بناهای تاریخی

مدیر اداره کل موزه‌ها از افزایش 10 درصدی ورود گردشگر به برخی بناهای تاریخی در کشور خبر داد.

محمدرضا کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا گفت: بر اساس آمار ارائه شده در بازدید گردشگران از موزه‌ها و اماکن تاریخی سه شهر «شیراز»، «اصفهان» و «تهران»، این استان‌ها با افزایش 10 درصدی ورود بازدیدکنندگان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رو به رو شده‌اند.

او با اشاره به حذف بازدید رایگان در نوروز امسال از موزه‌ها و بناهای تاریخی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تاکید کرد: بر این اساس آماری که امسال ارائه می‌شود کامل هستند.

وی این افزایش ورود گردشگر را از آمارهای ارائه شده از ابتدای نوروز تا صبح امروز اعلام کرد.

به گزارش ایسنا،‌ با توجه به ورود بیش از حد گردشگران به برخی از شهرها و به خصوص محوطه‌ها و بناهای تاریخی در کشور، این استان‌ها محدودیت‌هایی را برای ورود گردشگران به بناهای تاریخی وضع کرده‌اند.

بر این اساس ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان صبح امروز (پنج‌شنبه 5 فروردین) اعلام کرد: محدودیت حضور گردشگر برای برخی بناها مثل چهلستون، منارجنبان و عالی‌قاپو اعمال خواهد شد.

او در این زمینه اعلام کرد: برنامه محدودیت تعداد بازدیدکننده در برخی از بناهای تاریخی اصفهان در نوروز ادامه خواهد داشت چراکه برخی بناهای تاریخی در اصفهان هم از نظر فضایی و هم از نظر آستانه تحمل دارای محدودیت‌های خاصی هستند.

وی افزود: علاوه بر آستانه تحمل بنا تعداد نیروها و یگان حفاظت نیز محدود است و کنترل رفت و آمد در برخی بناها نیز اگر تعداد بازدیدکننده افزایش یابد سخت می‌شود به همین منظور بناهایی از جمله موزه چهلستون، کاخ عالی قاپو و منارجبان با محدودیت ورود گردشگر مواجه خواهد شد.

همچنین با توجه حجم زیاد ورود گردشگران به برخی محوطه‌های تاریخی مانند تخت‌جمشید در شیراز دوم فروردین ماه ستاد هماهنگی خدمات سفر در اطلاعیه‌ای ضوابط دیدن آثار تاریخی را یادآور شد.

این ستاد با توجه به آمادگی کامل همه‌ی مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله موزه‌ها و سایت موزه‌های کشور در نوروز ٩٥، برای استفاده مناسب‌تر اشخاصی که قصد بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی را دارند، توصیه کرد، «در هنگام بازدید از اماکن تاریخی و موزه ها از تجمع در اطراف یک اثر تاریخی یا هنری پرهیز کرده و ماموران این اماکن را در ایفای وظایف خود یاری کنید.»