گردشگری
رونق گردشگری ایران آرزویی است که اگر مسئولان زیرساخت‌های لازم را برای آن آماده کنند، محقق خواهد شد، زیرا براساس ادعای مسئولان تعداد گردشگران خارجی در کشور امسال دو برابر شده، اما نکته اینجاست که سهم ایران از بازار گردشگری دنیا هنوز ناچیز است، چون براساس آمار در سال گذشته میلادی تعداد تمام گردشگران دنیا یک میلیارد و 178 میلیون نفر برآورد شد، اما سهم کشورمان از این تعداد گردشگر تا پایان سال حدود پنج میلیون نفر تخمین زده می‌شود.
 به گفته مسئولان در پنج ماه اول امسال برای حدود 10 هزار گردشگر آلمانی روادید صادر شد، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته فقط 2800 گردشگر آلمانی برای ورود به کشورمان تقاضای روادید کرده بودند، افزون بر این امسال تقاضای گردشگران اسپانیایی و چینی نیز برای سفر به کشورمان دو برابر شده است و مسئولان قصد دارند تا ده سال آینده آمار گردشگران خارجی را به 20 میلیون نفر برسانند.

بالا بردن آمار گردشگران خارجی بدون شک منافع زیادی برای کشور به همراه دارد، اما نباید فراموش کرد که قبل از تلاش برای افزایش این آمار باید زیرساخت های صنعت گردشگری را نیز بهبود بخشید، زیرا اگر تمرکز مسئولان فقط روی افزایش آمار گردشگران باشد خیلی زود صنعت گردشگری کشور آسیب جدی خواهد دید. برای نمونه در شرایط کنونی تعداد راهنمایان خبره گردشگری در کشور جوابگوی گردشگران نیست و به گفته رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی، امسال گردشگران خارجی زیادی از نبود راهنمای خبره گله کردند. باید یاد آور شد تعداد هتل های چهار و پنج ستاره کشور نیز جوابگوی نیاز گردشگران خارجی نیست، چون از 1060 هتلی که در کشور وجود دارد حدود 130 هتل چهار و پنج ستاره هستند.

علاوه بر این، زیرساخت ها برای سفرهای بین شهری نیز در کشورمان ضعیف است و گردشگران از نبود توقفگاه بین راهی و سرویس بهداشتی مناسب همواره گله دارند، به همین دلیل مسئولان گردشگری برای بهبود زیرساخت های گردشگری کشور باید انرژی بیشتری بگذارند، زیرا کارشناسان معتقدند چنانچه گردشگری کشور روال کنونی را طی کند، بعید نیست در آینده ای نزدیک سرنوشتی مانند میانمار را تجربه کند. باید یادآور شد بعد از تحولات سیاسی که در میانمار اتفاق افتاد، گردشگران زیادی روانه این سرزمین شدند، اما زیرساخت های گردشگری نتوانست نیاز گردشگران را پاسخ دهد در نتیجه اکنون کمتر گردشگری میانمار را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کند.