رئیس سازمان میراث فرهنگی
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طبق سند چشم انداز 20 ساله کشور باید تا سال 2019، ایران 10 میلیون گردشگر ورودی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بامداد امروز 31 خرداد در برنامه زنده تلویزیونی «خیابان ایران» حضور پیداکرد و گفت: این سازمان از آغاز تشکیل تا کنون 9 مدیر را به خود دیده است. این یکی از آفتهای این سازمان به حساب می آید. تثبیت مدیریت و طولانی شدن دوران مدیریت این امکان را می دهد که برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند. نه تنها در این سازمان بلکه اگر در سازمان های دیگر هم دوران مدیریت طولانی تر باشد می توان آن سازمان را به نسبت دیگران جلوتر برد.

وی افزود: اعتبارات سازمان میراث فرهنگی بسیار کم است.اگر بخواهیم با منابع دولتی به سراغ کاوش، احیا، مرمت و بازسازی اماکن تاریخی برویم ممکن است قرنها طول بکشد. ساز و کاری برای این کار از سال 83 در قالب صندوق حفظ و  احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی مطرح شده است تا بناهای مهم تاریخی و فرهنگی که اختیار مرمت آن با دولت است به بخش خصوصی داده شود. این الگو در کشورهای دنیا نیز اجرا می شود. اکنون در صندوق حفظ و احیا 29 قرارداد وجود دارد که 15 قرارداد آن در حال رسیدن به نتیجه است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین آمار گردشگران خارجی ایران را در سال 92، 4 میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرد و گفت:  7.5 میلیون گردشگر نیز در این مدت از کشور خارج شده اند. ما در بحث آمار گردشگری و هدف گذاری سند چشم انداز باید تا سال 1404 به 20 میلیون گردشگر ورودی برسیم. امروز از سند چشم انداز 8 سال گذشته است. باید تا 5 سال دیگر یعنی بین سال های 2018 یا 2019 به 10 میلیون گردشگر ورودی برسیم و در سال 2025، 18 تا 20 میلیون گردشگر ورودی داشته باشیم.

وی افزود: اکنون حدود یک میلیون و 600 هزار گردشگر عراقی داریم که برای زیارت به ایران می آیند. در مقابل آن 2 میلیون و 200 هزار نفر نیز به زیارت عتبات عالیات می روند. همچنین حدود یک میلیون نفر از کشور آذربایجان به ایران می آیند که بخش عمده ای از آنها به قصد تردد در مرزهاست.

سلطانی فر همچنین در مورد تعداد هتل های موجود در ایران نیز گفت: اکنون تا آخر آبان و  آذرماه اتاق های خالی در هتل های اصفهان و شیراز نداریم. در کشور 30 هتل 5 ستاره و 90 هتل 4 ستاره وجود دارد. همچنین 20 هزار خانه مسافر نیز در ایران هست که سامانه معرفی آنها را فعال کرده ایم و تا روز گذشته از 20 هزار خانه مسافر 7 هزار خانه شناسایی و وارد این سایت شده است.

وی افزود: باید برای ورود گردشگر 28 دستگاه دولتی هماهنگ شوند. هر کدام از این دستگاهها اگر مشکلی داشته باشند سرویس دهی به گردشگر دچار اشکال خواهد شد. ما به سمت هماهنگی های بیشتر پیش می رویم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی جلسه ای با طالب ریفاعی اشاره کرد و گفت:وی به ما اعلام کردند که مسایل مربوط به صدور ویزا را تسهیل کنید تا تعداد گردشگرانتان افزایش پیدا می کند. آمارها به ما می گوید تمایل زیادی بین گردشگران تاریخی، فرهنگی و طبیعی برای ورود به ایران به وجود آمده است ما در این زمینه دچار مشکلات اجرایی هستیم.

وی همچنین گفت: سایت جامع گردشگری ایران روز 5 مهرماه افتتاح خواهد شد تا به 5 زبان دنیا اطلاعات گردشگری کاملی را به متقاضیان ارایه کند.