بنیاد سعدی

«دوره‌های دانش افزایی «بنیاد سعدی»؛ راهی جدید برای جذب گردشگر به کشور است، راهی که علاقمندان خارجی به زبان و ادبیات فارسی علاوه بر حضور در دوره‌های «دانش‌افزایی» گزینه‌ای را نیز برای دیدن یکی از قطب‌های گردشگری ایران دارند.»

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، «بنیاد سعدی» به منظور تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی درخارج از کشور و ایجاد تمرکز، هم‌افزایی و انسجام در فعالیت‌های مرتبط با این حوزه و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های موجود کشور ایجاد شده تا براساس اهداف، سیاست‌ها، راهبردها و ضوابط حاکم بر روابط فرهنگی بین‌المللی ایران، مدیریت راهبردی و اجرای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رسانه‌ای را در حوزه گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عهده‌دار شود.

«بنیاد سعدی» و نقش‌اش در نمایشگاه «گردشگری و هتلداری»

این بنیاد در نخستین نمایشگاه «گردشگری، هتلداری و صنایع وابسته» که 23 تا 27 دی ماه در قشم برگزار شد نیز غرفه داشت، حضوری که به نظر می‌رسید ارتباط چندانی با عنوان نمایشگاه ندارد اما با توضیحات زینب کوشکی، دانشجوی دکترای زبان ادبیات فارسی و کارشناس بخش بین‌الملل «بنیاد سعدی»، حضور گردشگری در دوره‌های «دانش‌افزایی» این بنیاد رنگ دیگری به خود گرفت.

این عضو بنیاد سعدی در گفت‌وگویی با خبرنگار گردشگری ایسنا، ‌«بنیاد سعدی» را یکی از متولیان آموزش زبان فارسی در خارج از کشور دانست و افزود:‌ برای کسانی که قصد دارند دانش زبان خود را تقویت کنند، این امکان فراهم شده که بخشی از زمان خود را نیز به گردشگری اختصاص دهند، به دنبال این اقدام دوره‌های دانش‌افزائی در این بنیاد در دستور کار است.

دانش‌آموختگان زبان فارسی «شیراز» و «اصفهان» را دوست دارند

او با تاکید بر این‌نکته که «بنیاد سعدی» کار خود را از دو سال گذشته آغاز کرده و بخش آموزش زبان فارسی را در نهادهای «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، «وزارت علوم»، «موسسه اکو»، «فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی» و «شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی» درهم ادغام و در یک زیرمجموعه جمع شده و با یکدیگر فعالیت می‌کنند؛ اظهار کرد: بخشی از دوره‌های دانش‌افزایی که از ده روز تا یک ماه را شامل می‌شود، به آموزش زبان فارسی و بخشی نیز به بحث گردشگری می‌پردازد.

تاکنون تقاضای بازدید از دو شهر اصفهان و شیراز بیشترین داوطلب را داشته است، هر چند تقاضا برای دیدن دیگر شهرها نیز وجود دارد.

کوشکی در ادامه درباره‌ی علت حضور «بنیاد سعدی» در نخستین نمایشگاه «گردشگری، هتلداری و صنایع وابسته» نیز توضیح داد: در این نمایشگاه تلاش کردیم تا با فعالان حوزه گردشگری ارتباط بگیریم، با این اقدام آموزش زبان فارسی به عنوان یک بحث تبلیغاتی و یکسری خدمات ویژه که می‌تواند به مخاطبان ارائه دهد، برای ارتقای سطح کیفی حوزه گردشگری تبلیغات خوبی است.

او تاکید کرد: بسته آموزشی زبان فارسی در مدت زمانی که خارجی‌ها در ایران اقامت دارند، ارائه می‌شود تا انگیزه برای بیشترشدن سفرها و ارتباطات بیشتر با فرهنگ ایران و در نتیجه تبلیغات برای کشورمان و انگیزه برای سفر بیشتر باشد.

وی با تاکید بر این‌که فعالان حوزه گردشگری از این موضوع برای بحث تبلیغات استفاده می‌کنند، توضیح داد: در دوره‌های «دانش‌افزایی» که تاکنون 82 دوره آن برگزار شده؛ تاکنون بیش از 200 نفر استادان و دانش‌آموختگان زبان و ادبیات فارسی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی برای ارتقای زبان فارسی خود در این دوره‌ها از حدود 40 کشور شرکت کرده‌اند.

رایزنان فرهنگی، نماینده «بنیاد سعدی» در هر کشور

این کارشناس بخش بین‌الملل «بنیاد سعدی»، در ادامه با بیان این‌که رایزن فرهنگی ایران در هر کشور، نماینده «بنیاد سعدی» نیز محسوب می‌شود و این مرکز به واسطه «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» با آن‌ها در ارتباط است، ادامه داد: آن‌ها با مخاطب سنجی مناسب و پس از ارزیابی و گزینش و سنجش توانایی داوطلبان در دانش زبان فارسی، آن‌ها را به ایران اعزام می‌کنند.

به گفته‌ی وی؛ دانش آموخته یا دانشجوی زبان و ادبیات فارسی و رشته‌های ایران‌شناسی که زبان و ادبیات فارسی را شناخته‌اند می‌توانند با هدف ارتقای دانش زبانی در این دوره‌ها شرکت و به ایران بیایند.