هتل

«در کشورمان حلقه مفقوده‌ای است که هیچ گردشگری در دنیا نمی‌تواند خودش هتل خود را انتخاب کند و باید یک آژانس کارگزاری در کشوری و تور ایران را بفروشد و برنامه سفر را داشته باشد و از آن طریق وارد شود. شبکه رزرواسیون هتلی بین‌المللی در دنیا وجود دارد که ما عضو آن نیستیم و این باعث می‌شود گردشگر قدرت انتخاب هتل را نداشته باشد.»

به گزارش ایسنا، محسن قریب، رئیس سابق و عضو هیئت مدیره سازمان ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به اهمیت نقش توریست در اقتصاد دنیا گفت: امروزه صنعت گردشگری به عنوان پردرآمدترین صنعت روز دنیا تلقی می‌شود و دارای حوزه بزرگی در دنیا است و آحاد مردم در این حوزه به نحوی مصرف‌کننده هستند. به همین دلیل هم توجه مدیران کشورهای مختلف دنیا به این رشته و به این صنعت معطوف است و در نظام برنامه‌ریزی کلیه کشورها به این موضوع توجه ویژه‌ای می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر به افزایش جمعیت و اوقات فراغت مردم توجه شود، اهمیت این صنعت دو چندان است، اظهار داشت: با افزایش جمعیت روزافزون دنیا، در نتیجه این افراد مشتریان این صنعت هستند و همچنین افزایش اوقات فراغت مردم، چون دنیا به سمت ماشینیزه شدن پیش می‌رود و زمان فراغت مردم افزایش می‌باید و اینها نشان دهنده این است که باید به این صنعت توجه شود.

رئیس سابق سازمان ایرانگردی و جهانگردی، با ذکر اینکه کشورهای دارای زیرساخت‌های آماده‌تر، از صنعت گردشگری بهره‌مند هستند، تصریح کرد: به همان میزانی که این کشورها، امکانات‌شان برای پذیرایی از مسافران آماده است، درآمد بیشتری را هم کسب می‌کنند. به تناسب که این آمادگی پایین‌تر می‌آید، متاسفانه ضریب بهره‌وری کمتر می‌شود.

وی متذکر شد: مزیت نسبیِ کشور ما به عنوان اولین صنعت که محور توسعه کشور ما است، می‌تواند گردشگری باشد؛ چیزی که مغفول مانده است. به صنایع دیگر در کشور ما بیشتر توجه می‌شود، به طوریکه بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنیم، اما کمتر نتیجه می‌بینیم.

عضو هیئت مدیره سازمان ایرانگردی و جهانگردی به تاثیر صنعت گردشگری در اقتصاد پرداخت و عنوان کرد: این صنعت برای کشور رفاه عمومی می‌آورد و خلق ثروت می‌کند، رفاه اجتماعی حاصل می‌کند و برای کشور ارزآوری می‌کند.

«قریب» با اشاره به زیرساخت‌ها، آن را یک معضل در کشور دانست و افزود: در زمینه زیرساخت‌ها به خصوص برای گردشگران خارجی در کشور مشکل داریم. در کشورمان یک حلقه مفقوده‌ای است که هیچ گردشگری در دنیا نمی‌تواند خودش هتل خود را انتخاب کند و باید یک آژانس کارگزاری در کشوری که تور ایران را می‌فروشد و برنامه سفر  را داشته باشد، از آن طریق وارد شود. شبکه رزرواسیون هتلی بین‌المللی در دنیا وجود دارد که ما عضو آن نیستیم و این باعث می‌شود گردشگر قدرت انتخاب هتل را نداشته باشد.

وی درباره عدم عضویت ایران در این شبکه گفت: در ایران نه تنها برند بین‌المللی وجود ندارد، بلکه هتل‌های موجودمان هم بین‌المللی نیست تا برندشان شناخته شده باشد.

رئیس سابق سازمان ایرانگردی و جهانگردی خاطرنشان کرد: باید کشور برای انتخاب صنعت گردشگری در میان صنعت‌های دیگر عزم جدی را داشته باشد تا صنعت بهتر کشور شود و بتوان روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

«محسن قریب» که مهمان رادیو گفت‌وگو بود، با بیان اینکه باید نگاه جدیدی به این صنعت در کشور داشته باشیم و قانونمندی‌هایمان را متناسب با آن تقاضایی که از بازار داریم یک بازنگری جدی کنیم، تصریح کرد: شرایطِ موجود ما برای پذیرش مسافر خارجی با چشم‌انداز 20 میلیون گردشگر به هیچ وجه همسانی ندارد. برای آنکه بتوانیم به آن چشم‌انداز برسیم، احتیاج به احداث 500 هتل جدید داریم، در واقع طی 10 سال آینده باید سالیانه 50 هتل ساخته شود. این هتل‌ها باید پنج ستاره باشند.

وی افزود: حالا باید ببینیم آیا در سال گذشته این هتل‌ها ساخته شد. الان 9 سال باقی مانده است و این اتفاق هنوز اتفاق نیافتاده است. لذا به آن چشم‌انداز نخواهیم رسید و باید عزم جدی برای نظام برنامه‌ریزی کشور وجود داشته باشد تا تسهیلات بدهند و این صنعت رشد پیدا کند. فعلا همه بخش‌های دیگر از گردشگری اقتصادی‌تر هستند.

در ادامه «امیرعدنان سپهری» با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها در داخل کشور بالا است و نیاز به حمایت‌های دولت و حاکمیت دارد، به راهکارهایی که باعث جذب سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری می شود، اشاره داشت و گفت: باید دولت، شهرداری‌ها و حاکمیت برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی و حتی داخلی تسهیلاتی را قائل شوند. متاسفانه در شرایط موجود اقتصادی کشور، هزینه سرمایه‌گذاری برای داخلی با شرایط بانکی و اقتصادی، گران قیمت است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اگر اولویت با سرمایه‌گذار خارجی باشد، باید شرایطی وجود داشته باشد تا این سرمایه وارد کشور شود و در بخش‌های داخلی این توسعه ایجاد شود.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ایرانگردی و جهانگردی به برخی از تسهیلاتی که می‌توان برای سرمایه‌گذارها ایجاد کرد اشاره و عنوان کرد: معافیت‌های مالیاتی که وجود دارد باید بیش از این مقدار فعلی باشد. همچنین قیمت زمین که در کلان شهرها بسیار بالا است، باید متناسب‌تر شود. همچنین عوارضی که ممکن است شهرداری‌ها بگیرند، باید معافیت‌هایی را قائل شوند و دولت سوبسیدهایی را در این زمینه قائل شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از نگاه جزیره‌ای در گردشگری خارج شویم گفت: اگر هتل‌ها در کشور به راه بیافتد، بخش‌های مختلف از جمله تولید، حمل و نقل و صنعت غدایی به حرکت درمی‌آید.