گردشگران

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان گفت: شاهد حضور غیرقابل تفکیک، نامنظم و محاسبه نشده گردشگران خارجی در استان خوزستان هستیم و تاکنون با این روند برخورد فله‌ای با گردشگران صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، منطقه خوزستان، حبیب‌الله فضل‌الله‌پور در همایش ارتقای امنیت گردشگران خارجی استان خوزستان که در هتل پارس اهواز برگزار شد، اظهار کرد: فقدان نگاه صنعت‌مدارانه و نگاه اقتصادی ناشی از حضور گردشگران خارجی، صدمات قابل توجهی را به ما تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه غرض از امنیت گردشگران در این همایش فقط گردشگران خارجی نیست بلکه گردشگران داخلی نیز مورد توجه خواهند بود، اظهار کرد: ما گزاره‌ها و فرآیندهایی تحت عنوان توسعه پایدار، سرمایه اجتماعی و امنیت پایدار داریم. این سه گزاره از ضروری‌ترین و مبنایی‌ترین مولفه‌ها و عناصر در تدوین استراتژی توسعه گردشگری خواهند بود. بر همین اساس تعریفی که ما از امنیت گردشگر خارجی ارایه می‌دهیم پیش‌بینی، پیشگیری و مقابله با مخاطراتی است که یک گردشگر را مورد تهدید قرار خواهد داد.

فضل‌الله‌پور با اشاره به حوزه آسیب‌شناسی وضعیت توریست در کشور بیان کرد: آن چه که ما شناسایی کرده‌ایم حضور غیرقابل تفکیک به عنوان توریست است. گردشگران با روندی غیرمتعارف و نامناسب در حوزه ما حضور پیدا می‌کنند.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان تصریح کرد: در مقوله جغرافیایی و در محدوده امنیتی صنعت توریست با فقدان بانک اطلاعاتی مواجهیم. در تلاش هستیم آن را با اتکا به اطلس امنیتی در استان که با دستورالعمل در حال بررسی و پیگیری است مورد توجه قرار دهیم.

او با بیان اینکه یکسان فرض کردن روند شرایط امنیتی با شرایط انتظامی نوعی آسیب است توضیح داد: آن دسته از مفاهیمی که ناظر بر حوزه امنیتی است کاملا با مفاهیمی که بر حوزه انتظامی حاکم است متمایز است. ممکن است عدم تامین شرایط انتظامی منجر به ایجاد شرایط امنیتی نسبت به صنعت توریسم در کشور شود اما با ملاحظه این رفتار که فارغ از هر گونه ملاحظات امنیتی باید شرایط انتظامی را در بستر اجتماعی استان به منظور حضور توریست آماده کنیم، قابل تفکیک است. این آمادگی از دل بخشنامه‌ای که از سوی شورای امنیت ملی به ما ابلاغ شده آمده است.

او با اشاره به اینکه تدوین دستور عملی در خصوص پلیس گردشگری در حال انجام است، تصریح کرد: پاسبان میراث فرهنگی قبلا برنامه‌ریزی شده است، اما آنچه که امروز نیاز داریم تا امنیت گردشگران خارجی را تامین کند موضوع پلیس امنیت گردشگری در استان خوزستان است.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان تاکید کرد: در بحث مربوط به امنیت گردشگران در استان 2 تهدید را شناسایی کرده‌ایم. تهدیدات ناشی از حضور گردشگر در استان و تهدیداتی که مترتب به حضور گردشگر در استان است. در این تهدیدات تعرض، ضرب و جرح، رفتار متخلفانه و بعضی اقدامات غیرمسوولانه به عنوان تهدید شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به تهدیدات احتمالی از سوی گردشگران گفت: امکان جاسوسی، احتمال استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی، احتمال ارایه گزارش غلط رسانه‌های حقوق بشری و اثرات منفی اجتماعی آن از جمله تهدیداتی است که گردشگران می‌توانند برای مقصد گردشگری داشته باشند.

در ادامه علی رضابختیارپور، مشاور استاندار در امور انتظامی و امنیتی، توضیح داد: کسانی که آگاه به صنعت گردشگری هستند کم و بیش می‌دانند که همه قدرت‌های اول دنیا در واقع قدرت‌های اول جذب گردشگری هم هستند. یعنی انطباقی در این خصوص وجود دارد که انطباق معناداری است. همچنین کشورهایی مانند یونان، اسپانیا، ایتالیا و مراکش مراکز گردشگری دنیا هستند. ایالات متحده، کانادا، برزیل، ژاپن و چین که قدرت‌های بزرگ اقتصادی هستند ارقام بسیار قابل توجهی از گردشگران دارند.

او با بیان اینکه منظور از گردشگر هر کسی است که وارد کشور می‌شود و با نیت کار نمی‌آید بلکه با هدف مصرف و گردشگری می‌آید، تصریح کرد: رشد درآمد سرانه کشور تنها یکی از مزایای پرداختن به گردشگری است که آن کشور را متمول می‌کند. برای کشوری مثل ترکیه که نفت ندارد و همه درآمد آن حاصل از توریست، فروش البسه و وسایلی از این قبیل هستند آمدن و نیامدن توریست‌ها به شدت بر اقتصاد آن تاثیر می‌گذارد. اما وضعیتی که کشور ما دارد متفاوت است. ما هم می‌توانیم دیپلماسی جهانگردی را داشته باشیم و سقوط اقتصاد جهانگردی نمی‌تواند زیان چندانی به ما وارد کند.

او گفت: توریست فقط این نیست که سالیانه چند میلیون دلار را وارد کشور کند بلکه جنبه‌های گوناگونی از امنیت ملی کشور را شکل می‌دهد. پدیده‌ای به نام فکس نشنالیزیشن به معنی انتقال دادن ملیت وجود دارد. امروزه در شیکاگو یا در کالیفرنیا ایرانیان را داریم که یکی از سریع‌ترین و بهترین راه انتقال مفاهیم فرهنگی و ملی از جانب توریست در آن جا صورت می‌گیرد.

مشاور استاندار در امور انتظامی و امنیتی توضیح داد: اساسا صنعت توریست در ایران سودآور نیست. اگر توریست و گردشگری سوددهی داشت تعداد هتل‌های ما پنج برابر اکنون بود. دستگاه‌های متفاوت برای راه افتادن این صنعت باید نگاه‌شان را عوض کنند.

او توضیح داد: در جامعه ایرانی 2 نکته منفی وجود دارد؛ ایرانی‌هایی در برابر برخی ملل خودشان را پایین می‌بینند و در برابر برخی ملل خودشان را بیش از حد مرفوع و بلند می‌بینند که هر 2 دیدگاه خطا است چون ریشه به تیشه صنعت توریسم می‌زند.

بختیارپور ادامه داد: در خوزستان مردم باید احساس کنند ورود توریست به نفع ما است و همه از آن استقبال کنند. لازم نیست همه هتل و آژانس مسافرتی داشته باشند. آحاد مردم باید بدانند ورود توریست یعنی خرج کردن پول، افزایش درآمد، رونق و تجدید بنای فضاهای تفریحی.

همچنین افشین حیدری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: ارتقای امنیت گردشگران خارجی یکی از کارهایی است که در حوزه گردشگری به صورت جدی دنبال می‌شود و در شورای امنیت ملی به استان‌ها ابلاغ شد.

وی با بیان تشکیل کارگروه‌های مربوطه در استان ادامه داد: امیدوارم خروجی این کارگروه شرایط بهتری را برای حضور گردشگران فراهم آورد. خوزستان دارای جاذبه‌های بسیاری است و ظرفیت‌های خوب تاریخی و طبیعی زیادی دارد.

او تصریح کرد: در گذشته در بخش معرفی خوب عمل نشده است. با توجه به اینکه خوزستان از هر حیث دارای فرصت است نیاز است که برای امنیت گردشگران داخلی و خارجی برنامه‌ریزی خوب شود. وقتی گردشگری در استان حضور می‌یابد باید امکانات و امنیت برای او ایجاد شود.

حیدری توضیح داد: پروازهای خارجی در استان، برقرار و زیرساخت‌های لازم فراهم شده است.

وی گفت: برای حضور گردشگران هدف‌گذاری می‌شود اما امکانات و ظرفیت برای حضور این گردشگران فراهم نمی‌شود که این ضعف باید برطرف شود. در حال حاضر امنیت خوبی در استان حاکم است اما با این همه انتشار یک خبر منفی هم می‌تواند تاثیر بدی بر گردشگری بگذارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان این که ظرفیت گردشگری بومی و عشایری فرصت خوبی برای استان است توضیح داد: گردشگری بومی نگاه به گردشگری جنوب کشور را پررنگ‌تر می‌کند که امیدواریم خوزستان بتواند بهره لازم را از آن ببرد و امنیت لازم را برای گردشگران فراهم کند.