چراغ سبز

كمپین یك میلیون چراغ سبز یك میلیون گردشگر با هدف مقابله با پدیده ایران هراسی و آگاه سازی و نشان دادن چهره واقعی ایران به دنیا در جهت افزایش جذب گردشگران خارجی در فرودگاه امام خمینی شروع به كار می کند.

علیرضا نخستین، ایده پرداز كمپین یک میلیون چراغ سبز و منتخب جشنواره مشاركت ملی گردشگری در بخش ایده های نو در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: با توجه به سابقه ٨ ساله كاری و بحث و گفتگو با گردشگران خارجی، همواره بحث ایران هراسی و نگرانی از سفر كردن به ایران از جمله داغ ترین موضوعات مطرح شده بوده است. اكثر گردشگران خارجی معتقدند که قبل از سفرشان به ایران، دوستان و نزدیكان آنها سعی در منصرف كردنشان از سفر به ایران را داشتند و می گفتند ایران كشوری امن برای سفر نیست. در نهایت تصمیم گرفتم این مساله را با عنوان  تحلیلی بر پدیده ایران هراسی در صنعت گردشگری ایران با استفاده از روش شناسی كیفی، برای مرضوع پایان نامه ارشد انتخاب كنم. در نهایت به فكر و ایده پردازی تشكیل كمپینی برای مقابله با این پدیده مخرب افتادم.

وی بیان کرد: كمپین «یك میلیون چراغ سبز، یك میلیون گردشگر» از دو قسمت فیزیكی و مجازی تشكیل شده است. قسمت فیزیكی كمپین شامل نصب و تاسیس یك كیوسك تبلیغاتی گردشگری در سالن ترانزیت یا همان سالن خروج مسافران از ایران فرودگاه بین المللی امام خمینی است. این كیوسك تبلیغاتی به صورت شبانه روز با همراهی دو نفر پذیرشگر فعال خواهد بود. این پذیرشگران وظیفه جمع آوری نظرات یك میلیون گردشگر خارجی در مورد تجربه سفرشان به ایران را خواهند داشت. قسمت مجازی كمپین شامل یك وب سایت حرفه ای در جهت بارگزاری و ذخیره اطلاعات گرفته شده از گردشگران خارجی خواهد بود. از قابلیت های قابل توجه این وب سایت، امكان جستجوی نظرات بر اساس یك ملیت خاص و ایجاد یك پروفایل مجزا برای هر گردشگر خواهد بود.

فارغ التحصیل كارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی گرایش بازریابی گفت: گردشگران خارجی سفر كرده به ایران به عنوان شاهدان عینی، چراغ های سبز امنیت سفر به ایران را روشن خواهند كرد. این شیوه آگاه سازی مستقیم و شفاف باعث می شود تا گردشگرانی که برای سفر به ایران شک دارند؛ به گردشگران بالفعل تبدیل شوند چون گردشگرانی كه به ایران سفر می كنند، عموما از جمله گردشگرانی هستند كه تعداد زیادی از كشور های دنیا را بازدید كرده و ایران را همواره در انتهای لیست مقاصدشان قرار می دهند. آنها معمولا از دوستان خود که یک بار به ایران سفر کرده اند، تجربیات سفرشان را می پرسند. بنابراین ایجاد یك وب سایت قوی با دارا بودن یك میلیون نظر و تجربه سفر می تواند به عنوان مرجعی معتبر برای بررسی وضعیت عمومی سفر به ایران و ایجاد حس آرامش خاطر در گردشگران نقش موثری ایفا كند.

 نایب رییس انجمن صنفی راهنمایان تور استان یزد ادامه داد: با توجه به حمایت رهبر معظم و دولت از توسعه گردشگری ایران، در مرحله اول نیازمند كسب حمایت مادی و معنوی سازمان محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از این طرح هستیم و در مرحله بعدی عنایت ویژه مسئولان سازمان هواپیمایی كشور و فرودگاه بین المللی امام خمینی را در خصوص صدور مجوزهای لازم نیاز داریم.