سعید شیرکوند

ایجاد مناطق نمونه گردشگری در کشور هرچند یک ایده درست و واقع‌بینانه بود، اما بدون آسیب‌شناسی مشکلات،‌ مسیر بدی را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، سعید شیرکوند، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نخستین گردهمایی سرمایه گذاران مناطق نمونه گردشگری که صبح امروز (24 آذر) برگزار شد اظهار کرد: در دولت‌های گذشته برای ایجاد مناطق نمونه گردشگری به عنوان یک ایده درست و معقول به جای انجام نخستین قدم به عنوان آسیب‌ شناسی مشکلات چنین مناطقی هدف و موفقیت را در افزایش این مناطق نمونه گردشگری دانستند و تلاش‌شان را برای افزایش این مناطق گذاشتند. این در حالیست که نخست باید یک مدل با شاخص‌های مشخص برای دیگر مناطق نمونه گردشگری ایجاد می‌کردند، پس از آن به فکر افزایش این مناطق می‌افتادند.

او با بیان اینکه در حال حاضر 1168 منطقه نمونه گردشگری در کشور مصوبه هیات وزیران دارند،‌ گفت: این مناطق بدون انجام مطالعه‌، امکان‌سنجی‌ و محاسبه از نظر گردشگری‌ و شرایط موجود یا منابعی که بتوان صرف آن مناطق کرد ایجاد شدند. حتی رفتار گرفتن مصوبه برای ایجاد مناطق نمونه گردشگری در برخی از نقاط بیشتر شبیه یک رفتار کمدی بود. در برخی مواقع در سفرهای هیات دولت به یک استان با فشار به استانداری و وی نیز به مسئولان استانی برای داشتن یک مصوبه و عقب نماندن از دیگر استان‌های کشور یک منطقه نمونه گردشگری تصویب می‌شد. این در حالی است که در گام نخست باید سرمایه‌گذار خود جایی را که برایش می‌تواند سودآوری داشته باشد انتخاب می‌کرد.

شیرکوند با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف تعریف و محاسبات خاص خود را دارد‌، گفت: با توجه به شرایط موجود برای برخی از این مناطق ممکن است آنها تا 20 سال دیگر هم از وضعیت کنونی‌شان تکان نخورند، پس بهتر است در حال حاضر هیچ اقدامی برای آنها نشود‌ و وضعیتشان مانند گذشته باقی بماند. متاسفانه در برخی مناطق حتی زیرساخت‌ها را تعیین نکرده‌اند، حتی متوجه شده‌ایم که زمین برای سرمایه‌گذاری واگذار نشده است.

او اضافه کرد: از سوی دیگر سرمایه‌گذار در قرارداد خود با سازمان میراث فرهنگی مشکلات دیگری را نیز داشته است. طرفین امضاکننده قرارداد برای تبدیل منطقه به یک منطقه نمونه گردشگری گاه مسئولیت‌هایی را متوجه طرف مقابل کرده‌اند که حتی امکان انجام آن را نداشته‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اینکه “در حال حاضر می‌توانیم حدود هزار منطقه نمونه گردشگری از این آمار را فریز کنیم” گفت: خوشبختانه آنها فقط مصوبه دارند و هیچ کار دیگری برایشان انجام نشده است. بنابراین در حال حاضر می‌توانیم فقط به 168 منطقه دیگر بپردازیم.

وی تاکید کرد: پرداختن به این مناطق نیز در این حالت است که مشکلات آنها را ضرب در دو نکنیم و فقط به این فکر کنیم که این 168 منطقه نمونه گردشگری‌، 168 مشکل با دستگاه‌ها و مناطق مختلف مانند امور اراضی ، سازمان مسکن و شهرسازی‌ و حتی جهاد کشاورزی دارند.

شیرکوند تاکید کرد: در حال حاضر عمده‌ترین مشکلات مربوط به مناطق گردشگری را می‌توان در سه بخش امور اراضی ،‌ زمین و مسکن‌ و جهاد کشاورزی تقسیم کرد.