یک راهنمای ایرانی فعال در بازار ترکیه گفت: تعداد گردشگران ایرانی که نوروز امسال به آنتالیا سفر کردند، در مقایسه با سال گذشته به نصف رسید.

بابک نعمت‌پور، راهنمای رسمی تورهای ایرانگردی و جهانگردی است که حدود 12 سال در بازار ترکیه به طور مستمر فعالیت داشته و به نوعی سرپرست راهنمایان ایرانی در شهرهای ساحلی جنوب این کشور بوده و نوروز امسال نیز به عنوان نماینده یک شرکت ایرانی، ناظر تعدادی از کارگزاران تُرک بوده که به مسافران ایرانی خدمات‌رسانی می‌کردند.

او در تشریح اوضاع و فضای برخی شهرهای ساحلی در جنوب ترکیه با توجه به ناامنی‌های اخیر در این کشور به خبرنگار گردشگری ایسنا، گفت: متقاضی سفر به آنتالیا همیشه وجود دارد، چون این مقصد از نظر ویزا برای ایرانی‌ها سهل‌الوصول است و فاصله کمتری هم با ایران دارد. از نظر جوی نیز این ساحل به نسبت اروپا و آسیا که در نوروز سرد و بارانی هستند، موقعیت مناسب‌تری برای سفر گردشگران ایرانی دارد، با این حال شهری مانند آنتالیا امسال نوروز متفاوتی را گذراند.

او از کاهش سفرهای هوایی به سواحل مدیترانه که برای ایرانی‌ها جذاب است، سخن گفت و افزود: نوروز امسال پروازهای کمی از ایران به مقصد شهرهای ساحلی جنوب ترکیه انجام شد. قرار بود روزانه پنج تا شش پرواز به مقصد آدانا در نزدیکی آنتالیا برقرار شود، اما تعداد آن‌ها به سه تا چهار پرواز در روز می‌رسید. بیشتر این پروازها هم تُرک بودند و به نسبت، هواپیماهای ایرانی کمتر پرواز داشتند.

آنتالیا

این راهنمای تور همچنین با استناد به تعداد پروازها و جمعیت ساکن در هتل‌های ثابتی که برای استقرار ایرانی‌ها در آنتالیا در نظر گرفته می‌شود، تخمین زد؛ سفر ایرانی‌ها به این شهر ساحلی در نوروز امسال به نسبت سال گذشته با 50 درصد کاهش روبه رو بوده است.

نعمت‌پور بیان کرد: سال گذشته تعداد مسافران نوروزی آنتالیا حدود 80 هزار نفر بود که فکر می‌کنم امسال به 40 هزار نفر رسیده باشد.

اظهارات این راهنمای تور نشان می‌دهد، کاهش سفر ایرانی‌ها به ترکیه و مشخصا آنتالیا که تاکنون از کانون حوادث تروریستی دور بوده، در بازار کار راهنمایان ایرانی در این کشور بی‌تاثیر نبوده است.

او اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت حدود 30 تا 40 درصد راهنمایان قدیمی که نوروز هر سال به آنتالیا می‌آمدند، امسال نیامده بودند. یکسری از شرکت‌ها هم سیاست‌شان این است که از راهنمایان جدید در تورهای ایرانی استفاده کنند که البته معتقدم اشتباه است، چون آن‌ها شناخت و اطلاعات درستی ندارند و این موضوع روی کیفیت کارشان تأثیر می‌گذارد، اما همان‌ها هم که هر سال 50 تا 60 درصد نیروهایشان جدید می‌شد، امسال 30 درصد نیروی جدید در اختیار گرفته بودند.

شایعه بمب‌گذاری در کنسرت‌های ایرانی

نعمت‌پور به بازار داغ شایعات در بین مسافران آنتالیا نیز اشاره کرد و افزود: شایعه‌هایی درباره احتمال بمب‌گذاری در کنسرت‌ها بین مسافران پخش شده بود، نگرانی‌هایی وجود داشت که باعث شد امسال استقبال کمتری از کنسرت‌ها صورت گیرد. بعضی از آن‌ها حتی زیر یک هزار نفر مخاطب داشت.

وی اضافه کرد: پلیس نظارت شدیدی در شهر توریستی آنتالیا داشت، تمام ورودی‌ها و خروجی‌ها کنترل می‌شد. خود من در هر تردد بیش از 10 مرتبه کنترل می‌شدم. در فرودگاه علاوه بر حراست، پلیس دائم در حال گشت‌زنی بود. فضا کاملا امنیتی شده بود که تحت تأثیر چنین تدابیری، نوروز امسال میزان دزدی‌ها به صفر نزدیک شد.

ترکیش ایرلاین

او همچنین به کاهش نرخ اقامت در ترکیه اشاره کرد و گفت: اگر قبلا هتلی در آنتالیا برای یک شب 150 دلار می‌گرفت، حالا 80 دلار می‌گیرد. این اقدام انجام شده است تا مردم بیشتری راغب سفر به ترکیه شوند. شاید قبلا که تُرک‌ها بازار روسیه را داشتند، گردشگران کشورهای دیگر به نظرشان خیلی مهم نبودند، اما آن‌ها بازار بزرگی را از دست داده‌اند، برای همین به کشورهای دیگر گرایش پیدا کرده‌اند.

به گفته‌ این راهنمای تور، حتی برخی هتل‌های آنتالیا متناسب با ملیت مسافران‌شان تغییراتی را در خدما‌ت‌رسانی‌هایشان ایجاد کرده‌اند، مثلا در گذشته اطلاعات هتل‌ها بیشتر به زبان‌های آلمانی و روسی ارائه می‌شد، اما حالا زبان فارسی هم اضافه شده است. نوروز امسال بسیاری از هتل‌ها از راهنمایان ایرانی و فارسی‌زبان کمک گرفتند و حتی بعضی‌ها را استخدام کردند تا به مسافران‌شان خدمات بهتری بدهند.

عراقی‌ها، سوری‌ها و فلسطینی‌ها؛ گردشگران جدید ترکیه

نعمت‌پور اظهار کرد: ترکیه به خاطر مشکلاتی که با روسیه داشت، حدود 60 درصد از بازار گردشگری خود را از دست داد. با توقف سفر گردشگران روس، کشورهای تابع روسیه نیز کمتر به ترکیه تمایل نشان دادند. تعداد گردشگران ترکیه به قدری کم شد که ترک‌ها تصمیم گرفتند به مسافران ایرانی و حتی بازار عرب توجه نشان دهند.

وی افزود: دولت ترکیه به ازای مسافران خارجی که به این کشور وارد می‌شوند، خدمات خوبی به شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌هایش می‌دهد، بنابراین برای سرمایه‌گذاران گردشگری این کشور بهتر است مسافران را از هر مقصدی جذب کنند. خاطرم هست در گذشته هیچ کارگزاری در ترکیه به صورت تخصصی در حوزه کشورهای عربی کار نمی‌کرد، اما حالا در آنتالیا شاهد حضور گردشگرانی از کشورهای عربی همچون عراق و سوریه و حتی فلسطین هستیم.

آنتالیا

تُرک‌ها با ایرانی‌ها بدرفتاری نمی‌کنند

این راهنمای تور که بیش از 12 سال است در بازار ترکیه فعالیت می‌کند، درباره برخوردهایی نامناسبی که گاها گزارش شده با مسافران ایرانی در این کشور انجام گرفته به خبرنگار ایسنا توضیح داد: بنده با اظهاراتی مبنی بر این‌که با ایرانی‌ها در ترکیه بدرفتاری می‌شود، مخالفم. فکر می‌کنم رفتارهای ناهنجار برخی ایرانی‌ها باعث بروز برخوردهایی شده که ما آن را بدرفتاری می‌دانیم.

نعمت‌پور گفت: متأسفانه عده‌ای فرهنگ سفر کردن ندارند و اعمالی خلاف قانون و عُرف یک کشور را انجام می‌دهند و وقتی هم با واکنشی مواجه می‌شوند، جبهه می‌گیرند و بعد هم می‌گویند با ما بدرفتاری شده است. نمونه‌های زیادی را از این دست در ترکیه شاهد بوده‌ام، در عین حالی که طی 12 سال فعالیتم در این کشور تاکنون شاهد برخوردی خلاف قانون با ایرانی‌ها نبوده‌ام و هیچ وقت ندیده‌ام پلیس ترکیه بدرفتاری نابجایی با ایرانی‌ها داشته باشد. علت برخی برخوردهای بد، افرادی هستند که فرهنگ سفر را نمی‌دانند.