tourismدوره‌های تخصصی گردشگری و هتل‌داری موسسه‌ی آموزشی بین‌المللی «Tourism Leaders» با حمایت سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد (UNWTO) و با همکاری دانشگاه‌های UIB و UAlg در اسپانیا و پرتغال برگزار می‌شوند.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، این سومین سری از دوره‌های تخصصی گردشگری و هتل‌داری این موسسه‌ی آموزشی است که در سال 2011 میلادی توسط مسیح شریف – کارشناس ارشد اقتصاد گردشگری – با هدف پرورش رهبران آینده‌ی گردشگری در اسپانیا تأسیس شد تا با همکاری دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی معتبر بین‌المللی در حوزه‌ی گردشگری، دوره‌های تخصصی را برای مخاطبان خاص در سراسر جهان برگزار کند.

این دوره‌های آموزشی در سومین سال پیاپی برای نخستین‌بار در دو کشور پرتغال و اسپانیا برگزار می‌شوند. امسال دوره‌ی گردشگری به مدت 17 روز با موضوعات «طراحی تجربه سفر» و «رهبری در گردشگری» از 15 تا 31 شهریورماه در دانشگاه UAlg پرتغال و دوره‌ی هتل‌داری به مدت 11 روز با موضوع «روندهای خلاق در هتل‌داری» از 29 شهریور تا 8 مهرماه در مدرسه‌ی هتل‌داری دانشگاه UIB اسپانیا برگزار می‌شود. طبق سنت هر سال، شرکت‌کنندگان در پایان دوره‌ها با مقامات UNWTO در مقر این سازمان در مادرید دیدار می‌کنند و از نزدیک با ساختار و عملکرد آن‌ها آشنا می‌شوند.

در سال‌های گذشته، شرکت‌کنندگان در موضوعات «گردشگری و بخش اقامتی آن»، «برنامه‌ریزی توسعه گردشگری»، «بازاریابی بین‌المللی گردشگری»، «مهارت‌های ارتباطی و فنون مذاکره در گردشگری» و «مدیریت استراتژیک گردشگری» آموزش دیدند و از مجموعه‌هایی مانند هیأت گردشگری مایورکا، مرکز نوآوری مایکروسافت (فناوری‌های گردشگری)، آژانس گردشگری جزایر بالئار (ATB)، کنسرسیوم ساحل پالما، مقر اُریزونیا (گروه پیشرو سفر و اوقات فراغت در اسپانیا)، ایر برلین، مقر هتل‌ها و تفرجگاه‌های زنجیره‌یی «ایبرو استار» و چند نمونه‌ی شناخته‌شده از هتل‌های سنتی‌، بوتیک و روستایی در اسپانیا دیدن کردند.

مسیح شریف – بنیان‌گذار موسسه‌ی آموزشی Tourism Leaders – در توضیحاتی بیشتر درباره‌ی این دوره‌های آموزشی به خبرنگار ایسنا گفت: جامعه‌ی هدف این دوره‌های آموزشی که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، افرادی با سوابق تحصیلی یا حرفه‌یی با معلومات پیشین در گردشگری و هتل‌داری هستند که در کلاس‌ها، مفاهیم نظری را همراه با مثال‌های کاربردی فرا می‌گیرند و در بازدیدهای میدانی، تجربه‌های اجرایی می‌اندوزند.

او ادامه داد: بهره‌مندی علمی و عملی از دوره‌ها همچنین آشنایی و معاشرت با فرهنگ و مردم اسپانیا و پرتغال از جمله دستاوردهای این سفر آموزشی است. علاوه بر این، بازدید از آخرین امکانات گردشگری و هتل‌داری روز جهان در شهر لیسبون و منطقه‌ی آلگارو در پرتغال و همچنین شهر سویل و جزیره‌ی مایورکا، بزرگ‌ترین لابراتوار گردشگری اروپا، در اسپانیا از دیگر بخش‌های این دوره به‌شمار می‌آید که پنجره‌ی جدیدی را به دنیای گردشگری پیش روی فراگیران می‌گشاید.

وی با تأکید بر این‌که برگزاری این دوره‌های تخصصی همسو با سیاست‌های توسعه‌یی شبکه‌ی دانش گردشگری در سازمان جهانی جهانگردی است، گفت: متقاضیان شرکت در دوره‌های سال‌های گذشته را علاقه‌مندانی از کشورهای چین‌، کلمبیا‌، روسیه‌، عربستان سعودی‌، نپال‌، آلمان‌، اوکراین‌، موزامبیک‌، قبرس‌، ایتالیا‌، اکوادر‌، تانزانیا ، نیکاراگوا‌، اسپانیا، ترکیه، کنیا و یمن تشکیل دادند که دغدغه‌ی آموزش گردشگری داشتند.

شریف با اشاره به حضور ایرانی‌ها در این دوره‌های آموزشی‌، اظهار کرد: به‌دلیل علاقه‌ی شخصی‌ام به توسعه‌ی دانش گردشگری و ارتقای این صنعت در ایران، با تأسیس دفتر Tourism Leaders در تهران، تمرکز بیشتری از سوی این موسسه برای جبران بخشی از خلأهای آموزشی داخل کشور صورت گرفته است. در این میان، همکاری‌های دلسوزانه‌ی اداره کل آموزش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران نیز ارزشمند و زحمات مسوولان آن قابل تقدیر است.

او در ادامه‌ی سخنانش با بیان این‌که آموزش در این دوره‌ها متفاوت از شکل دانشگاهی آن در ایران است و فراگیران کارهای گروهی و بازدیدهای میدانی را در کنار کلاس‌های تئوری تجربه می‌کنند و به انتقال تجربه با یکدیگر می‌پردازند، گفت: در کارهای گروهی، فراگیران پروژه‌ای را با بهره‌برداری از آموخته‌های‌شان در کلاس تحت نظارت استاد مربوط برای ارائه در پایان هر هفته آماده می‌کنند. با توجه به این پروژه‌ها و فعالیت‌های در طول هفته، شرکت‌کنندگان ارزیابی می‌شوند و در مراسم اختتامیه، دیپلم یا گواهینامه دریافت می‌کنند. در همین مراسم، همزمان با روز جهانی جهانگردی، فراگیران برتر در هر دوره به انتخاب اساتید معرفی می‌شوند و جایزه‌ی نقدی می‌گیرند.

بنیان‌گذار Tourism Leaders به‌ نحوه‌ی حضور در این دوره‌های آموزشی اشاره و اضافه کرد: درخواست‌کنندگان ایرانی تا 10 خردادماه فرصت دارند تا درخواست خود را ارائه کنند، پس از بررسی این درخواست‌ها و در صورت قبولی متقاضیان در مصاحبه، از آن‌ها برای ثبت نام در این دوره‌ها دعوت می‌شود. هدف از انجام مصاحبه هم که به زبان انگلیسی است، اطمینان پیدا کردن از تناسب انگیزه‌های متقاضیان با اهداف دوره‌ها و آگاهی از میزان تسلط آن‌ها بر زبان انگلیسی است.