گردشگری

محمدعلی واقفی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری ایسنا، با بیان این‌که حجم تقاضا برای سفر به ایران درحال حاضر بیشتر از امکانات موجود است، به حدی که گاهی مجبوریم تقاضای مسافران را رد و یا زمان سفرشان را جابجا کنیم،افزود: شرایطی که در گردشگری ایران پیش آمده، اصلا شبیه «حباب» نیست‌ ولی باید خطراتی که گردشگری را تهدید می‌کند،‌ جدی گرفت.

وی ادامه داد: اصلا نمی‌توان منکر این شد که امکانات اقامتی مناسب در ایران کم است، همان هتل‌هایی که سال‌های گذشته خدمات کیفی خوبی داشتند‌، حالا امکان جوابگویی به مسافران، بویژه خارجی‌ها را با آن کیفیت قبلی ندارند‌، چون آمادگی پذیرش این حجم مسافر را نداشتند. حتی آژانس‌های خارجی که در گذشته از خدمات این هتل‌ها استفاده می‌کردند و مشکلی نداشتند حالا شاکی هستند. این نشان می‌دهد امکانات اقامتی ما متناسب با این حجم از گردشگر نیست و برای آن برنامه‌ریزی نشده است.

این تورگردان همچنین به افزایش قیمت در امکانات اقامتی کشور اشاره کرد و افزود: تقاضا زیاد، امکانات محدود و قیمت در حال افزایش است. هتل‌ها با آن‌که اول سال، قیمت را بالا برده‌اند حالا اعلام می‌کنند برای پاییز که دقیقا زمان اوج ورود گردشگران خارجی است‌، بار دیگر افزایش قیمت خواهند داشت.

واقفی اضافه کرد: درباره‌ی قیمت‌گذاری در بخش اقامت‌، دو تفکر وجود دارد؛ گروهی معتقدند بازار آزاد است و خدمات را به هر قیمتی که می‌توان باید فروخت که این تفکر در صنف ما هم وجود دارد؛ ولی آن‌هایی که چنین نظرهایی دارند کارشان واقعا تورگردانی و آوردن گردشگر خارجی نیست. گروه دوم نیز معتقد است باید افزایش قیمت معقول باشد و نمی‌توان در طول یک سال چندین بار قیمت‌ها را تغییر داد.

عضو هیات مدیره جامعه‌ی تورگردانان ایران گفت: با توجه به این بی‌ثباتی نرخ خدمات گردشگری در ایران، ما واقعا نمی‌توانیم برآورد اولیه‌ای از قیمت‌های سال آینده داشته باشیم؛ ولی با این حال و به خاطر درخواست آژانس‌های خارجی از حالا برای سال 2015 قیمت داده‌ایم. پیش‌بینی ما روی 25 تا 30 درصد افزایش نرخ بود؛ ولی بیشتر از این دیگر امکان پذیر نیست، چون بازار از حالت تعادل خارج می‌شود و لازم است رقابت با سایر کشورها را نیز در نظر گرفت.

او همچنین به تغییر سیاست برخی از هتلداران در قیمت‌دهی، رزرواسیون، دریافت پیش‌پرداخت و تخفیف‌ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه نظارتی روی هتل‌ها وجود ندارد، اگر عده‌ای هم مدعی هستند این نظارت وجود داشته باشد با توجه به شرایطی که در هتل‌ها شاهدیم من فکر نمی‌کنم نظارتی باشد.