پلیس راه

به دنبال توقیف یک دستگاه اتوبوس گردشگران در پلیس راه نایین به بهانه کنارهم نشستن مسافران زن و مرد، معاونت گردشگری تصمیم گرفت کارگروهی را برای جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای با گردشگران تشکیل دهد.

حدود 20 روز پیش بود که پلیس راهنمایی و رانندگی نایین، اتوبوس 32 گردشگر را 6 ساعت در دمای منفی صفر درجه و در بیرون شهر متوقف کرد و اجازه ورود به نایین را نداد، به این دلیل که زن و مرد کنار هم در اتوبوس نشسته بودند. تور پس از مداخله پلیس امنیت اخلاقی، با آن‌که جرم دیگری به آن وارد دانسته نشده بود، از ادامه سفر باز ماند. درواقع اجازه داده نشد تا این تور که تمام مجوزهای لازم را از مراجع قانونی ذی‌ربط به همراه داشت، سفر خود ادامه دهد.

معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از بروز این اتفاق که نمونه‌ی آن در مناطق شمالی و کویری ایران درحال وقوع است، جلسه‌ اضطراری را با حضور تعدادی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی فعال در زمینه تورهای طبیعت برگزار کرد تا با اتخاذ راه‌کارهای مناسب و همچنین تشکیل کارگروه از ادامه برخوردهای سلیقه‌ای با گردشگرانی که اتفاقا سبب بروز ناهنجاری نشده‌اند، مانع شود.

«کریم شادفر» که مسوولیت اجرای تور توقیف شده را به عهده داشت و در جلسه‌ معاونت گردشگری حضور پیدا کرده بود، به خبرنگار گردشگری ایسنا، گفت: دستورالعمل‌ها و قوانین متعددی در حمایت از گردشگران داخلی و خارجی وجود دارد که رعایت نمی‌شود، برای همین قرار شد کارگروهی که معاونت گردشگری تشکیل می‌دهد جلسات هماهنگی‌ای با سایر ارگان‌ها و نهادها داشته باشد تا این قوانین که روی کاغذ به خوبی پیاده شده، شکل اجرایی به خود گیرد.

وی افزود: ما دستورالعملی درباره هماهنگی واحدهای امنیتی و انتظامی برای تامین امنیت گردشگران خارجی در ایران داریم که متوجه شدیم برخی ارگان‌ها آن را پیگیری نمی‌کنند، قرار شد ضمن تقویت‌بخشی آن دستورالعمل، محتوای آن به گردشگری داخلی نیز تعمیم داده شود.

او همچنین به پیشنهاد یکی از فعالان اکوتوریسم برای راه‌اندازی سایت آن‌لاین به منظور ثبت اطلاعات تورهای طبیعت با قابلیت دسترسی سایر نهادها با هدف پیشگیری از رفتارهای سلیقه‌ای، به نظارت اصولی و اطلاع‌رسانی و تعامل با سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط اشاره کرد و افزود: این وب‌سایت می‌تواند زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری راه‌اندازی شود و تمام آژانس‌هایی که مجوز اجرای تور از این سازمان دارند، مشخصات و تورهای درحال اجرای خود را در این وب‌سایت ثبت کنند تا ارگان‌های دیگر نیز به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. با این کار، تورهای مجاز و غیرمجاز از یکدیگر تفکیک می‌شود و محدوده‌ی اجرای قانون نیز مشخص خواهد شد.

وی اضافه کرد: مدیران آژانس‌های حاضر در آن جلسه درباره اجرای این پیشنهاد اجماع‌نظر داشتند، چون آن‌ها هم موافق برخورد با گروه‌های غیرمجاز هستند. ما به پلیس حق می‌دهیم در مناطقی که ناهنجاری ایجاد شده به وظایف خود عمل کند.

شادفر همچنین گفت: ما بیش از یک دهه است که با برخوردهای سلیقه‌ای روبه‌رو هستیم و هنوز گردشگری برای عده‌ای جا نیافتاده است، در این جلسه متوجه شدیم قوانین حمایتی خوبی وجود دارد، اما مساله اهرم اجرایی است که برخی خود را ملزم به رعایت آن نمی‌دانند.

او سپس به پیگیر‌ی‌های استان اصفهان پس از برخورد پلیس با آن 32 گردشگر اشاره کرد و افزود: معاون گردشگری استان اصفهان مصرانه پیگیر این ماجرا بود، ایشان حتی در جلسه‌ای که در تهران برگزار شد، حضور داشت. جلسه‌ای را هم در استان متبوع خود با حضور فرماندار و نیروی انتظامی نایین تشکیل داده بود تا اگر خطایی صورت گرفته پیگیری و از ادامه آن جلوگیری شود.

وی گفت: اگرچه این معضل فقط محدود به استان اصفهان نیست، اما فعلا قرار شد مشکل را در سطح این استان پیگیری کنیم، ‌چون مشکلات بیشتری از اصفهان گزارش شده است.