مسعود سلطانی‌فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وجود یک میلیون بنا و محوطه تاریخی در کشورمان خبر داد.

 مسعود سلطانی فر امشب در جمع خبرنگاران استان زنجان با اشاره به سند چشم انداز 1404 کشورمان در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: در سند چشم انداز 1404 و پایان سال 2025 میلادی پیش بینی شده کشورمان در بحث گردشگر خارجی 20 میلیون گردشگر با 25 تا 30 میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کشورمان در سال گذشته میزبان 4.5 میلیون گردشگر بوده است، گفت: برای افزایش تعداد گردشگران کشورمان به همکاری همه دستگاه های اجرایی نیاز است.

وجود یک هزار و 100 هتل مختلف در کشور

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه کشورمان در بحث گردشگر خارجی با مشکل کمبود هتل های چهار و پنج ستاره مواجه است، افزود: یک هزار و 100 هتل مختلف در کشورمان وجود دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه از این تعداد 130 هتل چهار یا پنج ستاره دار است، بیان داشت: باید در سند چشم انداز 1404 تعداد هتل های چهار و پنج ستاره کشورمان سه برابر افزایش یابد.

لزوم حل مشکلات حمل و نقل داخلی، ریلی و زمینی

سلطانی فر به لزوم حل مشکلات حمل و نقل داخلی، ریلی و زمینی کشورمان اشاره کرد و یادآور شد: با حل این مشکلات تعداد گردشگران داخلی و خارجی کشورمان افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون بنا و محوطه تاریخی در کشورمان وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد 100 تا 150 هزار شناسایی شده و 31 هزار به ثبت ملی رسیده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطر نشان کرد: ایران جزو سه کشور برتر دنیا در بخش جاذبه های طبیعی بالقوه و هفت یا هشت کشور دارای جاذبه های بالفعل است.

این مسئول با تاکید بر اینکه برای توسعه گردشگری به همت و عزم و اراده ملی نیاز است، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید تعامل با کشورهای دیگر را گسترش داده است.

لزوم حفظ و نگهداری بناهای تاریخی موجود در کشور

سلطانی فر بر لزوم حفظ و نگهداری بناهای تاریخی موجود در کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان برای احیا و مرمت بناهای تاریخی با کمبود منابع مالی مواجه است.

وی با بیان اینکه دولت مسئول نگهداری و حفظ چند هزار بنای تاریخی به عنوان بناهای بزرگ کشورمان است، افزود: در این زمینه قانون اجازه داده از مشارکت مردم برای حفظ بناهای تاریخی با حفظ کاربری استفاده شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: با مشارکت مردم در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی نتیجه مطلوبی ارائه می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه محور سلطانیه، قیدار و کتله خور استان زنجان مهم ترین محور گردشگری فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشورمان است، گفت: فراهم شدن زیرساخت ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی این محورها را به محورهای پرجاذبه تبدیل کرده است.