مسعود سلطانی‌فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با گذشت ۱۰ سال از تدوین سند چشم‌انداز کشور، اکنون باید میزبان ۹ میلیون گردشگر می‌شدیم اما حدود ۸۰ درصد از این سند عقب هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تبیین برنامه‌های ششم توسعه در حوزه فرهنگ با حضور وزیر ارشاد، وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون امور زنان ریاست جمهوری و آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران عصر روز چهارم اسفند ماه برگزار شد.

در این برنامه مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه داد و گفت: برای اولین بار بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کارگروه مستقلی در این برنامه داشته است و توانسته‌ایم بسیاری از زوایای مرتبط با این بخش‌ها را مطرح کنیم. در سال ۲۰۱۴ حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر در جهان از کشوری به کشور دیگر سفر کرده‌اند و حدود یک هزار و ۴۷۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از این سفرها نصیب کشورها شده است که سهم ایران در این زمینه تنها نیم درصد بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ ایران هفت میلیون گردشگر خروجی داشته است که برای ایران تراز منفی به حساب می‌آید یعنی پنج میلیون گردشگر خارجی وارد ایران شده و در مقابل هفت میلیون ایرانی از ایران به کشورهای دیگر سفر کرده‌اند. استراتژی سازمان میراث فرهنگی در طول برنامه ششم توسعه این است که این تراز منفی را مثبت کنیم و با ایجاد مقاصد جدید گردشگری، ذهن گردشگران ایرانی را متوجه جاذبه‌های کشورمان کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: از نظر اقتصاددانان و کارشناسان باید سهم ایران در هر سال از تعداد و درآمد گردشگری دنیا دو تا سه درصد باشد. دو بند ۵۱ و ۵۰ برنامه ششم توسعه مرتبط با وظایف میراث فرهنگی است که یکی از آن اهداف کمی، بخش گردشگری را تبیین کرده و مسائل مربوط به میراث فرهنگی و صنایع دستی است. از بین پنج میلیون گردشگری که سال گذشته به ایران آمده‌اند، ۵۲ درصد آنها مقصدشان جاذبه‌های زیارتی ایران بوده است.

سلطانی‌فر گفت: طبق سند چشم‌انداز توسعه باید با گذشت ۱۰ سال، اکنون میزبان ۹ میلیون گردشگر خارجی می‌شدیم ولی در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از اهداف سند چشم‌انداز عقب هستیم.

وی تصریح کرد: مسائل مربوط به صدور ویزا را تسهیل کرده‌ایم و ویزای فرودگاهی را در ۱۹۰ کشور، از ۱۵ روز به ۳۰ روز ارتقا دادیم و ویزای الکترونیکی را تا قبل از پایان سال ۲۰۱۶ عملیاتی می‌کنیم. در نظر داریم تا با تعداد بیشتری از کشورها لغو روادید انجام دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: رویکرد ما در حوزه میراث فرهنگی، استفاده از مشارکت مردم است. ما انجمن‌ها و هیات‌ امنای میراث فرهنگی را راه‌اندازی کرده‌ایم و بخش‌های مختلف موزه‌ها را برخی بعد از ۳۵ سال و برخی بعد از ۱۰ سال راه‌اندازی کردیم. از بین بناهای تاریخی ایران، ۱۹ بنا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و ۶۰ بنا نیز در انتظار ثبت هستند.

وی اظهار داشت: در حوزه صنایع دستی نیز ما جزو سه قدرت برتر دنیا هستیم. چالش ما در حوزه صنایع دستی، فروش محصولات و بازرگانی است. سعی شده با کمک‌ دستگاه‌های مختلف و سیستم بانکی، چند هزار کارگاهی که در سال‌های گذشته از مدار فعالیت خارج شده بودند را به حوزه تولید برگردانیم چون تولید صنایع دستی ارزان قیمت و بدون نیاز به خروج ارز است. تنها دو فروشگاه اینترنتی صنایع دستی در کشور داشتیم اما امروزه ۱۷۱ مجموعه به صورت اینترنتی صنایع دستی می‌فروشند.