پاریس

پایتخت کشور اول گردشگری جهان در حالی برای دومین‌بار در سال جاری شاهد حملات تروریستی است که ده‌ها هزار گردشگر مشغول بررسی گزینه‌ها برای ترک پاریس هستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شش حمله همزمان تروریستی در مرکز پاریس در شب گذشته دست‌کم 128 کشته و 180 زخمی بر جای است و چهره این شهر را که همواره مملو از گردشگری خارجی است، دستخوش تغییر شده است.

«فرانسوا اولاند» بلافاصله پس از حملات تروریستی روز جمعه عنوان کرد، تمامی مرزها را خواهد بست اما این به معنای آن نیست که کسی نمی‌تواند وارد یا خارج از فرانسه شود، بلکه به معنای کنترل کامل مرزهای زمینی فرانسه با سایر کشورها و چک کردن کارت شناسایی و گذرنامه برای تمامی مسافران شامل کشورهای عضو شینگن است، گرچه این افزایش تدابیر امنیتی حتی بدون حملات تروریستی به سبب برگزاری کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در 30 نوامبر نیز لازم‌الاجرا بود.

در حال حاضر 11 ایستگاه مترو در شهر پاریس بسته است و بسیاری از سرویس‌های اتوبوس در سطح شهر نیز مختل شده است و تدابیر شدید امنیتی نیز در ترمینال‌های مسافربری ویژه قطار و همچین فرودگاه برقرار است.

همچنین بسیاری از پروازها به مقصد پاریس با شنیدن خبر کشتار در شهر با تاخیر همراه شده است و یکی از پروازهای از نیویورک به پاریس نیز در میانه راه به مبدا بازگشت و با دو ساعت تاخیر دوباره به سمت فرانسه پرواز کرد.

خطوط هوایی «ایرفرانس» نیز اعلام کرده است که تا جای ممکن تمامی پروازها به صورت معمول انجام خواهد شد، اما هشدار داده تاخیر در زمان پرواز و فرود هواپیماها و همچنین افزایش اقدامات امنیتی پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایندیپندنت، مسافرانی که این هفته قصد سفر هوایی به پاریس را داشته‌اند می‌توانند بدون هزینه سفر خود را تا 22 نوامبر به تعویق بیاندازند و همچنین افرادی که می‌خواهند زمان و مقصد خود را تغییر دهند نیز کوپنی معتبر برای یک سال جهت استفاده از خطوط هوایی «ایرفرانس» و«کی‌ال‌ام» دریافت خواهند کرد.

علی‌رغم بروز حملات تروریستی‌، پاریس همچنان یکی از پربازدیدترین شهرهای جهان است و ماهیت یک شهر بزرگ و آزاد به این معناست که بروز حملات مشابه را در آینده نیز نمی‌توان غیرمحتمل دانست.

پس از حملاتی که به ساختمان نشریه «شارلی‌ هابدو» انجام گرفت، اقدامات امنیتی در اماکن تاریخی ملی و محوطه‌های گردشگری افزایش یافته بود و حالا پس از دومین حمله تروریستی در سال جاری میلادی در فرانسه، این اقدامات امنیتی افزایش نیز خواهد یافت.

به هر حال حمله ترویستی در مرکز پاریس‌، حمله به صنعت گردشگری این شهر محسوب می‌شود و موجب شده از سال 1944 تا کنون برای اولین‌بار حکومت نظامی اجباری در شهر برقرار شود.

شهر پاریس در سال 2013 در مجموع پذیرای بیش از 32 میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی بود و پس از لندن پربازیدترین شهر جهان نام گرفت و بنابر پیش‌بینی‌ها امسال تنها 16.5 میلیون گردشگر خارجی به پاریس سفر کرده‌اند.