استثمار حیوانات وحشی

گروه‌های فعال در زمینه حقوق حیوانات با برپایی کمپین‌هایی در تلاش‌اند از جذب گردشگر با استفاده از حیات وحش جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر «جان شمید برباچ»، مشاور ارشد سازمان جهانی محافظت از حیوانات به همراه گروه‌های حامی حقوق حیوانات خواستار پایان دادن به جذب و سرگرم کردن گردشگران با استفاده از حیوانات وحشی از جمله فیل‌ها شدند.

دکتر «اشمیر برباچ» در این‌باره گفت: هیچ حیوان وحشی به صورت داوطلبانه تمایل به سواری دادن و یا سرگرم کردن انسان ندارد و حیواناتی که مجبور به سرگرم کردن انسان‌ها می‌شوند متحمل درد و رنج فراوانی خواهند شد.

یکی از متخصصان فیل در کشور تایلند در این‌باره گفت: حیوانات معمولا در اسارت از طریق شکستن روح و روان‌شان تربیت می‌شوند و در قفس‌های کوچک با زنجیر بسته و از غذا و آب محروم می‌شدند تا اطاعت از انسان را فرا بگیرند.

این متخصص فیل در ادامه افزود: فرآیند تربیت فیل‌ها برای حفظ امنیت مردم اطراف آن بسیار سنگدلانه است تا این حیوانات در دستور گرفتن از انسان شک و تردیدی نکنند و به حیوانات القا می‌شود که بدون کمک انسان هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند.

دکتر «شمید برباچ» با اشاره به یک سرشماری در سال 2010 گفت: در آن زمان 1600 فیل در کمپ‌های ترتیب و نگهداری فیل‌ها در تایلند به سر می‌بردند و 600 ببر و 300 میمون نیز چنین شرایطی داشتند و این در حالی است که بسیاری از افرادی‌ که به تماشای این حیوانات می‌روند‌ خود را عاشق حیوانات وحشی می‌دانند.

در مطالعه‌ای که سازمان جهانی محافظت از حیوانات انجام داد مشخص شد که 48 درصد از گردشگران به دلیل عشق و علاقه‌ای که به حیوانات دارند به تماشای آنها می‌روند، اما مطمئنا در صورتی که افراد از رنج و دردی که این حیوانات متحمل می‌شوند آگاه باشند در انتخاب خود تجدید نظر خواهند کرد.

رئیس سازمان جهانی محافظت از حیوانات در انتها اظهار کرد: اگر واقعا به حیوانات علاقه مندید و دوست دارید آنها را تماشا کنید بهترین راه تماشای آنها در سکونت‌گاه طبیعی این حیوانات است.