محمدعلی زم

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور با بیان اینکه نمی‌خواهیم در روستاها هتل بسازیم گفت: اهالی روستاهای گردشگری در مناطق آزاد کشور با ایجاد «مهمان کاشانه» میزبان گردشگران می‌شوند.

حجت‌الاسلام محمدعلی زم، معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور در نشست امضای تفاهمنامه مشترک بین مناطق آزاد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که عصر شنبه در سالن اجتماعات شورای هماهنگی مناطق آزاد برگزار شد، گفت: در مناطق آزاد حدود ۵۰۰ روستای داریم که اگر این نگاه را داشته باشیم که روستا و روستاییان سرمایه‌های اجتماعی هستند و روستا را به محیط کسب و کار مردم نزدیک کنیم ممکن است آسیب های گذشته کمی در این دو بخش جبران شود. بعد از مطالعات زیاد و در جلسات مختلف با آقای تابش به عنوان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایشان گفتند که روستاها را آباد می کنیم اما چون معاش تامین نمی شود، نتیجه معکوس خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: اما به دلیل اینکه سفر و اقامت در مناطق برای مردم گران تمام می شود، استقبال کم است گفتیم به جای رویکرد به هتل‌سازی بحث‌های کاشانه مهمان را در روستاها جدی بگیریم و روستا هتل را در دستور کار قرار دهیم. اگر ما تردد مردم را به روستاهای مناطق آزاد زیاد کنیم، با یک تیر چند نشان زده ایم. اول اینکه سنت ها و آداب و رسوم مردم روستاها و لهجه و زبان و معاشرت آنها برای مردم شهرها بسیار شیرین است. همه این‌ها می‌تواند موجب اشتغال پایدار شود.

زم مثالی زد و گفت: در یکی از روستاهای هدف گردشگری که امسال در ایام تعطیلات نوروز در موضوع اسکان گردشگران فعالیت کرده بودند، دیدم در خانه‌های روستاییان خودروهای گران قیمت پارک شده بود، تعجب کردم که چطور آنها به این مراکز آمده‌اند. گردشگران گفتند که ما دیگر بیزار شده‌ایم که هنگام سفر به هتل برویم.

زم در ادامه این نشست گفت که برخی از قایق‌هایی که قبلا برای قاچاق استفاده می‌شد اکنون برای حمل و نقل گردشگران مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت: در قشم دو نشست برگزار کردیم و بزرگان ۶۵ روستا جمع شدند و اعلام آمادگی کردند که اگر مختصری به روستاها کمک شود، آنها آماده پذیرایی از گردشگران هستند.

هدف زم و دیگر مسئولان مناطق آزاد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از امضای این تفاهمنامه این است که برنامه‌ریزی توسعه و عمران گردشگری روستایی برای چشم انداز ۱۴۰۴ را با استفاده از ظرفیت های بومی موجود در ۷ منطقه آزاد انجام دهند. چرا که در منطقه آزاد ارس ۱۳ روستا، در منطقه آزاد ماکو ۲۷۷، در اروند ۱۰۷، در محدوده چابهار یک روستا، در انزلی ۳۰ روستا، در قشم ۸۵ و در کیش و هندورابی ۳ روستا وجود دارد. محورهای اصلی این تفاهمنامه نیز شامل برنامه ریزی برای توسعه گردشگری روستایی در این مناطق است.

زم در توضیح این مطلب در گفتگویی با خبرنگاران گفت: پیش بینی ما این است که همه این ۵۰۰ روستا قابلیت گردشگری دارند بسیاری از این روستاهای مستعد گردشگری در اروند و ماکو هستند. انزلی و قشم هم که قابلیت گردشگری زیادی دارند و ما باید امکان کار کردن در این روستاها را فراهم کنیم. به این ترتیب که خانه های موجود را بهسازی کنیم و غیر از آن در جاده سازی، تامین آب و برق و اماکن مذهبی، مسجد حسینیه، کتابخانه ها نیز در دستور کار است. اما موضوع آموزش جزو کارهای مهمی است که در قشم آغاز کرده ایم. یکی از این آموزش‌ها در زمینه غذاست.

وی تصریح کرد: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد اولیه دو ساله برای روستاهای منطقه آزاد اروند در نظر گرفته شده است. بخشی از این میزان را بنیاد مسکن می پردازد حدود ۲۰ درصد که معادل ۴۵ میلیارد می شود را منطقه ازاد اروند پرداخت می کند ۳۵ درصد باقی مانده نیز از سوی ستاد اجرایی فرمان امام تامین می شود. از سوی دیگر روستاییان نیز حاضرند که کمک کنند و واحدهای اقامتی ارزان قیمت را بسازند. ما هنوز وارد روستاهای دیگر نشده ایم.

وی درباره وام های گردشگری که به مردم داده می شود نیز گفت که این وام‌ها با سود ۴ درصد در نظر گرفته شده است ولی ما به دنبال این هستیم که همین ۴ درصد نیز به عنوان سوبسید پرداخت کنیم و روستاییان تنها اصل پول را برگردانند.

زم همچنین درباره تفاهمنامه ای که با وزارت آموزش و پرورش بسته شده است نیز گفت: با همکاری این وزارت خانه در روستای تیس یک مجتمع آموزشی شبانه‌روزی با استانداردهای روز دنیا ساخته می‌شود. در تمام مناطق آزاد کشور ۵۰ درصد ما و ۵۰ درصد وزارتخانه سرمایه‌گذاری می‌کند تا مدارس به روز شود.

وی در ادامه درباره طرح میهمان کاشانه بیان کرد: این اقامتگاه‌های خانه‌هایی است که مردم در آنها ساکن هستند ولی یکی دو اتاق خود را به گردشگران می دهند تا اقامت کنند آنها در کنار گردشگران زندگی می‌کنند. ولی در اقامتگاههای بوم گردی سرزمین اصلی روستاییان خانه هایی را به مرکز اقامتی تبدیل کرده اند و در اختیار گردشگران قرار می دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور افزود: مناطق آزاد قانون مستقل خود را دارد و جایی است که تحت مدیریت واحد اداره می شود بناست تا طرحهای موفق سرزمین اصلی که به صورت الگو در کل کشور شناخته می شوند را در این مناطق اجرا کنیم.