گردشگری ماجراجویانه

معاون گردشگری کشور از ابلاغ استانداردهای اجرایی گردشگری ماجراجویانه به اداره‌های کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرتضی رحمانی‌موحد گفت: اواخر سال گذشته، پیش‌نویس استاندارد «گردشگری ماجراجویانه، راهنمایان، صلاحیت کارکنان» با حمایت معاونت گردشگری و فعالان حوزه‌ی طبیعت‌گردی توسط سازمان ملی استاندارد ایران تهیه شد و هم‌اکنون به اداره‌های کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌های کشور ابلاغ شده است.

وی افزود: استاندارد ملی «گردشگری ماجراجویانه، راهنمایان، صلاحیت کارکنان» که برای استفاده‌ی دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان ذی‌صلاح به‌عنوان یک مرجع برای فعالیت‌های گردشگری ماجراجویانه خاص تدوین شده، برگرفته از استانداردی جهانی با همین عنوان است.

رحمانی‌موحد با اشاره به سرفصل‌های ذکرشده در استاندارد یادشده، گفت: نقش راهنمایان در گردشگری ماجراجویانه، توانمندی‌های فن، مدیریت ریسک، اقدامات لازم هنگام بروز حوادث و موقعیت‌های اضطراری، رفتار حرفه‌یی و اخلاقی، صلاحیت‌های مورد نیاز، دانش، مهارت‌ها، حفظ و ارتقای صلاحیت و بهبود مستمر مهارت شغلی بخشی از رئوس ذکرشده در استانداردهای تعریف‌شده به‌شمار می‌آید.

معاون گردشگری کشور با بیان این‌که دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایانی که در حوزه‌ی گردشگری ماجراجویانه فعالیت می‌کنند، از این پس ملزم به رعایت استانداردهای تعریف‌شده هستند، اظهار کرد: با تدوین و ابلاغ استانداردهای ذکرشده به اداره‌های کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هریک از استان‌ها وظیفه دارند تا در توزیع و ترویج این سند به مراکز گردشگری مربوطه، اقدامات لازم را انجام دهند.