی در برنامه‌ی تورهای گردشگری خارجی گنجانده شود. علاوه‌ بر این، جامعه‌ی تورگردانان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شرایط و امکانات لازم را برای بازدید گردشگران و تورها باید فراهم کنند.

ساختمان قدیمی کتابخانه‌ی ملی در سال 1316 براساس طرح معماری «آندره گدار» باستان‌شناس و معمار فرانسوی که موزه‌ی ملی را نیز طراحی کرده، ساخته شد و بعدها آثار، اسناد و کتاب‌های این کتابخانه به ساختمان جدیدی که در اسفندماه 1383 در تپه‌های عباس‌آباد بنا شد، منتقل شدند. در این کتابخانه علاوه‌ بر کتاب‌هایی که در حوزه‌ی ادبیات، تاریخ،‌ فلسفه، عرفان،‌ فقه، اصول، طب و نجوم نگهداری می‌شوند تالاری برای اسناد و کتاب‌های خطی و نادر وجود دارد. همچنین نقشه‌های قدیمی، عکس‌ها، فیلم‌ها و نوارهای ضبط شده‌ی تاریخی از دیگر آثار موجود در کتابخانه‌ی ملی است.