ایران و ترکیه

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با نمایندگان وزارت خارجه، سازمان هواپیمایی و سایر نهادها وارد شور می‌شود تا درباره‌ی از سرگیری سفر گردشگران ایرانی به ترکیه، تصمیم‌گیری کند.

به گزارش ایسنا، به دنبال سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه و مذاکراتی که طبق اظهارات «چاوش اوغلو»، همتای تُرک محمد جواد ظریف، بر سر آغاز دوباره سفر گردشگران ایرانی به این کشور و همچنین افزایش شمار گردشگران دو کشور صورت گرفته، قرار است دستگاه‌های اجرایی امروز (شنبه ۲۳ مردادماه) درباره‌ی وضعیت تورهای گردشگری ترکیه به تصمیم مشخصی برسند.

کمتر از یک‌ماه پیش به دنبال کودتایی که در ترکیه رخ داد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجرای تورهای گردشگری به این مقصد را ممنوع کرد. متعاقب این دستور، شمار پروازهای دو کشور برای مدتی کاهش یافت، اما با عادی شدن برنامه‌ی پروازهای ایران و ترکیه تحت تاثیر برقراری امنیت نسبی به آن کشور، بسیاری از آژانس‌های کشورمان با ارسال نامه‌ای به مسعود سلطانی‌فر ـ رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ خواهان تجدید نظر در ممنوعیت تورهای این مقصد شدند.

روز گذشته نیز در سفری که محمدجواد ظریف به ترکیه داشت، وزیر خارجه این کشور از مذاکره با ایران درباره‌ی انجام دوباره سفر گردشگران ایرانی و افزایش شمار گردشگران دو کشور خبر داد. چاوش اوغلو همچنین اعلام کرد؛ دو کشور تلاش می‌کنند سطح معاملات تجاری خود را به ۳۰ میلیارد دلار برسانند و تصمیم دارند موانع موجود در زمینه حمل و نقل را رفع کنند.

نمایندگان سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری، هواپیمایی، وزارت خارجه و نهادهای امنیتی حدود یک هفته پیش نیز جلسه‌ای داشتند تا با ارزیابی وضعیت موجود کشور همسایه، تصمیم جدیدی درباره تورهای ترکیه بگیرند، اما اجماع نظری حاصل نشد، برای همین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر دستور قبلی خود که همان ممنوعیت تورهای گردشگری این مقصد بود، تاکید کرد.

اکنون باید دید سفر وزیر خارجه کشورمان به ترکیه‌ بعد از کودتا، چقدر می‌تواند ایران را در برابر کشوری که درحال ترمیم روابط با سایر کشورها همچون روسیه است و سعی در بازگرداندن گردشگران آن دارد، منعطف کند. البته قراردادهای متعددی که ایران با ترکیه برای افزایش شمار گردشگران دارد، به همین دلیل تحت تاثیر این قراردادها و تعهدات بین‌المللی شاید نتواند ممنوعیت چندان طولانی را برای تورهای این مقصد به اجرا بگذارد.