جمعیت

آژانس فدرال گردشگری روسیه اعلام کرد که تعداد گردشگران به مناطق قفقاز شمالی در سال ۲۰۱۵ دو برابر بیشتر از سال ۲۰۱۴ بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر و بنابر اعلام آژانس فدرال گردشگری روسیه، در سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد گردشگران به این منطقه در حدود ۱.۲ میلیون نفر برآورد شده بود که در سال ۲۰۱۵ تعداد گردشگران به ۲.۷ میلیون نفر رسیده است.

در نشست کاری طرح توسعه صنعت گردشگری در مناطق قفقاز که سال گذشته به ریاست لِف کوزنِتسوف وزیر امور قفقاز شمالی برگزار شد، بر این مسئله که ظرفیت گردشگری در قفقاز شمالی هنوز به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است، تاکید شد. طبق برآوردهای اولیه، قفقاز شمالی می­‌تواند سالانه تا ۱۰ میلیون گردشگر را بپذیرد.

یکی از موانع در مسیر توسعه شاخه گردشگری این منطقه سطح پایین خدمات و زیرساخت­‌ها و همچنین فقدان اطلاعات در رابطه با نقاط دینی قفقاز شمالی است.

نیکلای کارالیوف معاون مدیر روس توریسم یادآور شده است که برای توسعه شاخه گردشگری در قفقاز شمالی به مجموعه راه­کارهایی برای استفاده از ظرفیت­‌های ارگان­‌های دولتی در سطح فدرال و مناطق نیاز است.

به گفته وی، بایستی بخش خصوصی را دعوت به سرمایه گذاری کرده، شرایط را برای تجارت در منطقه ایجاد کرده و به بالابردن جذابیت­‌های منطقه کمک کنیم، علاوه بر این باید امنیت را به بالاترین حد برسانیم تا گردشگران با خیال راحت سفر کنند.

طبق آمار ارایه شده توسط آژانس فدرال گردشگری، در حال حاضر برنامه «توسعه منطقه قفقاز شمالی تا سال ۲۰۲۵» در حال اجرای طرح‌­های عظیم برای ایجاد لایه­‌های گردشگری و استراحتی بوده، ۹ منطقه اقتصادی ویژه نیز در کنار آن ایجاد می­‌کند. علاوه بر این، کارهایی برای ساخت کار لایه گردشگری منطقه‌ای در داغستان، اینگوشتیا، کاباردینو-بالکار و منطقه استاوروپول صورت می­‌گیرد.