قاچاق گازوئیل

یک دفتر خدمات مسافرتی، گردشگران ایرانی خود را با اتوبوسی به ارمنستان فرستاد که حدود ۹۰۰ لیتر سوخت گازوئیل در زیر آن جاسازی شده بود!

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از آژانس‌های مسافرتی که خود را مجری تورهای گردشگری ارمنستان معرفی و شماره‌ای را به عنوان شماره ثبتی مورد تایید سازمان میراث فرهنگی منتشر کرده است، هر هفته پنجشنبه‌ها تور زمینی و هوایی ارمنستان را برگزار می‌کند.

هفته گذشته یکی از شهروندان تهرانی در این تور ثبت نام کرده و بابت سفر با اتوبوس VIP از روز ۱۸ تا ۲۳ مردادماه حدود ۷۶۵ هزار تومان هزینه واریز کرد. طبق آنچه که در قرارداد ثبت نام کنندگان در تور آمده می‌بایست اتوبوس ۲۵ نفره VIP در اختیار گردشگران قرار می‌گرفت و یک راهنمای گردشگری فارسی زبان نیز آنها را در طول مسیر همراهی می‌کرد.

شب قبل از سفر به مسافران اعلام شد که با اتوبوس ۳۵ نفره مسافرت می‌کنند و ما به التفاوت آن به حسابشان واریز می‌شود در غیر اینصورت باید از سفر منصرف شوند.

آب‌هایی که سهم مسافران نبود!

خانم م.قربانی یکی از مسافران این تور به خبرنگار مهر گفت: زمانی که خواستیم بارهایمان را در مخزن اتوبوس قرار دهیم متوجه شدیم تعداد بسیار زیادی آب معدنی و آب میوه در این مکان قرار داده شده است. برایم سوال بود آیا این همه آب معدنی و آبمیوه برای همه افراد تور واقعا لازم است یا نه؟ چون فکر می کردیم این آب معدنی و آب میوه ها را برای پذیرایی از ما آورده‌اند اما در طول سفر حتی یک شیشه آب به ما ندادند و همه آنها را در طول سفر به چند برابر قیمت در ارمنستان فروختند.

وی افزود: غیر از آن در طول سفر، بوی مشمئزکننده گازوئیل همه مسافران را اذیت می‌کرد. آنها می‌گفتند حتما فیلترها کثیف شده است. بوی بد گازوئیل و حرکت کند اتوبوس به دلیل سنگینی بیش از حد آن سوالات بی جواب ما در طول سفر بود. تا اینکه سر مرز حدود ۵ ساعت معطل شدیم برای اینکه اجازه ورود به ایروان را به اتوبوس بدهند.

قربانی ادامه داد: ماموران مرز، راننده اتوبوس را به دلیل حمل  ۹۰۰ لیتر اضافه سوخت جریمه کردند! اما من تصور می‌کنم که میزان سوخت داخل اتوبوس بیشتر از ۹۰۰ لیتر بود چون راننده اتوبوس با ماموران مرز بسیار صحبت کرد تا به او تخفیفی در جریمه بدهد.

اتوبوس گردشگران ارمنستان

تصویری که گردشگران تور ارمنستان از تخلیه گازوئیل جاساز شده در اتوبوس گرفتند

وی گفت: هر چند دقیقه یک بار، اتوبوس متوقف می‌شد و از مخزن‌های گازوئیل جاسازی شده در زیر اتوبوس شلنگی گازوئیل را بیرون می‌داد و راننده و همراهش که به‌عنوان راهنمای تور با ما آمده بود، گازوئیل را به افراد مختلف می‌فروختند. آنجا بود که متوجه شدیم مقدار زیادی گازوئیل زیر اتوبوس جاسازی شده و آنها در قالب تور گردشگری، قاچاق گازوئیل انجام می دهند.

این مسافر ادامه داد: به راننده که مالک اتوبوس بود اعتراض کردیم گفت که مشکلی وجود ندارد و این کار هر هفته اوست. راننده اتوبوس گازوئیل لیتری ۳۵۰ تومان را در ارمنستان ۳۵۰۰ تومان می‌فروخت. زمانی که از شدت اعتراض همه افراد تور عصبانی شد، برگه جریمه را نشان داد و گفت که باید جبران این جریمه را کند و هیچ یک از ما نمی توانیم کاری کنیم.

گردشگرانی که با این آژانس مسافرتی به گردش رفته بودند پس از ورود به ارمنستان به تور گردشگری دیگری سپرده شدند و در تمام مدت سفر نه از فردی که به آنها به عنوان راهنما معرفی شده بود خبری شد و نه از راننده اتوبوس تا اینکه سر موعد دوباره قرار شد این گردشگران به ایران برگردند.

رفت با گازوئیل؛ برگشت با الکل!

قربانی درباره این شرایط اینگونه توضیح می‌دهد: مسیر رفتن به ارمنستان را به جای ۲۴ ساعت در طول ۴۰ ساعت طی کردیم و در تمام مدت نگران آتش گرفتن این همه گازوئیل جاسازی شده در اتوبوس بودیم. اما در راه برگشت به جای گازوئیل با بوی الکل رو به رو شدیم.

وی ادامه می‌دهد: فردی که خود را به عنوان راهنمای تور معرفی کرد، یک شیشه الکل از بالای سر راننده که آن هم جاسازی شده بود، بیرون کشید و به یکی از افراد در مسیر فروخت. متوجه شدیم این بار الکل جاسازی کرده‌اند. اعتراضمان را به هماهنگ‌کننده تور گردشگری اعلام کردیم و او هم قول پیگیری داد ولی اتفاقی نیفتاد. اکنون از این دفتر خدمات مسافرتی شکایت داریم و همه افراد حاضر در تور گردشگری ارمنستان قصد دارند تا راننده اتوبوس را به عنوان قاچاقچی سوخت معرفی کنند.

آژانس مورد نظر برگزارکننده تور گردشگری ارمنستان، هر هفته این اتوبوس را برای سفر گردشگران ایرانی به ارمنستان انتخاب می‌کند. آنطور که راننده اتوبوس نیز گفته است جاسازی گازوئیل برای او و همکارش که هر هفته این مسیر را طی می‌کنند، امری عادی است و آژانس مسافرتی نیز در جریان کامل موضوع قرار دارد.

به گردشگران پاسخ می‌دهم نه خبرگزاری!

با وجود این مشاهدات مستند، مدیر این آژانس مسافرتی در گفتگو با خبرنگار مهر از ماجرای قاچاق اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: تاکنون شکایتی از سوی گردشگران به من اعلام نشده است. نمی دانم که راننده اتوبوس چه اقدامی انجام داده است. ما اتوبوس را کرایه می کنیم. قطعا پاسخم را باید به گردشگران بدهم نه خبرگزاری!

وی ادامه داد: به طور حتم پلیس مرزبانی هر ترددی را بررسی می‌کند و اتوبوس مورد نظر هم بررسی شده پس اگر تخلفی انجام داده باشد جریمه می‌شود و یا مدارک ماشین را می‌خواهند. ما مسئول تامین وسیله حمل و نقل هستیم نه اینکه راننده، قاچاق انجام داده یا نه. چون این بررسی‌ها توسط مرزبانی انجام می‌شود.

اکنون جای چند سوال باقی است. چقدر آژانس مسافرتی موردنظر بر نحوه عملکرد راننده اتوبوس برای تورهای گردشگری زمینی ارمنستان نظارت دارد؟ راهنمای گردشگری همراه کننده با تور چقدر صلاحیت راهنمایی و هدایت این گروه را دارد؟ از همه این مسائل مهمتر اینکه اگر به هر دلیلی اتوبوس مسافران دچار مشکل می‌شد، پاسخ حفظ جان ۳۵ گردشگر ایرانی را چه کسی می‌داد؛ معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، دفتر مجری تور ارمنستان و یا اداره کل نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی؟

خبرگزاری مهر اسناد این گزارش را در اختیار دارد و پیگیر پاسخ مسئولان و نهادهای ذی‌ربط است.

گزارش: فاطیما کریمی