مسعود سلطانی‌فر

معاون رئیس جمهور از صدور توریست کارت ملی برای گردشگران خارجی از 20 فروردین‌ماه سال آینده خبر داد و اعلام کرد: توریست کارت گردشگران داخلی نیز به زودی آماده استفاده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، مسعود سلطانی‌فر درباره توریست کارت ملی توضیح داد: براساس توافق با بانک ملی، این کردیت کارت‌ها از 20 فروردین‌ماه نخست در فرودگاه امام خمینی (ره) قابل دریافت خواهد بود. در ادامه این طرح حداکثر تا خردادماه سال آینده در فرودگاه‌های مشهد، شیراز، اصفهان و یزد توسعه می‌یابد.

وی اضافه کرد: گردشگران خارجی به محض ورود به کشور با ارائه ارز و گذرنامه خود می‌توانند پول ایرانی در شتاب کارت‌های خود دریافت کنند. ارز آن‌ها به نرخ ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

سفر قسطی با کارت‌های اعتباری

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره طرح کردیت‌کارت گردشگران داخلی نیز گفت: همه کسانی که در کشور زندگی می‌کنند و شغل دولتی و یا خصوصی دارند، تا سقف پنج برابر حقوق ماهیانه خود و یا با ارائه گردش مالی حساب‌هایشان می‌توانند توریست کارت دریافت کنند.

او درباره نحوه استفاده از این کارت‌های اعتباری توضیح داد: گردشگران در زمان استفاده از این کارت‌ها در شبکه خدمات گردشگری کشور وجه مورد نظر را از طریق این کارت اعتباری می‌پردازند و مبلغ آن به صورت اقساط در طول شش ماه تا یک سال از حقوق‌شان و یا حساب بانکی‌شان کسر خواهد شد.

وی ادامه داد: توریست کارت گردشگران داخلی در مرحله آماده‌سازی است، فقط با مشکلات نرم‌افزاری مواجه شده که امیدواریم تا یکی دو ماه آینده طرف قرارداد این موضوع آن را رفع کند.

اقدام فوری دولت برای قطع اتکا به درآمد نفت چیست؟

سلطانی‌فر که در آخرین نشست سال خود در جمع خبرنگاران حاضر شده بود و گزارش عملکرد یک ساله‌اش را در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه کرد در پاسخ به سوال خبرنگار گردشگری ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به توصیه و تأکید جدی مقام معظم رهبری درباره قطع اتکاء به درآمدهای نفتی و توجه دولت به موضوع گردشگری اقدام فوری مجموعه دولت برای بهره‌برداری و کسب درآمد بیشتر از گردشگری چیست؟ اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر عمدتا هر سال را با محتوای اقتصادی، تولید و فعالیت‌های توسعه‌ای نامگذاری کرده‌اند و با رویکرد خوبی که داشته‌اند همواره به استفاده از ظرفیت داخلی برای رشد و توسعه مملکت تأکید کرده‌اند، بویژه در مبانی اقتصاد مقاومتی صریح و روشن برای استفاده از همه توانمندی‌های اقتصادی تأکید داشتند.

وی اضافه کرد: تلاش دولت به صورت جدی این بود که در زمینه اجرایی و مبانی عملیاتی اقدام کند. برای همین جلسات مکرری در هیأت دولت با موضوع گردشگری داشته‌ایم.

او در عین حال با بیان اینکه در کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری هشت تا 10 درصد از تولید ناخالص ملی به گردشگری اختصاص دارد، افزود: در ایران گردشگری دو درصد از تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود در حالی که ظرفیت ما بیش از این است. هدف نیز آن است که این حجم افزایش یابد.

علاقه رییس‌جمهور به شنیدن خبرهای شفاهی گردشگری

سلطانی‌فر بیان کرد: شخص رئیس جمهور به موضوع گردشگری به شدت علاقه‌مند است و من همواره در حاشیه دولت اخبار این بخش را شفاهی به ایشان منتقل می‌کنم.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر دولت به گردشگری ابراز تمایل و علاقه نشان می‌دهد پس چرا طرح‌ها و پیشنهادهای ارائه شده به دولت با تأخیر صادر می‌شود و ظاهرا عزم جدی دولت صرفا به شکل ابراز علاقه است، اظهار کرد: من درباره برخورد دولت با موضوع گردشگری این احساس را ندارم، چرا که صدور مصوبه نیازمند شرایط است.

مصلحت وزارت خارجه برای لغو ویزای ایران

وی اضافه کرد: مثلا درباره لغو روادید ایران با سایر کشورها، وزارت خارجه به عنوان متولی تنظیم روابط بین‌الملل ایران به لحاظ حفظ پرستیژ سیاسی مصلحت نمی‌داند یک طرفه لغو روادید داشته باشد، باید این اتفاق با حفظ کرامت مسافران ایرانی نیز رخ دهد.

سلطانی‌فر همچنین در پاسخ به این پرسش که با وجود این عزم و توجه دولت به موضوع گردشگری چرا صندوق توسعه ملی بنابر اظهارات سرمایه‌گذاران معرفی شده به صندوق هنوز اعتبار مالی را به پروژه‌های معرفی شده پرداخت نکرده است، گفت: این خبر درستی نیست و تاکنون یک پروژه موفق شده بخشی از اعتبارات مصوب شده را از صندوق توسعه ملی دریافت کند.

او اضافه کرد: این پروژه مربوط به ساخت یک هتل پنج ستاره با 537 اتاق است که به بانک عامل معرفی شده و 50 میلیارد تومان اعتبار مصوبه گرفته که در قسط اول 20 میلیارد تومان و در قسط دوم 15 میلیارد تومان آن را دریافت کرده است. این سرمایه‌گذار دیروز تماس گرفت و پیگیر بود که 15 میلیارد تومان باقی مانده را این طرف سال بگیرد. سلطانی‌فر در ادامه با سرمایه‌گذار این هتل برای مشخص شدن صحت موضوع و تأیید اظهاراتش تماس تلفنی برقرار کرد که امیری سرمایه‌گذار این هتل پنج ستاره اظهارات معاون رئیس جمهور را تأیید کرد!

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس با بیان اینکه در حال حاضر بهترین همکاری‌ها و تعامل با بخش گردشگری در دولت صورت می‌گیرد، اظهار کرد: ما در بهترین شرایط هستیم که آن هم ناشی از رویکرد خوب شخص رئیس جمهور می‌شود.

وی یادآور شد:‌ در کل 35 سال گذشته هیچ‌گاه وزیر اطلاعات دولت با بخش خصوصی گردشگری چهار، پنج ساعت دیدار نداشته و شخصا تضمینی برای تأمین امنیت نداده است و درباره فهرست دیپورتی‌ها صحبت نکرده است.

شورای امنیت ملی قبلا برای گردشگری تره هم خورد نمی‌کرد

او اضافه کرد: آیین‌نامه ارتقای امنیت گردشگران قبلا حدود هفت تا هشت بار از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شده بود، اما در شورای امنیت حتی تره هم برای آن‌ها خرد نکردند. ما این آیین‌نامه را بردیم در کمتر از یک ساعت با عنایت شخص وزیر کشور تصویب شد و حالا همه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی ملزم به رعایت آن هستند.

وی در ادامه با اشاره به تسهیلات بانکی اختصاص یافته به پروژه‌های گردشگری گفت: تاکنون 165 پروژه با اعتباری معادل 1146 میلیارد تومان به سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی معرفی شده است. از این میان 111 پروژه با 970 میلیارد تومان اعتبار برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و 43 پروژه با 157 میلیارد تومان برای استفاده از منابع داخلی بانک‌ها معرفی شده است.

وی یادآور شد: ما تعهد می‌کنیم پروژه‌هایی که برای استفاده از منابع داخلی بانک‌ها معرفی می‌شوند از ردیف کمک‌های فنی و اعتباری شش تا هفت درصد یارانه سود بدهیم تا نرخ تسهیلات آن برابر با صندوق توسعه ملی شود.

به گفته او، تاکنون 374 میلیارد تومان به تصویب بانک‌ها و صندوق توسعه ملی رسیده که پروژه‌ها باید تشکیل پرونده دهند.

سلطانی‌فر در ادامه سخنانش درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ساخت هتل توضیح داد: ما با توجه به تحریم‌ها در ناوگان هوایی، فرودگاه و استفاده از کارت‌های اعتباری و همچنین شبکه حمل و نقل داخلی مشکلات زیادی داریم. اما با این حال 10 گروه هتل‌ساز معتبر و دارای سابقه از کشورهای عربی، ترکیه، فرانسه و جمهوری آذربایجان برای سرمایه‌گذاری در هتل اعلام درخواست داده‌اند؛ اما به خاطر تحریم‌های ناعادلانه 1+5 نمی‌توانند وارد شوند. امیدواریم در آینده نزدیک با رسیدن به حقوق حقه ایران در موضوع هسته‌ای این مشکل حل شود.

از کم‌فروشی آژانس‌ها با خبرم

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه آخرین نشست امسال خود درباره برخورد با آژانس‌های متخلف با بیان اینکه در جریان کم فروشی‌ها و تخلفات آژانس‌ها قرار دارد، اظهار کرد: مطلع‌ام برخی از آژانس‌ها تورهایی را از کشورهای همسایه مخصوصا دو مقصد اصلی و پرطرفدار ایرانی‌ها در شرایطی به دو برابر نرخ می‌فروشند که در آن کشورها زمان پرترافیک سفر نیست و قاعدتا هیچ افزایشی در نرخ خدمات نباید داشته باشند.

وی اضافه کرد: آن کشورها متوجه تعطیلات و تقاضای زیاد ایرانی‌ها برای سفر در نوروز شده‌اند و با وجود آنکه در کشورشان دوره پرازدحام سفر نیست، ولی به واسطه مراجعه بیشتر ایرانی‌ها بی‌دلیل هزینه‌های خدمات خود را افزایش می‌دهند.

او ادامه داد: در بخش تورهای خارجی کم‌فروشی زیادی اتفاق می‌افتد. این موضوع را به آژانس‌ها اخطار داده‌ام و گفته‌ام که خیلی ریز همه چیز را می‌دانم. آن‌ها حقوق مردم را از بین می‌برند برای همین گروهی را مشخص کرده‌ایم تا به موضوع رسیدگی کند.

سلطانی‌فر سپس صحت این موضوع را که گفته می‌شود هزینه سفر به یک کشور خارجی کمتر از مقاصد داخلی است، رد کرد و گفت: بماند که در فصل پرازدحام سفر قیمت‌ خدمات در آن کشورها بالا است اما آن‌ها در زمان کم ترافیک مجبورند تخفیف بدهند. ضمن آنکه نحوه بهره‌برداری آن‌ها از اتاق‌های هتل با ما متفاوت است. وقتی یک گردشگر به کشوری سفر می‌کند یک اتاق به آن اختصاص می‌دهند بنابراین قیمت بالا می‌رود، در حالی که در تورهای ما هر اتاق به دو تا سه نفر اجاره داده می‌شود و این قیمت را پایین می‌آورد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به تجربه‌ای که پیش از به عهده گرفتن ریاست این سازمان در سفر با یک تور داشته است، بیان کرد: بیشتر شرایطی که در تورها اعلام می‌شود صحت ندارد. مثلا عنوان می‌کنند هتل چهار یا پنج ستاره ولی هتل در حد دو ستاره هم نیست. شاید چون این هتل‌ها در اختیار ایرانی‌ها قرار می‌گیرد چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. شاید مسوولان آن‌جا هم رسیدگی نمی‌کنند ولی ما خودمان را موظف می‌دانیم به این مسائل رسیدگی کنیم چون تعداد قابل توجهی از این آژانس‌ها کم فروشی می‌کنند.

گیر وزارت آموزش و پرورش به تعطیلات زمستانی

معاون رئیس جمهور در ادامه درباره تعطیلات زمستانی گفت: این موضوع چندین بار مطرح شده، اما وزارت آموزش و پرورش به خاطر تنوع اقلیمی در کشور نمی‌تواند در همه استان‌های کشور این تعطیلات را ساماندهی کند. ما دوباره طرح تعطیلات زمستانی را از 16 تا 22 بهمن‌ماه با اصلاحاتی مطرح کردیم. اما وزارت آموزش و پرورش هنوز پاسخ مثبت نداده است.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره بررسی پرونده شرکت توسعه گردشگری با توجه به طرح ادعاهای مطرح شده مبنی بر واگذاری آن اظهار کرد: سال گذشته آقای نجفی –رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- یک پرونده چند کیلویی را به من داد و گفت فقط یک معاون حقوقی لازم است که این موضوع را بررسی کند. رسیدگی به این پرونده وقت زیادی را از ما و دادگستری گرفت.

ماجرای یک پرونده حقوقی چند کیلویی

او با بیان اینکه شرکت‌های وابسته به سازمان از نظر حقوقی، مالی و قضایی در زمان تحویل گرفتن نابسامان بودند، افزود: دو مورد ادعا و منازعه حقوقی سنگین درباره شرکت توسعه گردشگری مطرح بود که مدعی در دادگاه ادعای عدم‌النفع به میزان 176 میلیارد تومان را مطرح کرده بود که پس از بررسی حکم محکومیت 138 میلیارد تومان علیه سازمان صادر شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه هیأت داوران ماده 3 اصل 44 قانون اساسی ادعا و دفاع سازمان درباره ارزش واقعی این شرکت را که بیش از دو برابر رقم فروخته شده است، پذیرفت. هر چند برنده این مزایده حق دارند در دادگستری شکایت کنند و این کار را هم کرده است ولی فعلا برای استیفای حقوق ملت و دولت حکم لغو واگذاری صادر شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه این نشست درباره اقدامات صورت گرفته برای صنایع دستی با بیان اینکه 900 میلیارد ریال در تعامل با سیستم بانکی کشور تسهیلات به بخش صنایع دستی،‌تولیدکنندگان و کارگاه‌ها اختصاص یافته که 1900 کارگاه صنایع دستی در معرض تعطیلی به مدار تولید بازگشتند.

او با اشاره به رشد 49 درصدی صادرات صنایع دستی در 11 ماه گذشته بیان کرد: فکر می‌کنیم با احتساب ماه اسفند این رشد در سال 93 به 50 درصد برسد.

سلطانی‌فر در ادامه از برنامه‌ریزی ایران برای شرکت در 12 نمایشگاه صنایع دستی خارجی و همچنین راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی در 20 تا 25 استان کشور خبر داد.

وی همچنین اظهار کرد: روند صدور ویزا در نمایندگی‌های سیاسی خارجی کشور به نفع قابل توجهی سرعت یافته و تصحیح شده است. این مورد را به طور دائم رصد می‌کنم در دو سرکنسولگری در آلمان تحقیقات وسیعی درباره صدور ویزان انجام داده‌ام. در حال حاضر در موارد فوری ویزای 24ساعته داده می‌شود و ویزای طور نیز کمتر از یک هفته صادر می‌شود.همچنین در بررسی‌هایی که از چهار سرکنسولگری فرانکفورت‌، مونیخ، آلمان و برلین داشتیم در سال 92 ، 20 هزار ویزا به ایران صادر شد در سال 93 ،‌ 35هزار ویزا . در ورشو سال 92 ‌، 1300 ویزا از لهستان به ایران صادر شد و امسال این آمار از مرز 5000 گذشت.