کاروانسرای تاریخی

فعالیت مرغداری های متعدد، کارگاه تولید کود کمپوست، ذوب سرب و تولید ذغال در نزدیکی کاروانسرای تاریخی پاسنگان باعث شده تا گردشگران این بنای تاریخی و اقامتی از بوی بد ناشی از چنین فعالیت هایی فراری شوند.

سعید ابراهیمی پور، سرمایه گذار کاروانسرای تاریخی پاسنگان در استان قم به خبرنگار مهر گفت: این کاروانسرا یکی از ۹۹۹ کاروانسرای تاریخی شاه عباسی در کشور است که در جاده قم – کاشان قرار گرفته و تا چند سال اخیر از آن به عنوان مرکز نگهداری دام استفاده می شد تا اینکه در سال ۸۴ به بخش خصوصی واگذار شد ولی حمایتی از آن صورت نگرفت تا اینکه در سال ۸۵ سرقفلی ۳۰ ساله آن را خریدم و شروع به مرمت آن برای تبدیل به مرکز اقامتی و گردشگری کردم. بنابراین مکانی که در آن ۷۰۰ گاو  و گوسفند نگهداری می شد به محل گردشگری تبدیل شد تا اینکه در ماه آخر سال ۹۳ خبردار شدیم یک مجوز دامداری علاوه بر صنوف مزاحم در  اطراف کاروانسرا صادر شده است.

وی افزود: در فاصله ۴۰۰ متری این کاروانسرا قرار است یک دامداری ساخته شود این در حالی است که ۴ دامداری دیگر و یک واحد تولید کود مرغ در اطراف آن فعالیت می کند. ۲ مرغداری در فاصله ۱۰ متری و ۶۰ متری کاروانسرا از سال ۶۰ به بعد احداث شده و یکی از این مرغداری ها به تولید کود کمپوست می پردازد. چند نفر دیگر در فاصله ۱۰۰ متری سرب را ذوب می کنند و عده ای دیگر کوره ذغال زده اند. همین فعالیت ها در اطراف کاروانسرا موجب شده تا مسافران و گردشگران کاروانسرای پاسنگان از بوی بد این مرغداری ها ناراضی باشند چرا که بوی مشمئز کننده ای در داخل این کاروانسرا پیچیده است.

ابراهیمی پور در باره پیگیری هایش از اداره کل میراث فرهنگی استان قم خبر داد و گفت: به من اعلام کرده اند که این صنوف مزاحم در حریم درجه یک کاروانسرای تاریخی پاسنگان قرار ندارند از سوی دیگر قانونی برای برخورد با این فعالیت ها آن هم در نزدیکی یک مرکز گردشگری نیست. هنوز هیچ یک از نهادهای مرتبط از جمله نمایندگی های وزارت بهداشت، اصناف برای پیگیری این موضوع به ما مراجعه نکرده اند از طرف دیگر گردشگران این کاروانسرا از بوی بد آن فراری هستند.

وی گفت: همین اتفاقات برای کاروانسرای تاریخی صدری در استان قم نیز افتاد و آن را به یک مکان پائین دست تبدیل کردند.