تخت جمشید

یک میلیون و ۸۴۵ هزار و ۳۹۲ نفر گردشگر داخلی و ۲۶ هزار و ۴۱۹ گردشگر خارجی در ایام عید نوروز از ۱۹ پایگاه میراث جهانی در ایران بازدید کرده و بیش از ۵ میلیارد تومان بلیت خریده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از ۴۴۶ هزار گردشگر ایرانی از تخت جمشید بازدید کرده اند و درآمد حاصل از بازدید گردشگران ایرانی از تمام ۱۹ پایگاه جهانی حدود پنج میلیارد و ۳۶۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده است.

همچنین در ۱۳ روز ایام عید ۲۶ هزار و ۴۱۹ بازدید کننده خارجی درآمدی بیش از ۵۲۸ میلیون تومانی را برای پایگاه های جهانی داشته اند.

کمترین آمار بازدید گردشگران خارجی از پایگاه های جهانی متعلق به گنبد قابوس بوده که از آن تنها ۱۹ نفر بازدید کرده اند اما بیشترین بازدید نوروزی گردشگران خارجی نیز در کاخ گلستان و تخت جمشید انجام شده است.

با این احتساب در طول ۱۳ روز ایام عید از محل فروش بلیت سه هزار تومانی برای گردشگران داخلی و بلیت ۲۰ هزار تومانی گردشگران خارجی بیش از ۵ میلیارد و ۴۵۶ میلیون تومان عاید ۱۹ پایگاه میراث جهانی شده است.

درآمد پایگاه ها از محل فروش بلیت های نوروزی مستقیما به خزانه دولت واریز می شود تا پس از مدتی ۷۰ درصد آن به حساب اداره کل میراث فرهنگی استانها واریز سپس سهم هر پایگاه به آنها داده شود اما این اتفاق به ندرت می افتد و پایگاه های جهانی از درآمد بازدیدهایشان نیز محروم هستند.