سمنان

استاندار سمنان گفت: مجموعه کاروانسرای میاندشت دارای قابلیت بالایی در زمینه جذب گردشگر به استان سمنان و شهرستان میامی است.

به گزارش ایسنا، «محمد وکیلی» در بازدید به اتفاق جمعی از مدیران و مسئولان استان سمنان از جاذبه‌های گردشگری شهرستان میامی و کاروانسرهای میاندشت اظهار کرد: این جاذبه تاریخی قابلیت بالایی در جذب گردشگر دارد.

وی با اعلام حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مجموعه بیان کرد: این کاروانسراها دارای ظرفیت اقامتی و پذیرایی مناسبی هستند.

وکیلی با تاکید بر اینکه این مجموعه تاریخی نیاز به معرفی بیشتر دارد، خواستار معرفی کاروانسرای میاندشت به آژانس‌داران و تورگردانان مطرح کشور شد.

استاندار سمنان بر ایجاد راه دسترسی مناسب به ورودی مجموعه کاروانسرای میاندشت نیز تاکید کرد و گفت: مسیر ورودی باید برای فصل تابستان آماده باشد.

وی افزود: بهره‌بردار موقت این مجموعه نیز باید به حفظ سنت‌ها و اصول اولیه معماری مجموعه توجه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان نیز با اشاره به اقدامات مرمتی و حفاظتی مختلف انجام شده توسط این اداره کل برای حفظ و نگهداری این مجموعه، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی، واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی با مشارکت سازمان مرکزی است.

«حسین خواجه بیدختی» گفت: در صورت سرمایه‌گذاری مناسب، مجموعه کاروانسرای میاندشت به یکی از مراکز اقامتی و پذیرایی برتر کشور تبدیل می‌شود.

مجموعه کاروانسرای میاندشت شامل سه کاروانسرا است که یکی از آنها مربوط به دوره صفوی و دو کارونسرای دیگر مربوط به دوره قاجار است. کاروانسرای میاندشت با داشتن سه باب انبار، مامن مناسبی برای کاروانیان بوده است . هر سه کاروانسرا از ویژگی‌های برجسته معماری دوره خود برخوردار هستند. چاپارخانه و تلگراف‌خانه از جمله بناهای تاریخی این مجموعه است .